Sprint naar content

Inspiratiesessies

Inspiratiesessies

Hieronder vind je de inspiratiesessies per ronde. Er zijn twee rondes, stel zelf je programma samen!

Ronde 1 - 11.15 - 12.15 uur

Ervaar de mogelijkheden van XR in het onderwijs Ruimte: 3.71

Wie herinnert zich nog Arnold Schwarzenegger die in de film Terminator extra informatie 'zag' over personen en voorwerpen die hij bekeek? Die science fiction uit de jaren '80 is inmiddels werkelijkheid geworden met XR. We zien het in een spel zoals Pokémon Go, maar ook in virtuele meeting rooms en interactieve handleidingen met de HoloLens. Ook voor scholen blijkt het interessant om informatie beschikbaar te maken in een virtuele laag die over de werkelijkheid heen wordt gelegd. Met simpele tools kun je zonder codering al veel bereiken in die nieuwe wereld. Ewout Warringa neemt je graag mee in praktijk en onderzoek en laat je de technologie ook ervaren tijdens deze sessie.

XR voor beginners Ruimte: 3.73

Maak kennis met de wereld van Extended Reality (XR). Deze sessie biedt een toegankelijke introductie tot de technologie, terminologie en toepassingen binnen XR. Je ontdekt verschillende use cases die al succesvol zijn ingezet in het onderwijs. Daarnaast behandelen we de ontwikkeling van avatars door platforms zoals Meta, Unreal en Apple, en bekijken we diverse kantoor- en vergadertoepassingen binnen XR. Deze toepassingen zijn voortdurend in ontwikkeling en bieden innovatieve manieren om samen te werken en te communiceren. Deze sessie is ideaal voor deelnemers die nog geen of weinig ervaring hebben met XR, maar willen leren hoe zij deze technologie educatief en professioneel kunnen inzetten. Start je dag goed en leg een stevige basis voor verdere verkenning tijdens het Fontys XR event.

Werken met XR onder spanning Ruimte: 3.76

Steek jij je hand in een kast die onder 10k Volt spanning staat? XR in het veld is hier een R&D afdeling van Alliander. Elektriciteit is niet zichtbaar. Monteurs kunnen niet gemakkelijk zien waar wel of geen spanning op staat. Daarnaast moeten ze steeds vaker alleen werken en kijkt er iemand op afstand mee voor support. XR inzetten is voor deze setting veelbelovend. De flexibiliteit van de nieuwe generatie pass-through brillen heeft veel potentie om ervaringen in XR naar een nieuwe standaard te brengen. Wouter Sluis-Thiescheffer en Ruben Wiltink nemen je mee in de vraag of pass-through brillen ook klaar zijn voor toepassingen onder hoogspanning.

Aan de slag met Augmented Reality Ruimte: 3.72

Duik in de wereld van Augmented Reality (AR) en ontdek hoe je interactieve en immersieve educatieve of marketingcases kunt ontwikkelen met Adobe Aero. Deze sessie biedt een praktische introductie en laat zien hoe je eenvoudig aan de slag kunt met AR. Ontwikkel boeiende ervaringen die de fysieke en digitale wereld samenbrengen, en leer hoe je AR kunt inzetten om je boodschap op een innovatieve manier over te brengen.

Sfeerafbeelding Fontys

Ontdek de Toekomst van Onderwijs met XR
Ruimte: 3.74

Ben jij klaar om de volgende stap te zetten in onderwijskundige innovatie? Wil je leren hoe Virtual Reality (VR) de kloof kan overbruggen tussen theorie en praktijk? In deze boeiende sessie nemen Ivo den Brok en Roel Peijs je mee op een reis door de verschillende fasen van de innovatieve XR-initiatieven bij Vista College. Ze starten met het ontstaan van deze projecten, waarbij ze de noodzaak benadrukken om de aansluiting tussen theorie- en vaardigheidslessen en stages te verbeteren. Ontdek hoe VR een contextrijke leeromgeving creëert die studenten beter voorbereidt op de praktijk. En maak kennis met het door hgen ontwikkelde XR groeiraster.

VR voor het leren van aanstaande leraren Ruimte: 3.75

Leren op de werkplek is een belangrijk onderdeel van lerarenopleidingen. In aanvulling daarop kan de inzet van Virtual Reality (VR) mogelijkheden bieden om studenten ook online voor te bereiden op hun beroepspraktijk. Ze kunnen dan in gesimuleerde omgevingen realistische leerervaringen opdoen, bijvoorbeeld in het voeren van oudergesprekken, klassenmanagement of formatief evalueren. Een zinvolle inzet van VR moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Eén daarvan is de kwalitatieve inzet van feedback op de leerprocessen van de studenten. Kelly Beekman vertelt wat ze hebben onderzocht? Welke invloed verschillende feedbackvormen (van mondelinge feedback tot geautomatiseerde feedback) hebben op de leerervaring van studenten in VR, en de studentervaringen hierbij.

Aan de slag met Thinglink laagdrempelig en zonder codering Ruimte: 3.85

Wil jij op een laagdrempelige manier zelf aan de slag met 360 graden beelden of AR? Dan is Thinglink daarvoor een ideaal startprogramma. Thinglink is een krachtige tool waarmee je afbeeldingen interactief kunt maken. Je maakt bijvoorbeeld relatief eenvoudig een virtuele tour of een escape room, gewoon achter je laptop zonder uitgebreide technische kennis. Tijdens deze sessie nemen we je mee in de didactische mogelijkheden, laten we je zelf ervaren hoe Thinglink kan werken en ga je, na een korte knoppeninstructie, zelf meteen aan de slag.

