Met een smile de werkdag starten.. je leert, inspireert en maakt het verschil voor kinderen en jongeren. Helpt hen hun talenten te ontdekken en het beste uit zichzelf te halen. Én je krijgt er zoveel voor terug. Dat is werken in het onderwijs.


Er is veel vraag naar goede leraren, zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Via onze flexibele opleidingen kun je in je eigen tempo, en vaak versneld, jouw lesbevoegdheid halen. Overweeg jij de overstap naar het onderwijs? Doe de zelftest en bekijk je opleidingsmogelijkheden of vraag direct een persoonlijk adviesgesprek aan. Wij helpen je graag bij het maken van een keuze die past bij jouw ambities.

Bij Fontys Pro Educatie

  • Kun je kiezen uit een uitgebreid aanbod op maat;
  • Werk je aan je professionaliteit;
  • Zijn docenten stimulerend, verbindend, deskundig en betrokken;
  • Sluit je studie direct aan bij de onderwijspraktijk

Online voorlichtingen

Van 7 t/m 10 juni 2021 (16.00-21.00 uur) kun je deelnemen aan online voorlichtingen van de opleidingen van jouw keuze. Wil je bericht van ons krijgen wanneer je je kunt aanmelden? Laat dan je gegevens achter. De online voorlichtingen bestaan uit presentaties en het is mogelijk om live vragen te stellen aan docenten en studenten. Hiermee helpen we je als je nog twijfelt over je keuze voor een opleiding.

Houd me op de hoogte

Welke routes naar het leraarschap zijn er? Doe de test en ontdek jouw persoonlijke opleidingsmogelijkheden, op basis van je vooropleiding(en) en interesses.

Online voorlichtingen over werken in het onderwijs

Werken in het basisonderwijs

21 juni 2021 Online 19.00 - 20.00 uur

Werken in het voorgezet onderwijs/mbo

24 juni 2021 Online 20.00 - 21.00 uur

Lian, Johan en Jean-Pierre gingen jou voor...

en maakten een switch naar het onderwijs.

Lijkt het je leuk met jonge kinderen te werken en een gevarieerd aantal vakken te geven? Volg dan de opleiding Leraar Basisonderwijs (pabo).

  • Locaties: Eindhoven, Sittard en Tilburg
  • Vierjarige bacheloropleiding
  • Verkorte trajecten en subsidies mogelijk

Voortgezet onderwijs

Bekijk alle opleidingen

Lijkt het je leuk met jongvolwassenen te werken en heb je een voorliefde voor één specifiek schoolvak? Volg dan de opleiding Leraar Voortgezet onderwijs (tweedegraads bevoegdheid). 

  • Locaties: Tilburg en Sittard
  • Twee- tot vierjarige bacheloropleiding
  • Verkorte studietrajecten en subsidies mogelijk

Beroepsonderwijs

Bekijk alle opleidingen

Heb je ervaring in techniek, horeca of een ander praktijkvak en wil je graag lesgeven op het mbo? Volg dan de opleiding Leraar Technisch Beroepsonderwijs, Leraar Consumptieve Techniek of het Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG, duur 1,5 jaar).

  • Locaties: Tilburg en Eindhoven
  • Twee- tot vierjarige bacheloropleiding
  • Verkorte studietrajecten en subsidies mogelijk


 

Veelgestelde vragen

In het onderwijs is geen dag hetzelfde. Leraar zijn is veel meer dan alleen lesgeven, het is dan ook een ontzettend dynamisch beroep. Jij kunt het verschil maken in de (persoonlijke) ontwikkeling, het welbevinden en de toekomst van kinderen en jongeren. Je helpt hen het beste uit zichzelf te halen en levert daarmee een ontzettend belangrijke bijdrage aan de generatie van de toekomst.

Met het overbrengen van jouw (vakinhoudelijke) kennis begeleid en inspireer je niet alleen kinderen en jongeren, je leert zelf ook iedere dag. Het vak houdt je jong. Je bouwt een band op met je leerlingen, leert hen steeds beter kennen én helpen en krijgt hier veel waardering voor terug. Iedere dag opnieuw.

Wil je weten of jouw vaardigheden en interesses passen bij het beroep van leraar? En wil jij weten welk type onderwijs het beste bij jou aansluit? Doe dan de zelftest!


