Xavier Geerman genomineerd voor Jacques de Leeuw Prijs 2018

Sfeerafbeelding Fontys

Ieder jaar wordt de Jacques de Leeuwprijs uitgereikt bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Een wedstrijd waarin studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten kans maken op een geldprijs van tienduizend euro die ze als steun kunnen gebruiken in het vormgeven van hun carrière. Er worden twee prijzen uitgedeeld: een in de categorie ’docerend’ en een in de categorie ‘uitvoerend’.

AMPA’s compositiestudent Xavier Geerman is één van de genomineerde studenten in de categorie ‘uitvoerend’. Xavier is componist, multi-instrumentalist en pianotechnicus en combineert zijn passie voor componeren met zijn liefde voor zijn land: Aruba.

Onlangs ging zijn stuk Ashes to Ashes in première in het Concertgebouw in Amsterdam. Voor het Opera Forward Festival schreef hij samen met Loes Relling de mini-opera ‘Het Spel’, die in de Nationale Opera in première ging. Hiervoor werkte hij samen met studenten uit andere kunstinstituten in Nederland. Dit ging in première in Theater De Kring in Roosendaal. Kortom Xavier is druk bezig zijn naam te vestigen als componist/ instrumentalist.

Het is indrukwekkend om te zien hoe Xavier zich heeft ontwikkeld tot een ondernemende componist met zijn fascinatie voor de tradities uit zijn land van herkomst. Hij heeft zich weten te ontwikkelen tot een muzikale vernieuwer. We vinden het meer dan terecht dat hij is genomineerd en in onze ogen is hij de echte winnaar!