Ronde 2 - 13.15 - 14.15 uur

Ervaar de mogelijkheden van XR in het onderwijs Ruimte: 3.71

Wie herinnert zich nog Arnold Schwarzenegger die in de film Terminator extra informatie 'zag' over personen en voorwerpen die hij bekeek? Die science fiction uit de jaren '80 is inmiddels werkelijkheid geworden met XR. We zien het in een spel zoals Pokémon Go, maar ook in virtuele meeting rooms en interactieve handleidingen met de HoloLens. Ook voor scholen blijkt het interessant om informatie beschikbaar te maken in een virtuele laag die over de werkelijkheid heen wordt gelegd. Met simpele tools kun je zonder codering al veel bereiken in die nieuwe wereld. Ewout Warringa, docent aan het Vechtcollege in Hardenberg heeft XR geïntegreerd in zijn techniekonderwijs en doet ook onderzoek naar de meerwaarde. Hij neemt je graag mee en laat je de technologie ervaren tijdens deze sessie.

Leren door creëren; 360 graden video's met keuzemomenten Ruimte: 3.73

Het motto van deze sessie zegt het al: hiermee ga je met je studenten actief aan de slag. We demonstreren hoe studenten zogenaamde scenario’s met keuzemomenten maken die vervolgens worden verwerkt in 360° video’s. Het resultaat is een virtuele omgeving of situatie, waarbij steeds gekozen kan worden voor een volgende actie of handeling. Denk bijvoorbeeld aan veiligheid op de werkplek, onderwijssituaties, huiselijk geweld, verpleegkundige handelingen of vormen van gespreksvoering. Hierbij is niet het eindproduct zelf, maar juist het proces daarnaar toe enorm leerzaam voor studenten.

Capturing Reality Ruimte: 3.72

Ontdek de nieuwste methoden om objecten en bewegingen om te zetten naar 3D content. In deze sessie leer je over geavanceerde technieken en tools zoals Matterport, Luma.ai, Move.ai en volumetric video. Deze technologieën worden gebruikt in film, animatie, augmented reality en virtual reality. Laat je inspireren door de mogelijkheden die deze innovaties bieden voor het creëren van levensechte digitale ervaringen.

Sfeerafbeelding Fontys

Ontdek de Toekomst van Onderwijs met XR
Ruimte: 3.74

Ben jij klaar om de volgende stap te zetten in onderwijskundige innovatie? Wil je leren hoe Virtual Reality (VR) de kloof kan overbruggen tussen theorie en praktijk? In deze boeiende sessie nemen Ivo den Brok en Roel Peijs je mee op een reis door de verschillende fasen van de innovatieve XR-initiatieven bij Vista College. Ze starten met het ontstaan van deze projecten, waarbij ze de noodzaak benadrukken om de aansluiting tussen theorie- en vaardigheidslessen en stages te verbeteren. Ontdek hoe VR een contextrijke leeromgeving creëert die studenten beter voorbereidt op de praktijk. En maak kennis met het door hgen ontwikkelde XR groeiraster.

Immersive Handleidingen Ruimte: 3.75

Ervaar hoe je met Microsoft Dynamic Guides eenvoudig meeslepende leerervaringen kunt creëren. Deze sessie laat zien hoe je interactieve en stapsgewijze handleidingen kunt maken die studenten op een visueel rijke manier begeleiden. Dit biedt een intuïtieve en effectieve manier van leren, ideaal voor hands-on training en complexe instructies. Leer hoe je deze technologie kunt toepassen om de leerervaring te verrijken en te moderniseren.

Van Krijt tot Code: Ontdek Hoe AI en XR Leren Revolutioneren! Ruimte: 3.85

Ga je mee op een fascinerende reis door de evolutie van het onderwijs? Tijdens deze sessie deelt Dirk Bongers zijn unieke inzichten in hoe XR én AI traditionele onderwijsmodellen transformeren. Je ontdekt hoe XR en AI de manier waarop we leren fundamenteel veranderen en de grenzen van onze leeromgevingen verleggen. Dirk laat zien hoe deze technologieën gepersonaliseerde en interactieve leerervaringen mogelijk maken die studenten actiever betrekken en motiveren. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden en boeiende case studies krijg je inzicht in de concrete toepassingen van AI en XR in het onderwijs. Dirk bespreekt daarbij zeker ook de uitdagingen en kansen voor docenten en onderwijsinstellingen.

Werken met XR onder spanning Ruimte: 3.76

Steek jij je hand in een kast die onder 10k Volt spanning staat? XR in het veld is hier een R&D afdeling van Alliander. Elektriciteit is niet zichtbaar. Monteurs kunnen niet gemakkelijk zien waar wel of geen spanning op staat. Daarnaast moeten ze steeds vaker alleen werken en kijkt er iemand op afstand mee voor support. XR inzetten is voor deze setting veelbelovend. De flexibiliteit van de nieuwe generatie pass-through brillen heeft veel potentie om ervaringen in XR naar een nieuwe standaard te brengen. Wouter Sluis-Thiescheffer en Ruben Wiltink nemen je mee in de vraag of pass-through brillen ook klaar zijn voor toepassingen onder hoogspanning.