Docentonderzoeker
M. (Maartje) van de Mortel
Maartje van de Mortel werkt sinds september 2021 bij het lectoraat Dynamische talentinterventies. Ze is onder andere afstudeerbegeleider en houdt zich daarnaast bezig met verschillende projecten, bijvoorbeeld op het gebied van praktijkinterventies, professionalisering en onderwijsontwikkeling. Daarbij kijkt ze het liefst naar het team. ‘Hoe kunnen individuen in een team van elkaar leren, maar ook hoe leert en ontwikkelt een team. Dat vind ik interessante en relevante vraagstukken.’
‘Na mijn opleiding International Business in Maastricht heb ik tien jaar voor DSM gewerkt, een multinational in de chemie. Eerst in verschillende HR-functies en de laatste paar jaar bij Learning and Development. Zo is denk ik ook mijn interesse voor leren en ontwikkelen, van individuen en van teams, ontstaan. Van daaruit heb ik de stap naar het onderwijs gemaakt en ben ik les gaan geven bij Fontys als docent Human Resource Management.
De vakken die ik gegeven heb gaan over talentontwikkeling, verandermanagement, strategisch opleiden, en leren en veranderen. Want alles wat met verandering, ontwikkeling en prestaties te maken heeft, vind ik interessant. Ook bij het lesgeven vind ik het werken met teams het leukst. Ik begeleid graag studententeams die samen aan een praktijkopdracht werken. Het is dan heel mooi om te kijken hoe de groepsdynamiek werkt. Ik kijk graag naar hoe de studenten in zo’n team van elkaar kunnen leren, maar ook hoe een team beter kan worden door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van elkaars sterke punten. De kracht van een team zit dus in diversiteit,
Bij praktijkvraagstukken kijk ik altijd naar het belang van de organisatie, het team en het belang van het individu. Dat komt denk ik door die tien jaar in het bedrijfsleven, ik ben echt een verbinder van praktijk aan onderwijs en onderzoek.
Ook binnen het lectoraat heeft iedereen zijn eigen kennis en expertise. Mijn expertise ligt uiteraard op het gebied van teams. Ik heb me verdiept in de wetenschappelijke inzichten over teams. En ik ben bezig die kennis te vertalen naar onderzoek en toe te passen in de praktijk middels het ontwerpen van teamgerichte interventies. We werken bijvoorbeeld aan een methode waarin je als team een aantal stappen doorloopt waarbij je elkaars talenten leert kennen en samen bespreekt hoe deze talenten het beste ingezet kunnen worden ten behoeve van de teamtaken en het teamresultaat. Dat moet dan leiden tot meer werkplezier, wat weer doorwerkt in betere teamprestaties. En dat is dan dus goed voor de werknemer én de organisatie!’