Sprint naar content

Kopopleiding lerarenopleidingen (voltijd)

Kopopleiding lerarenopleidingen (voltijd)

Jouw toekomst

Binnen een jaar sta jij zelfstandig voor de klas om jouw vakkennis door te geven.

Waar kun je werken?

Jij geeft jouw vakkennis door in het onderwijs. Je kunt met je tweedegraads lesbevoegheid lesgeven aan de onderbouw havo/vwo, het vmbo of mbo en in de volwasseneneducatie. Ook buiten de klas zijn mogelijkheden, zoals het ontwikkelen van educatief materiaal. Het onderwijs biedt genoeg uitdaging!

Leraar voor klas met leerlingen

Welk werk kun je doen?

Na de opleiding kun je aan de slag als:

Jij geeft les aan het vmbo of aan onderbouwleerlingen havo/vwo in het vakgebied van je bachelorvooropleiding. Jij zorgt voor aansprekende lessen, zodat je alle pubers meekrijgt. Jij hebt oog voor elke leerling. Jij laat ze niet alleen groeien in jouw vak, maar ook in hun persoonlijke ontwikkeling.

In het beroepsonderwijs heb jij een praktische aanpak. Je leerlingen leren al voor een beroep, zijn wat ouder en weten beter wat ze willen. Jij helpt hen indirect om hun toekomstige beroep te kunnen uitoefenen. Jij begeleidt en coacht je leerlingen richting de arbeidsmarkt.

Naast het lesgeven kun je ook als mentor aan de slag. Je hebt dan je eigen mentorklas en begeleidt de leerlingen individueel in hun ontwikkeling.

Denk jij graag mee over welke onderwerpen belangrijk zijn in het onderwijs van jouw vak? En vind je het leuk om onderwijs te plannen, lessenreeksen te bedenken en toetsen te ontwikkelen? Dan is een baan als educatief contentontwikkelaar iets voor jou. Je gebruikt je kennis en creativiteit om het onderwijs te vernieuwen.

Doorstuderen na je studie

Studeer je graag nog verder? Met een vakmaster word je in jouw schoolvak leraar in bovenbouw havo/vwo. Ook kun je jezelf specialiseren met een andere educatieve master, een korte cursus of een extra lesbevoegdheid halen voor een ander schoolvak. Er is keuze genoeg!

Je vindt de mogelijkheden op www.fontys.nl/educatie.

Ervaringen van (oud) studenten

Ik wil met een positieve aanpak het verschil maken in het onderwijs

Elmar

Alumnus Kopopleiding Leraar Biologie

Waarom heb je destijds voor de Kopopleiding gekozen?

“Ik heb de opleiding Biologie afgerond, maar het werkveld was voor mij niet uitdagend genoeg. Waarbij ik van tevoren het idee had dat ik vooral met planten en dieren ging werken, bleek in de praktijk dat het vooral uit onderzoekswerk bestond. Oftewel: achter een computer verslagen schrijven. Ik miste de afwisseling en interactie in mijn werk, dus besloot ik de kans te grijpen om door te studeren aan de lerarenopleiding. Ik krijg energie van de jonge doelgroep en dat is de voornaamste reden om als docent te gaan werken.”

Hoe combineerde jij je studie met werk en privé?

“Wat vooral fijn is: naast de studie loop je stage, en daar krijg ik een vergoeding voor. Dit zorgt ervoor dat ik naast mijn studie en stage niet hoef te werken en dat geeft ruimte. Ruimte om in drukke periodes met beide benen op de grond te blijven staan. Nu ik terugkijk op mijn studieperiode, besef ik wel dat ik iets teveel in het moment heb gewerkt. Terwijl, als je vanaf het begin vooruitwerkt, ervaar je meer rust in drukke periodes. Ook kies ik ervoor mijn portfolio samen te stellen met enkel praktijkervaringen. Terwijl je er net zo goed ook studieopdrachten in mag verwerken, maar dat is niet zoals ik het voor me zie. Dat zorgt voor veel extra werk. Dus een tip voor wie efficiënt wil werken: gebruik zowel je praktijkervaringen als studieopdrachten in je portfolio. Dat scheelt een hoop tijd.”

