Associate Degree Engineering (voltijd)

Wil jij de schakel vormen tussen denkers en doeners op het gebied van techniek en innovatie? Als ontwerpgerichte engineer met een Ad-diploma ben je breed inzetbaar: of het nu bij een high tech bedrijf is of een ziekenhuis, een start-up of een multinational – bedrijven staan te springen om engineers zoals jij!

Over de opleiding

Je leert de complexiteit van technische systemen begrijpen waardoor je in staat bent om ze te verbeteren en te vernieuwen. Je kunt jouw bijdrage leveren in een multidisciplinair team om nieuw te ontwerpen producten en systemen te realiseren. De opleiding is opgebouwd uit verschillende praktijkgerichte challenges waardoor je in aanraking komt met verschillende sectoren, gebruikers en technische disciplines.

Gedurende de opleiding krijg je de mogelijkheid om zelf regie te nemen over jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling waardoor je deels zelf jouw leerroute kunt bepalen. Vanuit het ondernemen van verschillende (leer)activiteiten en ervaringen maak je uiteindelijk een keuze voor een van de volgende uitstroomprofielen:

- Circulair design & business

- User interface design

Waarom de opleiding Engineering?

  • Je werkt vanaf de start aan betekenisvolle & praktijkgerichte challenges en producten.
  • Binnen de opleiding ontwikkel je een brede blik op technische uitdagingen.
  • Er is ruimte om richting en kleur te geven aan jouw leerroute binnen de opleiding.
  • Bedrijven zitten te springen om ondernemende technisch personeel.
  • Het geeft je de mogelijkheid om later door te stromen naar technische bacheloropleidingen.

Wat is een Associate degree (Ad)?

Als havist en mbo’er kun je nu ook een tweejarige hbo-opleiding volgen. Een Associate degree is een praktijkgerichte, tweejarige hbo-opleiding (niveau 5). Met een Ad-diploma vergroot je je kans op een baan zonder meteen een volledige vierjarige bacheloropleiding te volgen. Maar mocht de studie bevallen dan kun je alsnog doorstromen naar een bachelor-opleiding en deze mogelijk verkort doorlopen.

 

Wat ga je leren bij de Associate Degree Engineering?

Vanaf de start van de opleiding stap je in de rol van design based engineer. In de snel veranderende wereld waarin we nu leven is dit een belangrijke rol voor het creëren van duurzame technische oplossingen. Je staat als professional met één voet in de techniek en met de andere voet in de wereld van de gebruiker. Je zorgt ervoor dat het uiteindelijke product, (productie)systeem of dienst goed aansluit op de behoeften van de gebruiker. Kortom, je vormt de ondernemende en essentiële schakel tussen twee dynamische werelden van het ontwerpen en het gebruik van producten en systemen.

Binnen de opleiding werken we continue aan het bereiken van een zo hoog mogelijke vorm van vak- en toetsintegratie binnen de challenges die je aangaat als student. Denk hierbij bijvoorbeeld aan … (voorbeeld geven). Ook worden er weinig toetsen afgenomen maar wordt je professionele groei gemonitord en beoordeeld per challenge. Door middel van proces- en productbeoordelingen krijg je continue feedback op je voortgang.

Binnen het curriculum leer je meer over

  • Design based engineering in multisciplinaire ontwerpteams.
  • De eigenschappen en toepassing van duurzame materialen & productieprocessen.
  • Verschillende technologische en engineeringssystemen.
  • De werking en de mogelijkheden van innovatieve (digitale) technologieën.
  • Hoe je samen met toekomstige gebruikers kunt werken aan de user interface van een product of service.
  • Hoe je jouw business idee met een ondernemende houding kunt realiseren en mogelijk lanceren op de markt.
 
 

Hoe ziet je week eruit?

“Nothing works, unless you do.” Deze quote van Maya Angelou is een belangrijk uitgangspunt rondom onze visie op opleiden. De opleiding bestaat uit verschillende fases en challenges, dit betekent ook dat je week er per fase in de opleiding anders kan uitzien.

