Sprint naar content

Melissa Verdel

Sfeerafbeelding Fontys

 “De aandacht voor studentenparticipatie, ik krijg alle ruimte om mee te denken over mijn opleiding”


Melissa Verdel (20)
Fontys Paramedische Hogeschool

"Nadat ik mijn havo heb afgerond ben ik gestart met de opleiding Logopedie. Ik wist meteen: hier zit ik op mijn plek. De studie past echt bij mij en bij mijn competenties. In mijn eerste jaar maakte ik kennis met de Opleidingscommissie (OC) van Logopedie. Een kans om mee te denken over de kwaliteit van mijn eigen opleiding. Dat leek me wel wat!  Ik ben nu 3 jaar met veel plezier actief van de commissie, waarvan de laatste 1,5 jaar als voorzitter. Ik doe ontzettend veel ervaring op en kan naast mijn studie ook mijn andere talenten inzetten en ontplooien: kritisch meedenken, analyseren, effectief vergaderen en plannen & organiseren bijvoorbeeld. Ook bij de medezeggenschapsraad van mijn Instituut (IMR) ben ik inmiddels vicevoorzitter. Ik vind het enorm belangrijk dat studenten kunnen meedenken over de (kwaliteit van hun) opleiding. Fontys schenkt veel aandacht aan medezeggenschap en studentenparticipatie en geeft studenten alle ruimte en mogelijkheden om zich (extra) te ontwikkelen. Dat vind ik mooi. Je kunt echt een bijdrage leveren als student! Dat geeft zo’n voldoening. Ik doe dit naast mijn studie, maar het voelt niet als een belasting. Toch weet ik dat veel studenten een verkeerd beeld hebben bij ‘medezeggenschap’. Het heeft een stoffig imago en de drempel om mee te doen is vaak (te) hoog. Dat is zonde. Het is namelijk tof om het verschil te kunnen maken, er wordt écht naar je geluisterd. We werken hard aan de toegankelijkheid van onze commissies en raden, zodat we nog om meer studenten kunnen betrekken."