Hoe wil jij nu in het werkveld het verschil maken in het onderwijs?

“Op het nieuws zie je steeds vaker voorbijkomen dat de algemene taalvaardigheid achteruitgaat. Ik ben van mening dat taalvaardigheid in ieder vak kan terugkomen. Tijdens mijn lessen besteed ik daarom ook aandacht aan het goed lezen van teksten en op een duidelijke manier een antwoord formuleren. Met een knipoog naar het vak Nederlands. Door hier bewust mee bezig te zijn, hoop ik de algemene taalvaardigheid van mijn leerlingen te verbeteren. Wat leuk is om te zien: het werkt aanstekelijk! Door het belang van taal bespreekbaar te maken, merk ik dat er onder collega’s steeds meer draagvlak ontstaat voor deze manier van lesgeven. Daarnaast wil ik met een positieve aanpak het verschil maken in het onderwijs. Voor veel leerlingen is de pubertijd een kwetsbare periode waarin onzekerheid de overhand neemt. Ik merk dat een leerling die goed in z’n vel zit, goed informatie opneemt en makkelijker leert. Daarom hecht ik veel waarde aan het opbouwen van een vertrouwensband met leerlingen door rake vragen te stellen en daarop door te vragen. Wellicht kan ik ze helpen beter in hun vel te zitten. Ik gebruik de pauze voor dit soort gesprekjes om ze oprechte aandacht te geven.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Blijf vooral jezelf en ga niet anderen nadoen. Word je eigen docent en geef les op een manier die goed voelt voor jou. Ga op zoek naar creatieve oplossingen om je lessen vorm te geven. Zo probeer ik binnen mijn vakgebied unieke voorbeelden te laten zien. Een mooi voorbeeld uit de klas: tijdens de les zet ik een natuurdocumentaire aan zonder geluid. De tekst, die verzin ik er zelf bij. De leerlingen kijken voor hun gevoel naar een film, maar de onderliggende gedachte is natuurlijk dat ze de lesstof tot zich nemen. Eigenlijk zonder dat ze het bewust in de gaten hebben, zijn ze aan het leren. Dat vind ik mooi! Oké, het is best lastig zelf een verhaal te verzinnen bij een bestaande documentaire (haha), maar als het lukt dan merk je echt dat leerlingen er helemaal in opgaan. Dat is leuk om te zien!”

De Kopopleiding heeft enorm bijgedragen aan mijn zelfontwikkeling.

Victor

Alumnus Kopopleiding Leraar Economie

Victor (28 jaar) volgde in studiejaar 2018-2019 de kopopleiding Leraar Economie. Met een masterdiploma Marketing Management op zak (Master Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg 2017-2018 en Bedrijfskunde- MER 2010-2014 aan de NHL in Leeuwarden) wilde hij dolgraag zijn lesbevoegdheid halen en de mogelijkheid om dit bij Fontys in één jaar te kunnen doen gaf de doorslag.

“Ik wilde vooral leren hoe ik de kennis, die ik opdeed bij mijn vooropleiding, goed kan overbrengen in de klas”, aldus Victor. “Gedurende de opleiding oefenden we bijvoorbeeld middels workshops hoe je omgaat met weerstand van leerlingen of het voeren van discussies in de klas. Vervolgens kon ik dit direct toepassen tijdens mijn stage. Voor de invulling van de stage ben je heel vrij, waardoor je echt je eigen leercurve bepaalt. Ik ging bijvoorbeeld aan de slag op het ROC in Tilburg en gaf bij verschillende opleidingen les in de vakken rekenen, statistiek en bedrijfseconomie en juridische projecten. Halverwege mijn stage kreeg ik zelfs een baan aangeboden als leraar rekenen”.

“Uiteindelijk bracht de opleiding me meer dan ik had gehoopt. Het heeft enorm bijgedragen aan mijn zelfontwikkeling. Door te evalueren op je eigen kunnen en handelen, heb ik vooral mijzelf beter leren kennen en van daaruit kon ik verder groeien als leraar én als persoon.”

