AD-ICT en HBO-ICT
Inschrijven
Welke zaken vragen aandacht rondom jouw inschrijving? Je vindt ze hieronder.
Je hebt je aanmelding bij Fontys ICT ingestuurd via de website Studielink.nl en van Studielink een bevestigingsmail ontvangen. Dat betekent NIET dat je al ingeschreven bent. Je bent pas ingeschreven als je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan. In Studielink vind je een 'To Do List' waar je kunt aanvinken welke acties je nog moet afronden. Ga regelmatig naar je Studielinkpagina en check je 'to do' acties. Pa na het afronden van alle stappen is de inschrijving officieel.
naar studielinkWij vinden het heel belangrijk dat je de juiste opleiding kiest en met een fijn gevoel aan je studie begint. Daar kan de Studiekeuzecheck en het bijbehorende ‘check-in’ gesprek bij helpen!
Hoe werkt het?
- Je meldt je aan voor een (of meerdere) opleiding(en) via Studielink. We adviseren je om voordat je je aanmeldt voor een opleiding deel te nemen aan in ieder geval één studiekeuzeactiviteit. Zie hiervoor de studiekeuzeactiviteiten agenda.
- We sturen je een korte online vragenlijst over je studiekeuze en je verwachtingen.
- Als je de vragenlijst invult, nodigen we je uit voor een check-in gesprek en bespreken we de antwoorden uit de vragenlijst.
- Je krijgt een persoonlijk studiekeuzeadvies.
- Als je aan alle inschrijfvoorwaarden voldoet schrijven we je in.
- Je start met je opleiding, van harte welkom!
Heb je je na 1 mei aangemeld?
Als je je namelijk ná 1 mei aanmeldt dan kán, in het geval van een negatief studieadvies vanuit de Studiekeuzecheck, je inschrijving geweigerd worden. Als je het niet eens bent met je uiteindelijke advies, of als er bijzondere omstandigheden zijn dan kun je bezwaar maken. In de Regeling studiekeuzeadvies staat beschreven hoe je bezwaar kunt aantekenen.
LET OP! Bij Fontys ICT Eindhoven werken we niet met een check-in gesprek tenzij je jezelf na 1 mei aanmeldt. Tijdens onze Studiekeuzecheck-activiteit zul je met andere aanmelders een lesdag volgen van 16.00 - 19.00u.
Hoeveel collegegeld moet ik betalen?
Met behulp van de collegegeldmeter kun je bepalen welk collegegeldtarief voor jou van toepassing is. De bedragen die genoemd worden in de collegegeldmeter gelden voor het gehele studiejaar (Een studiejaar bestaat uit 12 maanden en loopt van 1 september t/m 31 augustus). Start je tussentijds of in februari, dan betaal je alleen voor het aantal maanden dat je in het betreffende studiejaar ingeschreven bent.
Naar collegegeldmeter studiejaar 2025-2026Hoe betaal je je collegegeld?
- Het collegegeld betaal je via een digitale (incasso)machtiging, ineens of in termijnen (via Fontys).
- Op of rond 15 mei kun je je betaalgegevens invullen via Studielink.
- Na bevestiging vindt de eerste incasso plaats op of rond 25 september.
Heb je vragen over het invoeren van je betaalgegevens in Studielink? Check de Studielink VRAAGbaak – sectie betaalgegevens.
Wanneer wordt mijn collegegeld afgeschreven?
De incasso van je collegegeld vindt altijd plaats op of rond de 25e van de maand. Je hebt de mogelijkheid om je collegegeld in termijnen te betalen of in een keer. Zowel bij betaling ineens als bij betaling in termijnen ontvang je voorafgaand aan elke incasso een bericht waarin je wordt geïnformeerd over de incassodatum.
Betaling in termijnen
Je collegegeld wordt geïnd in maximaal 10 termijnen op of rond de 25ste van de maand. In de maanden juli en augustus betaal je geen collegegeld. Bij betaling in termijnen wordt €24 administratiekosten per studiejaar berekend en deze kosten worden tegelijkertijd met de eerste termijn afgeschreven.
Betaling in een keer
Als je op 1 september met je studie start, vindt de incasso van je collegegeld plaats op of rond 25 september. Start je na 1 september, dan vindt de incasso plaats rond 25 september of rond de 25ste van de volgende maand. Dit is afhankelijk van de verwerkingstijd na jouw inschrijving.
Meer informatie over collegegeldStart je in september met je studie?
Wanneer wordt mijn collegegeld afgeschreven?
De incasso van je collegegeld vindt plaats op of rond de 25e van de maand.
Betaling in termijnen
Er wordt geïnd in maximaal 10 gelijke termijnen op of rond de 25ste van de maand. Het nog te betalen bedrag wordt daarna verdeeld over de resterende termijnen. Dit duurt tot en met juni.
