'Liefde voor het leraarsvak zit in de familie'

Passie voor de Engelse taal heeft de 32-jarige Zuzana Filipová altijd al gehad. Ze droomde van een baan als vertaler of tolk voor de Europese Unie, maar ook lerares worden stond hoog op haar lijstje. Zuzana koos voor het laatste. Niet alleen omdat er sprake is van een lerarentekort, maar ook omdat de liefde voor het leraarsvak in de familie zit. Zuzana trad in de voetsporen van haar moeder, die ook in het onderwijs zit.

Vijf jaar geleden behaalde Zuzana haar bachelordiploma Leraar Engels bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Daarna ging ze als medewerker aan de slag bij de minor Taal & Cultuur. Blij met een baan was ze zeker, maar Zuzana had nog niet het gevoel dat ze klaar was met studeren. Er waren immers nog zoveel dingen om te leren. Toen FLOS de masteropleiding Leraar Engels besloot op te nemen in het onderwijsaanbod, schreef Zuzana zich meteen in. Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Haar droom om in het onderwijs terecht te komen, is uitgekomen. Maar ieder mens moet blijven dromen, vindt Zuzana. Ze is tevreden met haar huidige baan, maar hoopt ooit les te mogen geven bij de lerarenopleiding waar ze haar eerstegraadsbevoegdheid haalde. Het liefst op masterniveau.

Hoe ziet de masteropleiding eruit?

“Het verschil tussen de bacheloropleiding en de master is groot. Op donderdag en vrijdag zijn de lesdagen ingepland, het rooster verschilt per week. Je gaat niet altijd de hele dag en ook niet altijd op beide dagen naar school. Ik werkte naast mijn studie nog drie dagen, dat was voor mij goed te doen. Natuurlijk wordt er wel iets van je gevraagd, maar dat zegt ook iets over het niveau van de opleiding. Als student word je enorm geholpen door de lerarenopleiders. Ze kennen jou en je (privé-)situatie, en spelen hier fijn op in. Zo ontstaat er echt onderwijs op maat.”

Kun je een baan goed combineren met een masteropleiding?

“Ik kan me voorstellen dat mensen denken dat het volgen van een masteropleiding moeilijk te combineren is met een baan, maar het is goed te doen. Zeker in mijn geval. Ik werkte 0,5 fte en had de luxe om een kleinere aanstelling te hebben. Ik had niet elke week les, maar werkte vooral in blokken. Natuurlijk moet je even gas geven en het blijft aanpoten, ook in de weekenden. Maar bedenk je wel dat een master maar twee jaar duurt. Je investeert in je toekomst, het is een leven lang leren. Een diploma is echt heel veel waard.”

Raad je anderen een masteropleiding in Sittard aan?

“De kleinschaligheid van de school is heel prettig. Dat is ook de reden waarom ik in eerste instantie voor een bacheloropleiding bij FLOS koos. Het persoonlijk contact met docenten is goed en je wordt niet gezien als een nummertje. Je krijgt veel feedback en er is genoeg ruimte voor persoonlijke aandacht. Ik vergelijk de master wel eens met een bevalling: zwaar, maar zeker de moeite waard. Na afloop dacht ik: die twee jaar zijn voorbijgevlogen. Als je een goede planning maakt, is de opleiding goed te doen. Kun je dat? Dan raad ik je nu nog aan om aan de master te beginnen!”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Zuzana Filipová
  • 32 jaar oud
  • Rondde in 2017 de masteropleiding Leraar Engels af bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Zuzana als docente

“Ik wil geen docent zijn die stilzit, die niet weet waar de klas is gebleven of achter het boek zit. Ik ga mee met bewegingen en veranderingen. Ik hoef niet per se voorop te lopen, maar wil wel nieuwe dingen uitproberen. Het onderwijs verandert continue. Jij als docent moet mee veranderen.”

Gouden tip

“Doe niet aan ‘overthinking’. Een master is een investering voor de rest van je leven, dus waag de kans gewoon.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

leraar Engels (master)