Sprint naar content
Foto van persoon

Docentonderzoeker

L.M. (Laura) Mulder MSc.

Ik wil eraan bijdragen dat jeugdigen zich serieus genomen voelen en dat zij zich uitgenodigd voelen een bijdrage te leveren aan de samenleving. 

Laura studeerde Sociologie aan Tilburg University, waar zij in 2014 afstudeerde. Tijdens haar Extended Master deed ze werkervaring op bij Arbeid Opleidingen Consult. Daar deed zij onderzoek, was zij projectleider en adviseur voor opdrachtgevers (basisscholen, zorginstellingen, gemeenten) rondom maatschappelijke vraagstukken. Na haar afstuderen startte zij in 2014 als docent bij Fontys Pedagogiek. Van 2017 tot 2023 was zij lid van de kenniskring van het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst, waar zij een grote interesse ontwikkelde in de impact van sociale media op de ontwikkeling van jeugdigen. In haar onderzoek richtte zij zich specifiek op de wijze waarop sociale mediagebruik een rol speelt in de identiteitsontwikkeling van adolescenten. Tijdens dit onderzoek werd haar duidelijk dat jeugdigen zich door volwassenen niet altijd serieus genomen voelen in wat voor hen belangrijk is. Dit gold zeker voor sociale media, waar jeugdigen veel meer als experts gezien kunnen worden dan volwassenen. In haar onderzoek vindt zij het daarom belangrijk de ervaringen van jeugdigen serieus te nemen en ván hen te leren, in plaats van óver hen.  

Kooijmans, M., Mulder. L., & Baars-Seebregts, A. (2024). Een jeugdsociologisch perspectief op de identiteitsontwikkeling van jongeren en de rol van veerkracht daarbij. Fontys Pedagogiek Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst.

Mulder, L. (2023). #Wie ben ik, wie wil ik zijn, wie wil ik worden? Een onderzoek naar de relatie tussen sociale mediagebruik en identiteitsontwikkeling van adolescenten in de leeftijd van 13 tot 15 jaar. Eindrapportage. Tilburg: Fontys Pedagogiek | Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst. DOI

Mulder, L. (2022, 23 september). Sociale media: oefenterrein voor identiteitsontwikkeling jongeren. Sociale Vraagstukken.