Sprint naar content

Iets met Gedrag en Maatschappij

Je wilt graag iets doen voor mensen en voor de samenleving.

Je luistert graag naar anderen, denkt mee over oplossingen en vindt het belangrijk dat het eerlijk en goed geregeld is. Misschien wil je later werken met kinderen, jongeren of volwassenen, in een wijk, in de zorg, bij een organisatie of met het recht. Maar wát precies, dat weet je nog niet. Op deze pagina lees je meer over hbo-opleidingen binnen mens en maatschappij en ontdek je welke bij jou passen.

Gedrag en Maatschappij student

Wat is “iets met Mens en Maatschappij” eigenlijk?

Vraag jij je wel eens af hoe je mensen kunt helpen die het moeilijk hebben? Hoe je een veilige werksfeer maakt op de werkvloer? Hoe je ervoor zorgt dat regels eerlijk worden toegepast? Of hoe je iemand helpt die moeite heeft met spreken of taal?

Het interessegebied Mens en Maatschappij gaat over mensen, gedrag, samenwerken en recht. Je leert kijken naar het verhaal áchter een situatie: waarom lopen dingen vast, wat heeft iemand nodig en hoe kun je dat samen aanpakken? Dat kan in het sociaal werk zijn, in organisaties als HR-professional, als juridisch adviseur, als logopedist, als pedagoog of als toegepast psycholoog.

Zit je op de middelbare school en vind je vakken als maatschappijleer, geschiedenis, economie, Nederlands of biologie interessant? Ben je vaak degene die luistert, bemiddelt of advies geeft? Dan is een hbo-opleiding binnen mens en maatschappij misschien iets voor jou.

Wat kun je later worden?

Met een opleiding in mens en maatschappij kun je veel kanten op. Je kunt direct met mensen werken, in wijken, instellingen, scholen of zorgorganisaties. Je kunt je richten op gedrag en coaching, op werken in organisaties of op recht en regels. Vaak werk je in een beroep waarin je echt verschil kunt maken in iemands leven of werksituatie.

Dan kun je denken aan een baan als sociaal werker, pedagoog of logopedist. Je helpt mensen die het moeilijk hebben, bijvoorbeeld door schulden, opvoedvragen, een beperking of problemen met spraak en taal. Je kijkt samen welke stappen nodig zijn om hun situatie te verbeteren en werkt veel samen met andere professionals.

Dan past Toegepaste Psychologie misschien bij jou. Je leert hoe gedrag werkt, wat mensen motiveert en hoe je met gesprekken, trainingen of kleine veranderingen mensen kunt helpen om beter in hun vel te zitten. Je kunt later bijvoorbeeld werken als coach, gedragsdeskundige of trainer, in organisaties, zorg of onderwijs.

Vind je het interessant hoe mensen samenwerken op het werk, hoe je een goede werksfeer maakt en hoe je personeel werft en ontwikkelt? Dan is Human Resource Management (HRM) iets voor jou. Je houdt je bezig met werving en selectie, scholing, verzuim, ontwikkeling en arbeidsvoorwaarden. Je bent de schakel tussen medewerkers en organisatie.

Ben je geïnteresseerd in rechtvaardigheid, wetten en hoe regels in de praktijk uitpakken? Dan past HBO Rechten bij jou. Je leert wetten lezen en toepassen, maar ook hoe je mensen helpt met juridische vragen. Je kunt later bijvoorbeeld werken bij een gemeente, bedrijf, rechtsbijstand, overheid of een andere organisatie waar juridische kennis nodig is.

"Voor een portfolio verzamel je datapunten, zoals rapporten en presentaties, maar het belangrijkste is dat je laat zien wat je hebt geleerd en hoe je dat kunt toepassen."

