

Docentonderzoeker
M. (Marlinde) Melissen MSc.
‘It is our mind that creates this world’. Vaak vergeten we dat we systemen zelf creëren en dat we dus ook zelf de keuze kunnen maken hoe we ons hiertoe willen verhouden. Jeugdigen voorleven dat ze in de wereld kunnen en mogen zijn en deze wereld mee vorm mogen geven is een belangrijke drijfveer in mijn werk als docent-onderzoeker.
Marlinde Melissen studeerde Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken aan de Universiteit Utrecht en studeerde af in Internationale Pedagogische Vraagstukken. In 2010 ging zij als docent aan de slag bij Fontys Pedagogiek en in die tijd heeft zij zich vooral gespecialiseerd in sociale en internationale pedagogiek. Ook in haar rol als coördinator internationalisering was de link met maatschappelijke vraagstukken en opvoeding altijd te vinden in al haar projecten, zoals bijvoorbeeld in de University Pledge waarin de rechten en belangen van kinderen wereldwijd centraal staan. Marlinde is werkzaam in de voltijd en AD PEP, maar het meest te vinden in de masteropleiding van Fontys Pedagogiek. Als docent onderzoeker binnen het lectoraat Samenlevingspedagogiek doet Marlinde onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken onder jeugdigen, actorschap onder jeugdigen en professionals en de rol van de samenlevingspedagoog. Samen met Hogeschool Utrecht werkt zij aan een Comenius-aanvraag over de samenlevingspedagogiek. Hierin worden pedagogiek onderwijs en impact maken als pedagoog in de samenleving met elkaar verbonden.
Publicaties
Andriessen, I., Melissen, M, Verbercht, M, & Iedema, J. (2024). Betrokken Jeugd. Fontys Pedagogiek
Melissen, M., Verbercht, M. (2024). De wereld is ook van kinderen. Pedagogiek in Praktijk, 138, 12-15.