Belangrijk om te weten: Voor betaling in termijnen wordt € 24 administratiekosten per studiejaar berekend. Deze kosten worden gelijktijdig met de eerste termijn afgeschreven.
Betaling in een keer
Als je op 1 september met je studie start, vindt de incasso van je collegegeld plaats op of rond 25 september. Start je na 1 september, dan vindt de incasso plaats rond 25 september of rond de 25ste van de volgende maand. Dit is afhankelijk van de verwerkingstijd na jouw inschrijving.
Belangrijk om te weten: Als je je 'verzoek tot inschrijving' voor het huidig studiejaar na de datum van de laatste incasso (op of rond 25 juni) hebt ingediend, is alleen betaling ineens mogelijk.
Zowel bij betaling ineens of in termijnen ontvang je voorafgaand aan elke incasso een bericht waarin je wordt geïnformeerd over de incassodatum.
Drie maanden voordat je opleiding start vraag je bij DUO studiefinanciering aan. Dit doe je ook als je nog niet weet of je geslaagd bent, of als je niet zeker weet of je bent toegelaten tot de opleiding van jouw keuze. Ben je gezakt, of besluit je toch een andere opleiding te gaan doen? Geef wijzigingen zo snel mogelijk door aan DUO.
vraag studiefinanciering aanHoeveel geld leen je?
Als je studiefinanciering aanvraagt, zijn je basisbeurs, aanvullende beurs en reisproduct een 'prestatiebeurs'. Dit wordt omgezet in een gift als je binnen 10 jaar je diploma behaalt. Daarnaast is het ook mogelijk om een lening af te sluiten. Gebruik hieronder de berekeningstool van DUO waarmee je kunt berekenen hoeveel geld je nodig hebt.
gebruik de berekeningstoolAls je studiefinanciering ontvangt, kun je ook een OV-jaarkaart aanvragen. Hiermee kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer.
vraag hier je ov-jaarkaart aanBoekenlijst en laptop
Je maakt in de komende jaren veelvuldig binnen en buiten de muren van ons instituut gebruik van een computer/laptop. Voor een aantal specifieke activiteiten zijn in de loop der jaren zogenaamde innovatielabs ingericht: Gameslab, Securitylab, Accenturelab, Multimedia kitchen en Virtual Reality lab. Hier kun je werken met geavanceerde apparatuur, die “state of the art” is.
Eigen laptop
Daarnaast is iedere student verplicht een eigen laptop te gebruiken. Wij hebben gezorgd voor:
- veel contactpunten voor de stroomvoorziening van de laptop
- de meeste benodigde software applicaties zijn gratis beschikbaar via Surfspot (zie hieronder)
- veel netwerkaansluitingen, zodat je door het gebruik van een netwerkkabel een snelle internetverbinding hebt
- wireless internet in het hele gebouw
Surfspot biedt aantrekkelijke aanbiedingen voor Fontysstudenten. Bij Surfspot bestel je ook voordelig je software. Let op: Office 365 download je gratis, zie item hieronder.
naar surfspotWaar moet mijn laptop aan voldoen?
Bij het begin van de opleiding voldoet de meest recente laptop. Dus als je al in het bezit bent van een laptop, dan kun je die waarschijnlijk gewoon gebruiken. Als je nog geen laptop hebt, kijk dan even snel hieronder. Het is echter wel mogelijk dat er in de loop van de opleiding een zwaardere laptop noodzakelijk is. Dat is afhankelijk van je profiel- en/of specialisatie, die je in de hoofdfase (vanaf jaar 2) gaat volgen. Wij raden laptops, die bedoeld zijn voor online gebruik af, zoals Chromebook of MacBook air, omdat deze niet voldoende harde schijfruimte hebben of niet de juiste software kunnen draaien.
Operating systeem
Hou er rekening mee dat de nieuwe M1 processor van Apple nog niet alle benodigde software kan draaien en toekomstige ondersteuning hiervan nog onbekend is. Je gaat namelijk een virtual machine moeten gaan draaien aan het begin van je opleiding en ondersteuning hiervan is nog beperkt. Wij raden Windows 10 (of nieuwer) als operating systeem aan, hier werkt nagenoeg alle software op die je nodig hebt gedurende de opleiding. Echter kan je ook Linux of Mac OS draaien, je zal hiermee waarschijnlijk wel tegen wat problemen aan kunnen lopen of zal virtualisatie of installatie van Windows noodzakelijk kunnen zijn.
Hieronder vind je de minimale eisen waar je laptop moet voldoen.
