'Het volgen van een masteropleiding is een prachtige manier om te groeien in je vak en als persoon'

Hoe zou het zijn om mijn eigen naam op de kaft van een boek te zien schitteren? Ik, als jonge schrijfster, tussen alle grote namen… Als klein meisje droomde Judith Wijnhoven er van om schrijfster te worden. Ze had zoveel verhalen in haar hoofd. De kamer van de auteur in de dop lag bezaaid met tekeningen, die samen met wat geschreven woorden een verhaal vormden. Op de middelbare school werden de literaire knutselwerkjes echte boekjes. Judith droomde nog altijd van bibliotheken vol met haar eigen werk en besloot een eerste grote stap richting haar schrijverscarrière te zetten.

De Limburgse startte op 18-jarige leeftijd aan de Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. Ondanks dat ze hier veel mocht schrijven, kon ze na een half jaar haar ei nog altijd niet kwijt. De opleiding bleek niet bij het schrijftalent te passen. Een flinke tegenvaller, want waar moest ze nu met haar liefde voor taal heen? Gelukkig kwam een vriendin met de oplossing.

Judith hoorde veel positieve verhalen over Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). Een kleinschalige school waar je veel en met plezier kunt leren. De student besloot deel te nemen aan een meeloopdag en was direct verkocht. In september 2012 begon ze aan de lerarenopleiding Nederlands. Vier jaar lang moest ze hard werken, maar de docent-to-be voelde zich als een vis in het water. Iedere dag was anders. Judith leerde welke dingen ze uit haar les moest meenemen – of juist niet – om steeds beter te worden als docent. Niet alleen haar leerlingen groeiden, ook zij zelf maakte flinke stappen. Na de bacheloropleiding was de Limburgse nog niet klaar. Ze wilde zichzelf verder ontwikkelen en had ruimte en tijd. Zo stroomde ze direct door naar de masteropleiding Leraar Nederlands.

Hoe ziet de masteropleiding eruit?

“De masteropleiding ziet er niet heel anders uit dan de bacheloropleiding. De ene keer krijg ik les in de vorm van een hoorcollege en dan maak ik aantekeningen. De andere keer krijg ik opdrachten mee om de stof te verwerken. Wel gaan we bij de master dieper in op verschillende onderwerpen. Ook krijg je meerdere langere lessen op één dag, omdat je als masterstudent alleen op donderdagen en vrijdagen op Fontys Lerarenopleiding Sittard aanwezig bent. Wat ik prettig vind, is dat je ook bij de masteropleiding zichtbaar bent. Ik ben geen nummer, maar echt Judith Wijnhoven. Je bouwt al snel een band op met studenten en docenten en wordt van student-docent steeds meer collega’s.”

Kun je een baan goed combineren met een masteropleiding?

“Toen ik midden in mijn masteropleiding zat, kreeg ik een baan aangeboden bij de Nieuwe Thermen in Heerlen. Zeker in het begin vond ik de combinatie zwaar. Je wilt je voor honderd procent inzetten als docent bij je nieuwe baan en neemt altijd werk mee naar huis. Daarnaast wil je het ook goed doen op de opleiding. Soms was het een behoorlijke uitdaging om mijn tijd goed in te delen. Gelukkig kon ik bij de lerarenopleiders van FLOS altijd mijn verhaal kwijt. Samen bekeken we waar ik tegen mijn grenzen aanliep en hoe we mijn studieloopbaan het beste konden invullen. Dit gaf mij houvast om daadwerkelijk door te pakken.”

Raad je anderen een masteropleiding in Sittard aan?

“Alle lerarenopleiders bij FLOS weten waarover ze het hebben en kunnen ook nog eens met passie vertellen over hun vak. Ik werd echt geïnspireerd en kreeg steeds meer de motivatie om aan mezelf te werken. Ik heb mogen proeven van de onderbouw en bovenbouw en heb geleerd hoe ik met verschillende leeftijden en lessen kan omgaan. Dankzij de masteropleiding beschik ik over meer kennis over het schoolvak Nederlands. Die kan ik altijd inzetten, waar ik ook lesgeef. Ik ben gegroeid als persoon en weet nu nog beter wat ik wil, ook voor de klas. Dankzij de master ben ik écht klaar om het onderwijs in te gaan.”

Judith is in februari afgestudeerd en werkt sinds dit schooljaar vier dagen per week op de Nieuwe Thermen in Heerlen. Met de eerstegraadsbevoegdheid op zak wil ze nu flink wat meters maken. Op de school waar ze werkt, wordt goed gekeken naar de leerlingen. Gepersonaliseerd leren staat voorop in de ontwikkeling. Hier wil ze graag nog meer aan bijdragen. De komende jaren ziet Judith zichzelf zeker als docent Nederlands voor de klas staan, maar ook het schrijven heeft ze nog niet helemaal losgelaten. Wie weet zien we dus over enkele jaren een boek van mevrouw Wijnhoven in de winkels.

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Judith Wijnhoven
  • 26 jaar
  • Woont in Kerkrade
  • Koos voor de master Nederlands bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Judith als docente

“Leerlingen kunnen bij mij terecht als ze vragen hebben of ergens mee zitten. Ik ga voor een goede sfeer in de klas, maar vind ook dat leerlingen op school zijn om iets te leren. Als docent kan ik een fijne, prettige omgeving bieden, waar scholieren zichzelf verder kunnen ontwikkelen.”

Gouden tip

“Denk van tevoren goed na of je aan een masteropleiding wilt beginnen. Zeker in het begin komt er veel op je af en krijg je het behoorlijk druk, terwijl je misschien al je handen vol hebt aan een baan of gezin. Kun je voor jezelf de rust en ruimte vinden en beschik je over een flinke dosis wilskracht, dan moet je er zeker voor gaan! Het volgen van een masteropleiding is een prachtige manier om te groeien in je vak en als persoon.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Nederlands (master)