Trend Research & Concept Creation in Lifestyle

  • 4 jaar
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Kom kennismaken

Ja, dat wil ik
  • (Online) open dag
  • Kom proefstuderen
  • En meer...

Ben jij geïnteresseerd in trends, marktontwikkelingen en gedrag van mensen en ben jij een creatieve duizendpoot? Vraag jij je af hoe onze wereld er in de toekomst uit zal zien en hoe we een duurzame en menswaardige toekomst voor iedereen kunnen creëren? Dan is de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle echt iets voor jou.

Over de opleiding

We also offer this programme in English. Interested in the English programme?

In deze creatieve opleiding werk je aan concepten voor een duurzame en menswaardige toekomst voor iedereen. Hierbij staat kwaliteit van leven centraal. Je leert aan de hand van actuele vraagstukken uit de praktijk hoe je lifestyleconcepten ontwerpt en vormgeeft die de kwaliteit van leven van individuen en binnen samenlevingen verbeteren. Dit doe je altijd op basis van onderzoek, trendanalyse en toekomstdenken. Je leert hoe je dit in kunt zetten voor bedrijven, instellingen, organisaties en overheden die vorm willen geven aan de broodnodige veranderingen in de economie en de samenleving, zoals bijvoorbeeld de energietransitie of de veranderingen in de zorg. Zo werk jij mee aan de economie van de toekomst; de creatieve economie.

Waarom opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle?

  • Je werkt aan betekenisvolle creatieve concepten die de kwaliteit van leven verbeteren
  • Hiermee leer je hoe je kunt bijdragen aan een vitale, duurzame en inclusieve samenleving
  • Je leert creativiteit te combineren met maatschappelijke betrokkenheid, zakelijkheid en ondernemerschap
  • Je werkt aan concrete praktijkprojecten voor opdrachtgevers, profit en non-profit • Tijdens de opleiding combineer je een stevige theoretische basis met praktijkgericht werken en het ontwikkelen van een eigen onderscheidende visie
  • Je doet volop internationale ervaring op
  • Je werkt met studenten en docenten van andere opleidingen multidisciplinair samen met het werkveld aan projecten uit de praktijk in Crossover Labs
 

Wat ga je leren?

Je leert je creatieve, zakelijke en sociale talenten ontwikkelen en deze in te zetten voor het bedenken en realiseren van betekenisvolle lifestyleconcepten. Je leert trends analyseren en deze creatief te vertalen naar nieuwe toekomstbestendige concepten. Daarbij leer je hoe je je analyses visualiseert en je conceptontwerpen vormgeeft en test op doelgroepen.

  • De opleiding bestaat uit een mix van echte praktijkopdrachten, interessante workshops en persoonlijke projecten
  • Vaardigheden: trendonderzoek, conceptcreatie, realiseren, adviseren en reflecteren
  • Expertises: conceptontwikkeling, creatief denken, creatieve technieken, trendonderzoek, toekomst denken, lifestyle research, ontwerpen, marketing, branding, professionele communicatie, taal, beeldtaal, presentatietechnieken, adviestechnieken, samenwerken en projectmanagement, antropologie, ethiek
  • Je verdiept je in sectoren die bijdragen aan kwaliteit van leven waaronder Health, Leisure, Appearance, Food, Human Movement, Living en Work.
 

‘Bij TCL leer je hoe je een lifestyle-concept kunt ontwikkelen waarmee je de kwaliteit van leven verbetert.’

Patrick Engels, oud student Trend Research & Concept Creation in Lifestyle

 

Hoe ziet je week eruit?