Windows 10 | MacOS | |
Processor | Intel Core i5 / AMD Ryzen 5 | Intel-processor |
Geheugen | 8 GB RAM | 8 GB RAM |
Harde schijf | 128 GB Schijfruimte | 128 GB schijfruimte |
Grafische hardware | Min. 128 MB grafisch geheugen | |
Aantal USB poorten | 2 | |
Beeldscherm | Schermresolutie van 1280 x 768 | Schermresolutie van 1280 x 800 |
Beeldscherm | 14 inch | 14 inch |
Browser | Meeste recente versie van Edge, Chrome of Firefox | Meeste recente versie van Safari, Chrome of Firefox |
Videokaart
Een dedicated videokaart kan handig, of zelfs noodzakelijk, zijn op een later moment in de opleiding. Bij het profiel ICT & Media Design en de specialisatie ICT & Game Design and Technology worden deze kaarten enorm aangeraden, hierbij kan het namelijk voorkomen dat je wat zwaardere grafische programma's moet draaien zoals Maya, Blender of Unity. Zo raadt Blender bijvoorbeeld een videokaart aan met tenminste 4 GB aan VRAM en 16 GB aan systeemgeheugen (RAM). Mocht je een laptop aanschaffen met alleen usb C aansluitingen, koop er dan altijd een hub bij met tenminste 1 usb A poort (liefst 4 of meer) en 1 HDMI aansluiting.
Gratis Office 365
Alle studenten van Fontys hebben recht op het Office 365 pakket. Je kunt gebruik maken van de online versie. Maar je kunt het pakket ook downloaden op jouw verschillende devices zoals je laptop en je smartphone.
We adviseren je dringend om gebruik te maken van het Office 365 pakket. Je leest precies wat je moet doen in de handleiding die we op de Fontysportal hebben geplaatst. Gebruik de inloggegevens die je meteen na je aanmelding bij Studielink van ons ontvangen hebt om op de portal te komen (zie ook: Mijn persoonlijke inlog, e-mail en wifi).
Waarom Office 365?
- Veilige opslag voor je Fontys studiemateriaal.
- Als je internetverbinding hebt, kun je bij je spullen.
- Je kan er met alle apparaten terecht, als het maar een browser aan boord heeft.
- Je OneDrive is 1 TB groot, en biedt synchronisatie software voor je privé laptop of desktop.
- Legaal en gratis de laatste Office versie installeren op wel 10 apparaten.
- Bijna elk onderdeel van Office365 heeft een aparte app, zoek maar eens in de store van je mobiele apparaat.
- Je kunt gebruik maken van deze cloudomgeving zolang je hier studeert.
Fontys Helpt is een website waar je terecht kunt met extra ondersteuningsvragen of twijfels en waar je praktische informatie vindt. Maar ook vind je daar mooie initiatieven die kunnen inspireren. Ook vind je er informatie als je iets extra's wilt doen naast je studie. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om bestuurlijk actief te worden door in de medezeggenschapsraad of in het bestuur van een studievereniging te gaan. Sla deze link vast op in je favorieten, als je eenmaal studeert gaat dit een waardevolle omgeving voor je zijn.
open Fontys HelptI
Inlog, e-mail en wifi
Na jouw aanmelding heb je een mail gekregen met jouw inloggegevens, je username en wachtwoord.
meer info over inloggen meer info inloggegevens FontysaccountOpen je e-mail online via o365.fontys.nl/mail en log in met je Fontys account.
naar o365.fontys.nl/mailOf bekijk je mail op je telefoon. Hieronder vind je de handleiding voor iOS en Android.
uitleg voor iOs (download) uitleg voor android (download)Eduroam is een internationaal netwerk en met je Fontys inloggegevens kun je wereldwijd gebruik maken van een gratis veilige WiFi verbinding. Installeer de verbinding thuis alvast!
gebruik de handleidingOp de meeste Fontyslocaties vind je een IT Servicepoint waar je terecht kunt met je IT vraag.
Openingstijden IT servicedeskwerkdagen 8:00 - 17:00 uur
Via intranet (portal) communiceren we met studenten en medewerkers. Na inschrijving en start van het studiejaar kun je hierop inloggen met je studenten i-account.
Problemen met inloggen?
Ben je je accountgegevens kwijt of heb je deze niet ontvangen? Neem dan contact op met de ISSD.
Locatie: Eindhoven
Gebouw R10, eerste verdieping
De ICT Studenten Service Desk (ISSD) is de helpdesk voor studenten en medewerkers van Fontys ICT. Je kunt hier terecht voor de eerstelijns ondersteuning bij computerproblemen. Buiten de helpdesk verzorgt de ISSD de uitleen van onderwijsmateriaal. Denk hierbij aan camera’s, MacBooks en Hololenzen.
