Anna van den Boom werkt bij Inphocal

Sfeerafbeelding Fontys

Anna van den Boom, alumna en afgestudeerd in 2020, werkt op dit moment bij een startup in Eindhoven, InPhocal. Het bedrijf is ontstaan uit High Tech XL, een incubator die kijkt of er bij universiteiten en onderzoeksinstituten nieuwe technologieën zijn ontwikkeld waar een startup van kan worden gemaakt. Doel is om ontwikkelde technologieën van universiteiten in de markt te zetten. Iedere vrijdag is er een borrel met alle start ups waar de “wow’s” worden gepresenteerd aan elkaar. Het is dus een tight knit community en er is sprake van wederzijdse ondersteuning.

Inphocal houdt zich bezig met lasermarkering, een technologie die oorspronkelijk is ontwikkeld bij Cern in Zwitserland. Doel van het bedrijf is om onnodige inkt uit bedrijven te halen. De technologie waar Inphocal zich mee bezighoudt is gewild vanwege de lange focus zonder energieverlies. Daardoor kan er ook geprint worden op ronde en platte oppervlaktes. Het printen gaat sneller en is op meerdere oppervlakken toepasbaar.

Anna is afgestudeerd bij het bedrijf waar ze nu werkt. Weer een voorbeeld van een alumnus die tijdens de studie zo’n goed werk aflevert dat het bedrijf de afgestudeerde direct een baan aanbiedt.

Anna: “We focussen ons op de lasermarkering maar we zien veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld laser cutting en laser welding. Er zijn veel toepassingen, maar we zijn een startup dus we hebben beperkingen. Dit jaar heeft ons bedrijf een award gewonnen voor de meest veelbelovende start up en we hebben ook een investering van 2 miljoen euro gekregen. In december van vorig jaar hebben we de EIC Grant (European Innovation Council) toegekend gekregen.

Ik ben binnen het bedrijf de tweede werknemer. Officieel ben ik optical design engineer en projectcoördinator. Ik houd me bezig met optische simulaties (optical design). Maar zoals dat gaat bij een klein bedrijf doe je samen eigenlijk alles. Dat is op zich interessant omdat je de hele bedrijfsvoering leert kennen, tot en met de huisvesting. Ik heb zelfs al een afstudeerder van Technische Natuurkunde begeleid die inmiddels is afgestudeerd. En dat een jaar na mijn eigen afstuderen!

Inmiddels hebben we 7 mensen in dienst. Daarnaast zijn er mensen die uit pure interesse bij ons komen werken als vrijwilliger. Dat is leuk: iedereen hier is enthousiast over waar hij mee bezig is.”

Is dit wat je wilde?

“Eigenlijk had ik daar geen beeld van en dat heb ik nog niet. Ik kijk stap voor stap waar ik mee bezig ben en zet dan mijn pad uit. Een klein bedrijf trekt me wel aan: het is een “dorpscultuur” waar je iedereen kent: je stuurt een appje naar je ceo en je bent met allerlei zaken bezig, ook met zaken die niets met je vakgebied te maken hebben. Je kent elkaars kennis en krachten en je kunt dus gemakkelijker multidisciplinair werken.

Het is leuk om enerzijds aan de bron te staan van innovaties die verstrekkende gevolgen kunnen hebben en anderzijds richt je een kantoor in en maak je je druk over stoelen en vloerbedekking.

Ik wist dat ik in bepaalde onderdelen van de natuurkunde niet wilde werken: thermodynamica en akoestiek trokken me niet aan. Wel optica, molecuulfysica en kwantum. Vooral in kwantum was ik geïnteresseerd. Nu ben ik bezig met optica en met de interactie die het met materialen heeft.

Tijdens mijn opleiding ben ik een week naar de Quantum future academy in Berlijn geweest. Studenten uit 20 Europese landen houden zich een week bezig met kwantum. Er worden 2 studenten per land uitgenodigd. De week bestaat uit talks, workshops en er is veel uitwisseling. Met name dat laatste was interessant: praten met jonge mensen die allemaal bezigzijn met kwantum. Het was verhelderend om te zien hoe breed kwantum is en waar iedereen mee bezig is. Het was niet alleen leuk om met het onderwerp bezig te zijn, maar als je een week optrekt met zo’n diverse groep leer je ook veel van andere culturen.

Ik heb in Berlijn heel veel geleerd, er gebeuren veel gave dingen maar ik ben vooral benieuwd naar de toepassing van kwantum in en om je huis. Daar zijn we nog niet. Veel ontwikkelde technologieën kunnen nog niet uit hun gecontroleerde omgeving worden gehaald. Bij Inphocal houdt ik me bezig met een technologie met een hoge “wow” factor die nu toepasbaar is. Dat vind ik op dit moment heel interessant.

Ik zit nu op mijn plek. Ik heb altijd gedacht dat mijn toekomst in kwantum lag, maar ik weet nog niet of ik er verder in wil. Ik wacht even af hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen. Kwantum is nu een hobby, over een tijdje kijk ik wat de potentie is.

Stap voor stap kom ik waar ik wil zijn. Misschien blijf ik met één been in de natuurkunde en ga ik met het andere been in de bedrijfsvoering staan. Daar ben ik eigenlijk al mee bezig.

Tot op heden heb ik veel zin in natuurkunde. Keuzes gebaseerd op wat ik leuk vind blijken in het verleden altijd goede keuzes te zijn geweest, dus daar ga ik mee door.’