Inmiddels heeft Victor het klaslokaal verruild voor het bedrijfsleven, om eerst ervaring op te doen in het werkveld. Zodat hij over een paar jaar concrete praktijkvoorbeelden kan gebruiken, wanneer hij weer gaat lesgeven. Zijn passie voor het docentenvak is er immers nog steeds.

Dankzij de kopopleiding heb ik mijn passie voor het leraarschap ontdekt.

Timo

Alumnus Kopopleiding Leraar Algemene Economie

Toen Timo (23 jaar) tijdens zijn vooropleiding, de bachelor SPECO Sportmarketing, besefte dat een kantoorbaan eigenlijk niets voor hem is, wilde hij een andere weg inslaan. Het onderwijs zit in zijn familie en in zijn middelbare schooltijd vroeg hij zich al eens af of het ook iets voor hem zou zijn, dus besloot hij ervoor te gaan en startte met de kopopleiding Leraar Algemene Economie. Spijt van deze keuze heeft hij zeker niet, want inmiddels is hij afgestudeerd en staat hij voor de klas als leraar algemene economie op het Beatrix College in Tilburg. Daarnaast is hij klassenmentor en persoonlijke coach.

“Het mooie aan werken in het onderwijs is dat je nooit weet wat je te wachten staat. Iedere dag is anders en biedt nieuwe kansen. Deze moet je met beide handen aangrijpen om nieuwe ervaringen op te doen en jezelf te blijven ontwikkelen”, aldus Timo. ”Tijdens mijn stage bijvoorbeeld, gooide mijn begeleider me al snel voor de leeuwen met de woorden: “Laat maar zien wat je kan”. Hier ben ik hem nog altijd heel dankbaar voor, want zo heb ik voor mezelf het maximale uit de opleiding kunnen halen.”

Een moment dat hem altijd is bijgebleven, vond plaats in de beginperiode van zijn stage. Zonder dat hij het direct door had, werd een van zijn leerlingen tijdens de les gepest. Het besef dat het juist zijn taak als leraar is om dit op te merken en hiernaar te handelen, kwam hard binnen toen een andere leerling hem hierop wees. Timo: “Ik voelde me echt slecht hierover en heb me serieus afgevraagd of het onderwijs wel voor mij is weggelegd”. Hij besloot de situatie onder ogen te zien en ging het gesprek aan met de betrokken leerlingen. “We hebben allen onze gevoelens uitgesproken, de situatie opgehelderd en uiteindelijk konden we elkaar weer de hand schudden. Deze ervaring maakte zoveel bij me los, dat ik zeker wist: ik wil leraar worden!”

Deadline: 1 mei

Hoe werkt aanmelden?

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

Kopopleiding lerarenopleidingen

Van aanmelden tot starten

Benieuwd wat er allemaal staat te gebeuren tot en na het aanmelden voor deze opleiding? Bekijk het hele aanmeldproces.

  • Start met kennismaken!

    Jouw studiekeuze begint met kennismaken.

  • 1 mei 2025

    Meld je aan voor de opleiding via Studielink. Doe dit vóór 1 mei.

    Hoe werkt dat aanmelden?
    In sommige gevallen kun je je ook nog aanmelden na 1 mei.

    Lees hier meer over aanmelden na de deadline.

  • Op uitnodiging

    Studiekeuzecheck: jouw check-in bij Fontys

  • Alles voor een Goede start

    Op Goede start vind je alles voor een goede start van je studie zoals aan te schaffen materialen, je laptop, info over je eerste lesweek en de introductie.

  • 25 augustus 2025

    Purple introductieweek

  • 1 september 2025

    Start eerste lesweek

Studiekeuzeactiviteiten

Kennismaken met Kopopleiding lerarenopleidingen

Meld je aan voor de Open dag, een online voorlichting of één van de andere activiteiten om kennis te maken met de opleiding.

Er zijn op dit moment geen activiteiten gepland voor deze opleiding. Wil je toch graag langskomen of heb je een vraag? Neem dan contact met ons op.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Stel je vraag aan Fontys Tilburg