In de eerste lesweek van het jaar gaan de medewerkers van de ISSD samen met de collega’s van de tweedelijns ondersteuning de klassen in om nieuwe studenten te helpen met de IT voorzieningen van Fontys. Denk hierbij aan het instellen van WiFi, uitleg over de gebruikte systemen en de regels voor het gebruik van het netwerk.
Contact ICT Studenten Service Desk (ISSD)
De ISSD is elke werkdag geopend van 8:45 tot 17:00 uur
Studentenkaart
De Fontys Studentenkaart is onmisbaar. Deze is nodig:
- om te printen en te kopiëren
- om te parkeren op de campussen
Zorg er daarom voor dat je je kaart op tijd in huis hebt.
Hoe te verkrijgen?
Je Fontys Studentenkaart wordt binnen 10 werkdagen naar je correspondentieadres gezonden wanneer onderstaande stappen zijn afgerond.
Let op: hiervoor heb je je Fontys inloggegevens nodig. Die heb je na je eerste inschrijving per mail ontvangen.
STAP 1. Pasfoto uploaden (alleen desktop/laptop)
STAP 2. Inschrijving volledig afronden, inclusief het afgeven van de digitale machtiging voor de inning van het collegegeld.
Parkeren
Om onze locaties goed bereikbaar te houden, bieden we parkeergelegenheid op onze
terreinen.
Een aantal terreinen zijn voorzien van slagbomen. Als student kun je op sommige campussen gratis parkeren. De slagbomen openen door middel van je Fontyspas of kentekenregistratie. Je kunt je kenteken hier registreren.
In Sittard, op het TU/e terrein Eindhoven en Emmasingel (De Witte Dame) in Eindhoven is betaald parkeren mogelijk.
Meer over parkeren bij TU/e lees je (zodra je je Fontys inloggegevens hebt) in de handleiding op portal/Connect (onder diensten, H&F).
Lees meer over locatie Emmasingel.
Vragen over parkeren?
Mail je vraag naar parkeerbeheer@fontys.nl
Nadat je je hebt aangemeld bij 1 of meer opleidingen bij Fontys maken we een account voor je aan. Hierover ontvang je vrij snel na je aanmelding een mail.
Het account bestaat onder meer uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Wij adviseren je om de mail hierover goed te bewaren. Als je met de opleiding gaat starten heb je de gegevens uit de mail nodig.
Afzender mail: no-reply@fontys.nl
Onderwerp mail: Fontys account creatie/creation
Coaching
Je wordt in het eerste jaar gekoppeld aan een persoonlijke semestercoach. Hij of zij is jouw eerste aanspreekpunt, met wie je regelmatig contact hebt en heeft regelmatig contact met jou, volgt je prestaties en geeft je, waar nodig, handige tips en advies.
Om succesvol te kunnen studeren, heeft Fontys persoonlijke aandacht voor jou. Je krijgt begeleiding bij jouw ontwikkeling en het ontdekken van je talenten. Natuurlijk helpen we je ook bij vragen over o.a. time-management, extra studiebegeleiding, dyslexie en autisme.
Student+ is een voorziening van Fontys ICT voor alle ICT-studenten. We bieden een breed palet aan trainingen, workshops en individuele en groepscoachingstrajecten, bijvoorbeeld voor studenten met een vorm van autisme, ADD, ADHD, dyslexie of faalangst. Ook zijn er studenten, die moeite hebben met plannen en organiseren van hun studie, met lichamelijke en/of psychische klachten of studenten die hun studie combineren met topsport of mantelzorgtaken. We vinden het belangrijk dat al die studenten gelijke kansen krijgen en hulp, waar ze dat nodig hebben. Wil jij contact met ons, mail ons dan via: studentplus@fontys.nl.
Rooster
Het startsemester bestaat uit 20 weken en je rooster blijft in deze periode gelijk. Op de verplichte kennismakingsdag krijg je je rooster. Je ontvangt uiterlijk 27 augustus via je persoonlijke emailadres een mail met daarin de detailinformatie.
Overzicht startsemester
- Eerste kennismakingsdag Nederlandstalig onderwijs
- Week 1 - Startweek
- Week 2 t/m 8 - Oriënterende fase
- Week 9 t/m 11 - Projectweken
- Week 18 - Afronding startsemester
- Week 20 - Assessorenvergadering
Lestijden
- Lesuren 1, 2 en 3 - van 09.00 tot 12.00 uur (dagdeel ochtend)
- Lesuren 5, 6 en 7 - van 13.00 tot 16.00 uur (dagdeel middag)
Als je vakanties of andere activiteiten wilt plannen, is het handig te weten wanneer er geen lessen zijn.
Download de jaarplanning ict