Studeren is hard werken. Niet erg, als er maar afwisseling in zit. En dat zit wel goed bij de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle. Het ene moment werk je in een team aan een trendrapport of een concept, het andere moment maak je kennis met alle lifestyle-sectoren binnen de opleiding:

 

Iedere dag zenden we ontelbare signalen uit met onze kleding, met het merk van onze smartphone, met hoe ons haar geknipt is en met welke foto's we posten. Wat betekent dit voor ons identiteitsbesef? En wat is de invloed van industrie en winkels op onze kleding en ons uiterlijk?
Onze woon -en leefomgeving heeft een niet te onderschatten invloed op onze kwaliteit van leven. Technologie verandert onze binnenruimtes en politieke besluiten hebben een effect op de inrichting van de buitenruimte. Hoe willen we dat onze leefomgeving eruitziet? En hoe kunnen nieuwe concepten daaraan een bijdrage leveren?
Onze eetcultuur is onderhevig aan veranderingen. Uitgangspunt is betaalbare, gezonde voeding voor mens en planeet. Maar wat is dat en hoe is ons huidige voedingspatroon eigenlijk ontstaan? Wat zegt voeding over onze manier van leven? En welke rol spelen organisaties, wetenschappers, winkels en industrie daarbij.
Voldoende bewegen draagt bij aan een betere kwaliteit van leven. Het heeft niet alleen een positief effect op onze gezondheid, het is ook van invloed op onze maatschappij, persoonlijkheid en  sociale contacten. Toch zijn nog niet alle doelgroepen zich daarvan bewust. En wat voor rol spelen vervoer, gadgets en woonomgeving op ons beweeggedrag?
Gezondheid speelt een belangrijke rol in onze maatschappij. Bewegen en gezonde voeding zijn onderwerp van gesprek, evenals ons mentale en sociale welzijn. Kunnen we de uitdagingen van het leven eigenlijk nog wel aan? Hoe kunnen we hier invloed op uitoefenen en in hoeverre kan technologie een bijdrage leveren
Meer dan aan werk hechten we aan onze vrije tijd. De invulling die we daaraan geven, bepaalt grotendeels wie we zijn. Wie zijn de spelers in deze sector? En wat gebeurt er als we nog meer vrije tijd krijgen. Kunnen de spelers dan nog wel voldoen aan onze drang naar exclusiviteit?
Waarom werken we eigenlijk? Vinden we het leuk, interessant, leerzaam of gewoon noodzakelijk? En hoe ziet de toekomst van Work eruit? Veel werk is nu al overgenomen door computers en robots. Ook de invloed van kunstmatige intelligentie neemt toe. Is er met al die ontwikkelingen in de toekomst nog wel passend werk voor iedereen?
 

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,4 gemiddeld, 228 respondenten
3,4 gemiddeld, 228 respondenten
Aantal eerstejaars
 
101
101
Door naar het tweede jaar
 
61%
61%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 36%
36%
 
HBO-bachelor of hoger 41%
41%
Doorstuderen
 
15%
15%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
70%
werkloos
5%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 01-12-2021
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

‘Tijdens een proefstudeerdag volg je colleges die speciaal voor jou zijn samengesteld. Zo krijg je een goed beeld van de opleiding’

Garret Regan, derdejaars ACI student

 

Opbouw

Zo zijn je uren in jaar 1 van Trend Research & Concept Creation in Lifestyle verdeeld over de week: 

  • 35% theorie

  • 25% zelfstudie

  • 40% praktijk

Ieder kwartaal werk je aan een project met als eindresultaat een beroepsproduct. Voor het maken van dit product ga je onder begeleiding van coaches kennis verzamelen. Vervolgens toon je in een assessment aan dat je bekwaam bent op het gewenste niveau. Je maakt zo direct kennis met de twee belangrijkste beroepen waarvoor je wordt opgeleid: trendonderzoeker en conceptontwikkelaar. Eerstejaars student Luuk legt uit wat je in het eerste jaar allemaal gaat doen.