De verschillen zitten met name in:

  • het aantal dagen dat je binnen de leeromgeving actief bent, variërend van 1 tot 4 dagen per week afhankelijk van je eventuele werkplek en interesses.
  • het werken in teams, duo’s of alleen.
  • de balans en afwisseling tussen docent- en studentgestuurde activiteiten.
 
 

Toelatingseisen



Intake proces

Na aanmelding bij de opleiding ontvang je een ‘toolbox’ thuisgestuurd waarmee je een mini-challenge kunt oplossen. We plannen een intakegesprek met elkaar waarin je jouw uitwerking op de mini-challenge toelicht. Op basis van het gesprek en een check op jouw voorkennis/opleiding, motivatie en persoonlijke situatie bespreken we met elkaar wat je nodig hebt om de opleiding succesvol te doorlopen. Het doel van de challenge is om jou en jouw gedachten en skills beter te leren kennen. Ook krijg jij zo een beter idee van de opleiding. De challenge wordt dus niet gebruikt als middel om te beslissen of je wel of niet mag starten met de opleiding.

 

De opleiding leert jou om een flexibele, breed inzetbare en ondernemende engineer te worden.

Bedrijven binnen Brainport staan te springen om jou als engineer te ontvangen.

 

Opbouw

De opleiding is opgebouwd uit verschillende fases en challenges. We gaan uit van een voorkeursroute en hebben uitgangspunten gedefinieerd rondom

- het individueel of samenwerken tijdens de challenge

- de werkplek of context die nodig is voor de challenge

- de verhouding qua aanwezigheid school/werkplek (stage)


De challenges zijn gekoppeld aan zogenoemde leeruitkomsten (ofwel leerdoelen) welke zijn gekoppeld aan studiepunten. Tijdens iedere challenge werk je als student aan het realiseren van een beroepsproduct(en) en tegelijkertijd monitoren we ook de ontwikkelingen binnen het ontwerpproces dat gekoppeld is aan de realisatie van het beroepsproduct.

Er is een afwisseling tussen groep & individueel werk binnen de challenges alleen de toekenning van studiepunten is te allen tijde gekoppeld aan jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling.

How it’s made.

De eerste challenge welke 10 weken duurt. Tijdens deze challenge ga je een hoogwaardig technologisch product ontleden. Tijdens het ontleden van het product ontwikkel je nieuwe technische & design kennis en vaardigheden. Vanuit ofwel circulair design of de user interface bril ga je een ontwerpwijziging of toevoeging uitwerken voor het product.

Mix van op school en op de werkplek. Je werkt samen in teams van maximaal 4 personen.

Sector & context adventure.

De tweede challenge welke 10 weken duurt. Je start de challenge met een metaforische roadtrip door allerlei verschillende sectoren waarin techniek of technologie een belangrijke spelen zoals: de zorg, mobiliteit, food et cetera. Uiteindelijk kies je zelf in welke sector je jezelf wilt verdiepen. Na een verkennende en observerende periode ga je vanuit een krachtige analyse werken aan het ontwerpen van een technische oplossing welke is gericht op optimalisatie.

Mix van op school en op de werkplek. Je werkt samen in duo’s.

Company adventure.

De derde challenge welke 15 weken duurt. We dagen je uit om een bewuste keuze te maken voor een bedrijf waarin jij op avontuur gaat. Kies je een start-up, scale-up of een echte corporate? Ga je een voor een bedrijf dat in de kern technisch is of kies je juist voor een andere sector waarin jij als engineer jouw bijdrage gaat leveren?

Mix van op school en op de werkplek. Je doet dit individueel.

*Slow cooking weeks

In deze weken ligt de nadruk wat meer op aandacht geven aan jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling. Kortom we staan stil bij het vinden van antwoorden op vragen als welke groei heb je doorgemaakt, waar wil je jezelf nog in verbeteren, wat of wie is daarvoor nodig?