Charlotte

Student Gezondheid

Toen Charlotte Heuijerjans drie jaar geleden besloot om aan Fontys Hogeschool de opleiding Gezondheid te starten, was ze opgelucht te horen dat toetsing via halfjaarlijkse portfolio’s plaatsvond. Ze was al een aantal jaren de schoolbanken uit en vreesde dat ze geen stof meer uit haar hoofd kon leren. Toch betekende dit niet dat ze rustig achterover kon leunen. Ze vertelt over haar ervaringen aan de hand van enkele vragen.

Voor een portfolio moet je datapunten oftewel bewijsstukken verzamelen. Hoe doe je dat?“Voor een deel gaat dat vanzelf. Je bent natuurlijk een halfjaar op een leerwerkplek en daar rolt altijd een eindproduct uit, bijvoorbeeld een adviesrapport. Dat kun je gebruiken als datapunt.”

Het lijkt nu alsof je je portfolio pas aan het einde van het halfjaar in elkaar zet.Charlotte lacht. “Nee, voordat je op de leerwerkplek een eindproduct inlevert, gaat er een heel proces aan vooraf. Je hebt bijvoorbeeld in het begin van het semester interviews afgenomen op je leerwerkplek, misschien heb je een literatuuronderzoek gedaan, wetenschappelijke rapporten of beleidsstukken gelezen; dat kan allemaal als datapunt dienen.

Ook kun je datapunten verzamelen tijdens de lessen, bijvoorbeeld doordat je een presentatie hebt gegeven en daarop feedback vraagt. Om iets te gebruiken als datapunt leg je vast: wat je hebt gedaan, hoe je het hebt gedaan, je onderbouwt het en legt uit waarom het aan een bepaalde leeruitkomst is gekoppeld. Vervolgens vraag je feedback aan de docent, praktijkbegeleider of medestudenten. Ook is het reflectiegedeelte heel belangrijk: wat heb je ervan geleerd? Wat zou je een volgende keer anders doen?”

Vraag je die feedback dan aan het einde van het semester?“Nee, dat is altijd mijn valkuil geweest. Ik ben heel perfectionistisch, dus ik liet mijn werk pas zien als ik dacht dat het af was. Maar professionals hebben altijd aanmerkingen. Dan is het heel erg zonde als je die niet in het proces hebt meegenomen.”

Zijn er nog meer valkuilen?“Je moet in een portfolio meestal 6 leeruitkomsten onderbouwen met ieder 2 datapunten. Dat krijg je niet binnen 2 weken afgewerkt en ook niet binnen 5 weken, kan ik je vertellen. Feedback moet je dan ook meteen opvragen. Het is heel raar als jij in week 1 iets gedaan hebt en daarop in week 18 feedback gaat vragen. Dan weet de praktijkbegeleider of docent het vaak ook niet meer. Dus je zult zelf heel goed moeten bijhouden, plannen en afvinken.”

Heb jij tips voor nieuwe studenten?“Blijf met iedereen sparren. Je hoeft echt zelf het wiel niet uit te vinden. Als je het even niet weet, laat je werk zien! Vaak hoor je dan: heb je hier of daar al eens aan gedacht? Dat geeft zo veel perspectief en maakt je werk zo veel sterker!”

Veelgestelde vragen

Nee, dat hoeft niet. Het helpt als je interesse hebt in mensen en openstaat voor andere verhalen. Sommige studenten zijn heel spontaan en praten makkelijk, anderen zijn rustiger en juist goed in luisteren en observeren. Beide zijn belangrijk in dit werk.

Je krijgt te maken met mensen die het soms moeilijk hebben. Dat kan je raken. In de opleiding leer je hoe je professioneel blijft, hoe je goed voor jezelf zorgt en hoe je met collega’s samenwerkt. Je staat er dus niet alleen voor. Juist door samen te werken kun je veel betekenen.

In veel opleidingen binnen mens en maatschappij loop je meerdere stages, vaak verspreid over de jaren. Je gaat bijvoorbeeld aan de slag bij een wijkteam, zorgorganisatie, school, bedrijf of gemeente. Zo ontdek je welke doelgroep en werkplek goed bij je passen.

Bekijk alle "Gedrag en Maatschappij" opleidingen