Duncan Laurence: 12 points

Sfeerafbeelding Fontys

Duncan Laurence: 12 points

Iedereen heeft het vast al gehoord of gelezen: Duncan Laurence (Duncan de Moor), alumnus Fontys Rockacademie, gaat Nederland vertegenwoordigen op het Songfestival 2019 in Tel Aviv.

Er is al veel over hem geschreven, dus wij houden het kort: wij zijn su-per trots!
Binnen de muren van FHK is Duncan niet De Grote Onbekende. Hij viel al snel op bij Rockacademie wat in zijn laatste jaar resulteerde in een nominatie voor de Jacques de Leeuw Prijs:

“Duncan is een zeer gedreven zanger, songwriter en een sterke conceptuele denker.

Hij kwam binnen bij Rockacademie als een getalenteerd zanger met een sterke performance. Hij kende geen angst of reserves: performen deed hij vanaf het begin met volle overgave.

Tijdens zijn studie heeft Duncan zich ontwikkeld als zanger, songwriter en artiest. Hij begon met het schrijven van liedjes voor zichzelf en voor en met medestudenten. Als snel vielen zijn schrijverskwaliteiten op buiten de veilige muren van de school en ging hij een samenwerking aan met Sony/ATV. Uit die samenwerking haalt hij alles wat mogelijk is: hij schrijft toplines en songs in zowel de pop- als de dancescene en reist daarvoor het hele land door.

Naast het schrijven voor anderen nam hij de tijd om achter de schermen te werken aan zijn soloproject. Hij nam daarin geen overhaaste keuzes maar dacht eerst een sterk concept uit en vond daar de juiste mensen bij om mee samen te werken. Duncan is zowel een leider als een teamspeler; hij weet precies wat hij wilt, maar beseft ook dat hij het niet allemaal alleen kan en hoeft te doen. Nu is hij bijna klaar om zijn eerste EP uit te brengen: een debuut met vijf zeer sterke popsongs met internationale potentie.

Duncan is niet bang om zichzelf te profileren. Hij wil graag gezien en gehoord worden, en zijn kracht is dat hij dat met zijn zelfgecreëerde materiaal waar kan maken. Duncan is zeer ondernemend, reislustig, extravert en gevoelig. Zijn muziek is modern elektronisch met een melancholische onderlaag.

Duncan heeft de potentie om uit te groeien tot een groot maker, zanger, performer en creatief ondernemer. De kansen die hij krijgt grijpt hij met beide handen aan en hij weet zich steeds weer te ontwikkelen. Een belofte voor de toekomstige popwereld.”
(nominatietekst Jacques de Leeuw Prijs 2018, opgesteld door Fontys Rockacademie)

Toi toi toi Duncan, onze 12 points heb je al gehad!

Een greep uit de vele nieuwsartikelen:

Brabants Dagblad: Van Tilburgse Rockacademie naar Songfestival: Duncan Laurence gaat Nederland vertegenwoordigen
NOS: Waarom de keuze voor Duncan Laurence op het Songfestival? en Duncan Laurence naar Songfestival: 'We werden van onze stoel geblazen'
Omroep Brabant: Op de Rockacademie wisten ze al dat Duncan Laurence er ging komen: 'Hij gaf gas en nam risico's'
Fontys Bron: Duncan Laurence viel bij de Rockacademie al op
NU.nl: Duncan Laurence dankbaar voor positieve reacties op Songfestival-deelname
De Telegraaf: ‘Direct verliefd op stem Duncan Laurence’

foto: Rob ten Broek