Tevens zijn deze weken bedoelt voor het werken aan kennisverdieping binnen de specifieke leerlijnen indien dat nodig is.

Idea to market.

De vierde challenge welke 15 weken duurt. Meer dan ooit zijn ondernemende kennis en vaardigheden essentieel voor professionals. In deze challenge is het de uitdaging om een ‘business’ idee te gaan realiseren. Dit kan plaatsvinden binnen een bestaande organisatie of als beginnend ondernemersidee. In de eerste fase is het ontwerpproces erop gericht om van idee tot prototype te komen waarbij de ‘gebruiker’ vanaf de start betrokken is. In de tweede fase ligt de nadruk op de doorontwikkeling van het prototype tot een minimaal viable product. Door deze challenge ga je ervaren en leren wat er allemaal nodig is om een nieuw product te realiseren en lanceren op de markt.

Aantal dagen onderwijs/werkplek is afhankelijk van de persoonlijke situatie van de student. Dit kan individueel of maximaal in een drietal.

The last dance

De laatste challenge van de opleiding welke 19 weken duurt. De invulling van deze challenge wordt afgestemd met jou als student. Je kunt in deze challenge bijvoorbeeld jouw business idee uit de voorgaande challenge doorontwikkelen en als doel hebben om jouw eigen onderneming op te zetten. Maar je kunt deze challenge ook aangaan binnen een bestaande organisatie waar jij in de toekomst graag zou willen werken.

*Slow cooking weeks

In deze weken ligt de nadruk wat meer op aandacht geven aan jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling. Kortom we staan stil bij het vinden van antwoorden op vragen als welke groei heb je doorgemaakt, waar wil je jezelf nog in verbeteren, wat of wie is daarvoor nodig?

Tevens zijn deze weken bedoelt voor het werken aan kennisverdieping binnen de specifieke leerlijnen indien dat nodig is.

 
 

Werkplek | stage

Gedurende de hele opleiding verweven we de werkpraktijk in de challenges. Per challenge of fase kan de intensiteit waarmee je actief bent op de werkplek verschillend zijn. Ook bekijken we per student welke mate van hulp er nodig is vanuit de opleiding om je te helpen aan het vinden van een werkplek. Indien je een vaste werkplek hebt als student bekijken we per challenge of deze geschikt is en/of welke mogelijkheden er zijn om tot een passende werkplek te komen.

Na je opleiding

Als afgestudeerde engineer kun je tegenwoordig van grote waarde zijn binnen zowel niet-technische en technische georiënteerde bedrijven. Door een integrale kijk op technische uitdagingen en een design based aanpak gedurende het ontwerpproces ben je een verbindende schakel om tot duurzame en werkende oplossingen te komen.

Jij kunt als professional een impactvolle rol pakken om

  • bedrijven te helpen met het duurzaam verantwoord maken van hun producten & productietechnieken.
  • als zelfstandig ondernemer jouw product of service aan te bieden aan de wereld.
  • de technische ontwerper te zijn die op een design-based manier zijn bijdrage levert bij het bedenken en bouwen van technische oplossingen.
  • op ondernemende manier als projectleider innovatieve projecten op te zetten en resultaatgericht tot een succesvol einde te brengen.
  • het ontwerpproces te faciliteren waarbinnen technische experts hun bijdrage leveren en jij zorgt dat de werkelijke gebruiker vanaf het eerste moment betrokken is.

 

 

Meer weten over de opleiding

Stap 1: Je meldt je - uiterlijk 1 september - aan via Studielink.
Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink - dashboard.

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

Stap 2: Je mag de Studiekeuzecheck doen.
De Studiekeuzecheck voor bachelors en associate degrees in deeltijd en masters voltijd en deeltijd is niet verplicht. Wil je dit wel, dan kun je dat aangeven in Studielink.

De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys

Stap 3: je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf half mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail.
De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Meer informatie over je collegegeld vind je hier.

 

Locaties en contact