Ook het tweede jaar van Trend Research & Concept Creation in Lifestyle bestaat uit vier kwartalen. De eerste twee kwartalen (semester 1), werk je aan een individueel vakmanschapsproject. De laatste twee kwartalen (semester 2), werk je aan een groepsproject. Daarnaast werk je elk kwartaal aan verschillende kerntaken binnen verschillende sectoren. Elk semester sluit je af met een assessment, hierin toon je aan dat je bekwaam bent op het gewenste niveau. Het tweede jaar staat in het teken van verdieping, zowel om kennis van de sectoren als om de beroepsrollen conceptontwikkelaar en trendonderzoeker.  
 Amber legt uit hoe het tweede jaar er uit ziet.

Internationale ervaring 

Je doet internationale ervaring op door te werken aan internationale opdrachten en tijdens een studiereis. Dan werk je aan een opdracht voor een bedrijf ter plekke.  

De Ideeënfabriek 

Het laatste kwartaal van jaar twee vorm je samen met medestudenten een Lifestyle Company. Op basis van trends ontwerp je een concept: je geeft het vorm, test het en zet het in de markt. De verschillende Lifestyle Companies presenteren hun concepten tijdens de Ideeënfabriek. Ook toekomstige werkgevers krijgen voor dit evenement een uitnodiging. 

In het derde jaar volg je een minor en loop je stage. Stage is een belangrijk onderdeel van je studie, want je past dan in de praktijk toe wat je de eerste twee jaar hebt geleerd. Je doet dan vooral praktijkervaring op als conceptontwikkelaar. 

De minor kies je zelf. Kies een minor uit het interessante aanbod van Fontys ACI of Fontys of ga naar een andere instelling voor hoger onderwijs. Wat dacht je van het buitenland? De minor is een uitgelezen kans om een half jaar van je studie in het buitenland door te brengen bij een van onze 45 internationale partneruniversiteiten. Derdejaars student Lotte legt uit wat zij voor haar minor heeft gedaan.

Een stage of minor in het buitenland heeft meerwaarde, is uitdagend en biedt een mooie internationale ervaring.

Tijdens het laatste jaar van Trend Research & Concept Creation in Lifestyle ga je je specialiseren. Je kiest twee sectoren waarin je verder wilt. Daarnaast kun je kiezen uit een groot aanbod aan specialisatiemodules en specialiseer je je verder binnen de kerntaken trendonderzoek en concepting. 

Meesterproef 

Tegelijkertijd begin je aan je Meesterproef. Daarbij maak je gebruik van de kennis die je in de specialisatiemodules hebt opgedaan. Je kiest zelf een bedrijf waarvoor je een concept wil ontwerpen. Tijdens een Graduation Show presenteer je je afstudeerwerk, onder meer aan toekomstige werkgevers. Zo ziet zo'n graduation show er uit, vervolgens worden de afstudeerpresentaties gebundeld in een publicatie.

 

 

Na je opleiding

Afgestudeerden van Trend Research & Concept Creation in Lifestyle maken hun beroep van het analyseren van trends en het ontwikkelen en in de markt zetten van lifestyle-concepten. Als afgestudeerde kun je bijvoorbeeld aan de slag als: 

  • Conceptontwikkelaar lifestyle
  • Trendonderzoeker
  • Innovatie manager
  • Design thinker
  • Lifestyle vormgever
 

Cécile helpt bedrijven over de wereld de toekomst te begrijpen & te vertalen naar nieuwe producten

Cécile Cremer, Founder, Wandering the Future

 

Meer weten over de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle

Kom kennismaken

  • kom praten met studenten
  • bekijk een filmpje
  • stel je vragen
  • meld je aan voor events
Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

Aanmelden doe je bij Studielink.
Voor
Trend Research & Concept Creation in Lifestyle gebruik je onderstaande gegevens.

Aanmelden bij Studielink

Naam instellingFontys Hogescholen
PlaatsTilburg
OpleidingBachelor Trend Research & Concept Creation in Lifestyle

In de factsheet vind je de belangrijkste opleidingsinformatie handig op een rij.

Download de factsheet

 

Locatie en contact Trend Research & Concept Creation in Lifestyle