Ben je benieuwd hoe het is om als (beginnend) leraar voor de klas te staan? Vraag op scholen in de buurt naar de mogelijkheid om een dagje mee te lopen of bekijk de documentaireserie 100 dagen voor de klas.

Er zijn verschillende routes om leraar te worden in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Ben je benieuwd welke route bij jou past? Bekijk hier je persoonlijke opleidingsmogelijkheden, passend bij jouw interesses en afgestemd op jouw kennis, ervaring en vooropleiding(en).

De duur en exacte invulling van een studie verschilt per opleidingsvariant. Informatie hierover vind je op de desbetreffende opleidingspagina.

Bij verschillende opleidingen binnen Fontys is het mogelijk om flexibel te studeren. Deze onderwijsvorm biedt jou als professional meer keuzevrijheid om te bepalen waar, wat en wanneer je studeert en is daarmee ook van invloed op het tempo waarmee jij de opleiding doorloopt.

Over het algemeen heb je per week twee dagdelen les, één dag stage en moet je rekenen op minimaal één dag aan zelfstudie. Veel opleidingen binnen Fontys zijn flexibel en geven je keuzevrijheid om te bepalen waar, wat en wanneer je studeert. Uiteraard is het volgen van een deeltijdopleiding pittig en moet je dit niet onderschatten, maar met deze flexibiliteit geven we je de ruimte om zelf het tempo en de indeling van je studie aan te passen aan jouw persoonlijke situatie.

Voor het volgen van een lerarenopleiding betaal je collegegeld. Er is een verschil tussen wettelijk collegegeld en instellingscollegegeld. De overheid bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld. De hoogte van het instellingscollegegeld wordt bepaald door de hogeschool en ligt meestal hoger dan het wettelijk collegegeld. Normaliter moet je instellingscollegegeld betalen als je je inschrijft voor een opleiding en al eerder een diploma van hetzelfde niveau hebt behaald. Voor studenten aan een lerarenopleiding geldt op deze regel echter een uitzondering: wanneer je al een bachelor- of masterdiploma hebt behaald, maar nu (voor het eerst) een lerarenopleiding gaat volgen, betaal je het wettelijk collegegeld in plaats van het instellingscollegegeld.

Bovendien hebben studenten die in Nederland starten met een lerarenopleiding, zowel in het eerste als in het tweede studiejaar recht op halvering van het collegegeld.

Er zijn verschillende subsidies, tegemoetkomingen en regelingen om je lerarenopleiding te kunnen financieren. De Regelingenhulp voor leraren van DUO biedt inzicht in welke regelingen voor jou gelden. In onderstaand overzicht zetten we alle financieringsmogelijkheden voor je op een rijtje. Sommige zijn leningen, andere zijn giften.

Studenten die starten aan een voltijd of duale opleiding en tussen de 18 en 30 jaar zijn, kunnen onder bepaalde voorwaarden studiefinanciering aanvragen. Studiefinanciering bestaat uit verschillende onderdelen, zoals een aanvullende beurs, lening en studentenreisproduct. Welke onderdelen je kunt aanvragen, hangt af van je opleiding. Je bepaalt zelf welke onderdelen je aanvraagt. Raadpleeg DUO voor meer informatie en de voorwaarden.
Krijg je studiefinanciering? Dan kun je daarnaast extra geld lenen om je studie te bekostigen. Dit noemen we het ‘collegegeldkrediet’. Raadpleeg DUO voor meer informatie en de voorwaarden.
Heb je een opleiding aan hbo of universiteit afgerond en ga je daarna een voltijd- of duale lerarenopleiding doen (kopopleiding hbo of eerstegraads lerarenopleiding)? Indien je voldoet aan de voorwaarden voor studiefinanciering kun je in dat geval 12 maanden extra studiefinanciering krijgen. Van belang is de lerarenopleiding die je gaat doen, in combinatie met je vooropleiding. Raadpleeg DUO voor meer informatie en de voorwaarden.
Wil je een voltijd, duale of deeltijd opleiding volgen, maar heb je geen recht meer op reguliere studiefinanciering? Als je jonger bent dan 56 jaar kunt je misschien toch geld lenen middels het Levenlanglerenkrediet. Raadpleeg DUO voor meer informatie en de voorwaarden.
Wil je als student, zij-instromer of contractant inschrijven bij een lerarenopleiding, maar heb je geen recht meer op reguliere studiefinanciering? Dan kun je een tegemoetkoming leraren aanvragen. Raadpleeg DUO voor meer informatie en de voorwaarden.
De komende jaren neemt het aantal vacatures in het onderwijs toe. De huidige tekorten aan leraren verschillen echter sterk per sector, per regio en per vak. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) maakt prognoses van de verwachte tekorten. Deze kun je hier raadplegen voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Het onderwijs kent verschillende salarisschalen en -treden. Als je op het punt staat te switchen naar het onderwijs, wil je wellicht ook weten wat je als leraar kunt verwachten aan salaris. De Algemene Onderwijsbond heeft daarom een handige salarischeck gemaakt. Hiermee kom je er binnen een handomdraai achter hoe jouw salarisstrook er straks uitziet en wat je netto overhoudt. Daarnaast kun je zien wat je in de toekomst gaat verdienen of wanneer je zou overstappen naar een andere onderwijssector.

