Sprint naar content
Foto van persoon

Docentonderzoeker

D.J. (Dick) Siesling

Dick Siesling is docentonderzoeker. Voor het lectoraat Dynamische Talentinterventies doet hij onderzoek naar hybride leraren en buitenlandse studenten. En in het onderwijs wil hij vooral graag dat zijn studenten kritische denkers worden. ‘Ik wil dat ze kijken wat ergens achter zit.’

‘Ik ben begonnen met een hbo-opleiding Bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool in Ede. Die opleiding heeft niet zozeer een economische focus maar juist een heel menselijke kant en dat sprak me aan. Het was een heel brede opleiding, maar ik miste er diepgang en onderzoek. Daarom ben ik een master organisatiewetenschappen gaan doen aan de universiteit in Tilburg.

Na mijn afstuderen heb ik in de financiële sector gewerkt en werd ik gedetacheerd bij verschillende bedrijven. Zo kon ik mooi rondkijken en uitvinden waar mijn interesse lag. Die bleek niet bij de financiële sector te liggen maar bij mensen. Via opdrachten bij een private opleider merkte ik dat het onderwijs me trok. Daarna kwam de vacature bij Fontys. Ik ging onder andere werken bij de dienst studentenvoorzieningen waar ik vooral bezig was met het verbeteren van organisatieprocessen. De dienst doet eigenlijk “de achterkant”. Dat was leuk, maar ik miste de omgang met studenten.

Toen de coronapandemie heerste, tijd ging ik wel eens lunchwandelen met collega’s. Dan zag je nog eens iemand. Tijdens een wandeling met Peter Bos vertelde ik hem dat ik graag wat meer met onderwijs wilde doen. Hij heeft ervoor gezorgd dat ik mee kon lopen bij Toegepaste Psychologie. Dat was erg leuk en van de leerlingen kreeg ik waardevolle feedback. Ze vroegen meteen wanneer ik weer zou komen! We hebben een constructie bedacht waarbij ik twee dagen in de week als docent afstudeerders ging begeleiden. Ook werd ik coach van een groepje eerstejaars, bij – explore your talent – en was ik docent van het vak HR-analytics. In het hbo roept het doen van onderzoek soms wat weerstand op bij studenten. Het is toch meer een praktische opleiding. Maar ook die onderzoekskant is belangrijk. Ik wil het graag zó aanbieden dat ze er de meerwaarde van inzien.

Vanaf september 2022 zit ik bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies. Ik ben betrokken bij twee projecten. Eén gaat over hybride tech-docenten. Dan moet je denken aan een medewerker van ASML die één dag in de week lesgeeft. Ik bekijk wat er nodig is, waar de knelpunten zitten. Daar zet ik me heel graag voor in, want de koppeling tussen onderwijs en praktijk vind ik heel waardevol. Het tweede project gaat over het behoud van buitenlandse studenten in de regio. De vraag daar is: hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze na hun studie hier blijven. Samen met andere hogescholen ontwikkelen we hiervoor een tool.

Het leuke aan mijn werk vind ik het contact met studenten. Mooi om ze te enthousiasmeren voor onderzoek en ze te leren om kritisch te kijken. Vaak hoor je dat onderzoekvaardigheden een “rotvak” is maar ik hoop dat mijn studenten dat anders gaan zien. Dat ze leren dóór te denken, dat ze kijken wat ergens achter zit. Die kritische blik wil ik ze graag meegeven.’ Vooral de vertaling van onderzoek naar docent vind ik belangrijk. Ik doe onderzoek en neem dat vervolgens mee naar het onderwijs, naar begeleiding van afstudeerders. Dan merk ik dat zelf onderzoek doen me ook voedt. Dat ik het mee kan nemen naar de klas.’


Onderzoeksprojecten

- INTERLOCALITY: Verschillende hogescholen hebben zelf initiatieven ondernomen om hun internationale studenten te ondersteunen in de voorbereiding en ‘landing’ op de regionale arbeidsmarkt. Het INTERLOCALITY-consortium – een samenwerkingsverband van vier Europese hoger onderwijsinstellingen (Denemarken, Duitsland, Finland, Nederland) en een bureau gericht op internationale arbeids- en studentmobiliteit land (Italië) – heeft besloten de handen ineen te slaan en gezamenlijk te werken aan een duurzame aanpak gericht op het versterken van de inzetbaarheid van internationale studenten op hun regionale arbeidsmarkt.

- De hybride tech docent als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven: In dit project wordt onderzocht hoe je hybride docenten kunt faciliteren in hun professionele ontwikkeling en hoe je hun rol als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven kunt versterken.


Publicaties




Contact

Foto van persoon

D.J. (Dick) Siesling

Docentonderzoeker