Doe de salarischeck

 
Sfeerafbeelding Fontys

Het verhaal van Lian

Ik kom uit een ondernemers- en onderwijsfamilie. De afgelopen 20 jaar heb ik als teamleider bij een verhuurbedrijf gewerkt, waarvan de laatste vijf jaar op de afdeling Events. Ik had het er ontzettend naar mijn zin, maar toch bleef de drang naar het onderwijs stiekem kriebelen. Om die reden heb ik me een aantal jaar geleden al verdiept in de mogelijkheden om over te stappen naar het onderwijs. Na veel wikken en wegen, kwam ik echter tot de conclusie dat ik er nog niet klaar voor was. De timing was voor mij persoonlijk gewoonweg niet goed. Toen dit jaar de evementensector enorm hard werd getroffen door de coronacrisis, hield mijn baan op te bestaan. Dat was voor mij het moment om te bedenken wat ik nu écht wil. Het was tijd om mijn passie te volgen en die ligt in het basisonderwijs.

De spontaniteit en verwondering van kinderen vind ik echt geweldig! Natuurlijk had ik de nodige twijfels, vooral ingegeven door angst voor het onbekende en het wegvallen van zekerheid, maar hierdoor wil ik me niet laten leiden. En dus hakte ik twee weken later de knoop door; ik ga mijn droom waarmaken en start met de flexibele deeltijd bacheloropleiding Leraar Basisonderwijs.

Sinds een aantal maanden sta ik nu voor de klas als stagiaire en ik kan met zekerheid zeggen; het overtreft al mijn verwachtingen! Het is fantastisch om kinderen op een boeiende en spontane manier te mogen helpen in hun ontwikkeling. Ik hoop mijn opleiding dan ook in drie jaar af te ronden, of misschien zelfs sneller, want ik kan niet wachten tot ik me officieel juf Lian mag noemen.

Sfeerafbeelding Fontys

Het verhaal van Patrick

Ik ben leraar geworden, omdat ik een bijdrage wil leveren aan de maatschappij. Iets doen waar ik écht gelukkig van word! En dat is kwetsbare jongeren helpen het beste uit zichzelf te halen. Als vader van een zoon met autisme die daarnaast ook nog eens ernstig ziek is geweest, heb ik van dichtbij gezien hoe dankbaar het werk van leraren juíst voor hen kan zijn. Door een vertrouwensband met je leerlingen op te bouwen en oog te hebben voor ieders persoonlijke ontwikkeling. Na jaren in de motorvoertuigen- en installatietechniek te hebben gewerkt, in zowel uitvoerende als leidinggevende functies, gooi ik daarom nu het roer om.

Het was mijn vrouw die me daadwerkelijk over de streep haalde, zij wees me op een vacature als docent mobiliteit en metaal op een school met praktijkonderwijs voor moeilijk lerende jongeren. “Dat is nou echt iets voor jou!”, zei ze. En inderdaad, nu is de cirkel is rond, alsof het zo moest zijn. Ik kreeg de baan en startte tegelijkertijd met de deeltijdopleiding Leraar Technisch Beroepsonderwijs, vmbo-profiel PIE (Produceren, Installeren en Energie).

Een leuke uitdaging, want ik sta vanaf het begin direct zelfstandig voor de klas. Gelukkig krijg ik veel hulp van mijn collega’s en kan ik dankzij mijn vakkennis en jarenlange praktijkervaring een eigen, creatieve invulling geven aan mijn lessen. Het belangrijkste vind ik dat mijn leerlingen hun schooltijd als plezierig ervaren. Ik probeer echt een band met ze op te bouwen en te kijken naar ieders persoonlijke leerbehoefte. In de toekomst hoop ik dan ook, naast mijn werk als leraar, stagebegeleider of mentor te worden.

Sfeerafbeelding Fontys

Het verhaal van Johan

Switchen naar het onderwijs was al jaren een droom van me. In mijn vorige baan als accountmanager bij een Amerikaans softwarebedrijf kwam ik al regelmatig in aanraking met het onderwijs, waardoor ik steeds meer het gevoel kreeg dat dit goed bij me zou passen. Toch had ik ook de nodige twijfels... het blijft een grote stap om de zekerheid van een vaste baan op te geven. Uiteindelijk werd mijn huidige functie door een reorganisatie boventallig verklaard. Dat gaf me het laatste zetje om te starten met de deeltijd bacheloropleiding Leraar Engels.

Ik ben ontzettend blij dat ik nu mijn hart volg! De deeltijd lerarenopleiding is pittig en mag je zeker niet onderschatten, maar tegelijkertijd biedt Fontys veel flexibiliteit om zelf je tijd in te delen, dat is fijn. Bovendien sta je vanaf het begin van de opleiding direct voor de klas. Dat is waar ik het voor doe! Het geeft zoveel waardering om mijn kennis te kunnen overbrengen aan kinderen en jongeren. En het mooie is; in het onderwijs is geen dag hetzelfde. Het is voor mij een totaal nieuwe, dynamische wereld die volop in beweging is. Ook hier leer ik iedere dag van. Ik kijk ernaar uit om zelfstandig mijn eigen klassen te kunnen draaien en elke dag fluitend naar mijn werk te gaan!

Sfeerafbeelding Fontys

Het verhaal van Jean-Pierre

Ondernemen zit in mijn bloed, dat heb ik jaren gedaan. Nu is het echter tijd voor iets anders, ik wil mijn focus verleggen. En wel door een ondernemende docent worden! De afgelopen jaren heb ik veel in het buitenland gewerkt en daar kennis mogen maken met verschillende culturen en religies. Zo ben ik me steeds meer gaan verdiepen in levensbeschouwing en met name in zingeving. Deze opgedane kennis en mijn levensbeschouwelijke ervaring wil ik graag overdragen aan jongeren. Om deze reden ben ik gestart met de deeltijd bacheloropleiding Leraar Religie & Levensbeschouwing.

Het beeld dat veel jongeren hebben van het vak levensbeschouwing is wellicht oud en stoffig, maar eigenlijk is het heel actueel. We leven in een maatschappij die steeds diverser wordt en waar vrijheid van meningsuiting een groot goed is. Hier hoort ook verantwoordelijkheid bij en dat komt niet vanzelf, maar moet geleerd worden. Ik hoop persoonlijk bij te kunnen dragen aan dit ontwikkelingsproces van jongeren, door met ze in dialoog te gaan over wat hen daadwerkelijk triggert. Bovendien is hierover lesgeven ook de beste manier om zelf te blijven leren over mijn eigen zingeving. Het leukste aan werken in het onderwijs is dan ook dat je direct resultaten kunt zien, door je leerlingen te zien groeien in overtuiging en begrip.

Oriëntatiegesprek met een studieadviseur?

Onze studieadviseur helpt je graag bij het wegwijs maken in de vele mogelijkheden die er zijn om in te stromen in het onderwijs. Ze gaat actief met jou het gesprek aan over de vragen die je hebt, aan de hand van jouw loopbaanverhaal tot nu toe; je vooropleiding, werkervaring, persoonlijke situatie en wensen komen uitgebreid aan bod. Ze gebruikt effectieve dialogische methoden en instrumenten om te komen tot een goed passend advies en helpt je graag bij de vervolgstappen.

"Ik heb het gesprek met Judith als zeer prettig ervaren. Ze heeft een realistisch beeld geschetst van de mogelijkheden die er voor mij persoonlijk zijn. Al mijn vragen zijn beantwoord en ik heb een helder overzicht van mijn vervolgstappen. Ik ben super enthousiast geworden over de studie en weet wat mij te wachten staat. Kortom, genoeg handvatten en stimulansen om een goede keuze te maken."

- Anne, student

Voorlichting: Werken in het basisonderwijs

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Voorlichting: Werken in het voortgezet onderwijs

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.