Modulebeschrijving werkplaatstechnieken

Sfeerafbeelding Fontys

Inhoud en studielast

De module kent een studielast van 5 studiepunten (140 studiebelastingsuren) en staat in het teken van algemene kennis en vaardigheden met betrekking tot het gebruik van de meest gangbare gereedschappen en materialen en het toepassen van veelvoorkomende bewerkingstechnieken. De student maakt daarvoor verschillende werkstukken in de werkplaats en leert daarbij omgaan met gereedschappen en bewerkingstechnieken. Daarnaast zal er specifieke aandacht zijn voor technisch tekenen, zowel handmatig als digitaal, en voor 3D-printen. Overkoepelend doet de student kennis op over de inrichting van het technieklokaal en de veiligheidseisen die bij de inrichting van het lokaal en het toepassen van gereedschappen en bewerkingstechnieken gelden.

Gereedschappen

De meest gangbare gereedschappen en (kleine) apparaten die je tegen kunt komen in het technieklokaal worden besproken. Hierbij wordt aandacht besteed aan gebruik, toepassingen, onderhoud en handige tips. De gereedschappen zijn ondergebracht in de volgende categorieën:

• hamers
  • meten en aftekenen
  • sleutels
  • apparaten en machines
  • boren
  • zagen
  • snijden en buigen
  • vijlen, raspen, schuren, schaven en slijpen
  • tangen
  • schroevendraaiers
  • klemmen en vastzetten
  • beitels en gutsen

Bewerkingstechnieken

Er wordt een overzicht gegeven van algemene bewerkingstechnieken. Deze bewerkingstechnieken zijn onder te verdelen in drie categorieën: verspanen, verbinden en omvormen. Daarnaast zal ook 3D-printen de nodige aandacht krijgen; een techniek die thuishoort in de categorie “oervormen”. De bedoeling is om algemene kennis op te doen over diverse technieken, zodat deze adequaat in de praktijk kunnen worden toegepast. Technisch tekenen en 3D-printen.

Bij technisch tekenen zullen we ons richten op algemene begrippen en technieken rondom het thema: perspectieven, aanzichten, projectiemethoden, lijntypen en maataanduidingen. Ook zullen we een gratis digitale toepassing gebruiken (Tinkercad) om 3D-tekeningen te maken die met de 3D-printer uitgeprint kunnen worden.

Veiligheid

Aan de orde komen: inrichting technieklokaal, veilig gebruik van gereedschappen en veilige bediening van apparaten, ARBO-eisen en het nemen van maatregelen bij incidenten.

Werkstukken

De student maakt drie werkstukken waarin hij duidelijk maakt dat bovenstaande kennis en vaardigheden beheerst worden. De werkstukken zijn voorgeschreven maar bieden de student ook enige keuzevrijheid in het gebruik van materialen en vormgeving.

Doelen

De module levert een bijdrage aan domein 1 "ontwerpen en maken van producten" van de landelijke kennisbasis van de lerarenopleiding techniek. Het gaat specifiek om de volgende deelonderwerpen: [1.1] Ontwerpmethodologie en strategie, [1.3] technisch schetsen en tekenen, prototyping en simulatie, [1.4] materialen bewerken, productiemethoden en [1.5] technieklokaal, werkplaats, gereedschappen en machines. Deze onderwerpen staan ook in de landelijke kennisbasis natuurkunde maar dan in basisdomein 10 (Vaardigheden en werkwijzen), keuzedomein 15 (Vakverbreding techniek) en keuzedomein 18 (Karakteristieke denkwijzen). Tot slot sluit de module inhoudelijk aan bij delen van de domeinen (hoofdstukken) 4, 5, 12 en 13 van de “Kennisbasis natuurwetenschappen en technologie voor de onderbouw”. Deze hoofdstukken bevatten alle inhouden die binnen natuurkunde en technologie aan bod zouden moeten komen in de vmbo-, havo- en vwo-onderbouw.

Karakteristieke werk- en denkwijzen

Karakteristieke werwijzen:

• Ontwerpen
  • Waarderen en oordelen

Karakteristieke denkwijzen:

• Veiligheid
  • Structuur en functie
  • Schaal
  • Systemen

Uitvoering en planning

De student bestudeert, na een korte introductie, zelfstandig het beschikbare studiemateriaal over gereedschappen en bewerkingstechnieken. Er wordt een rondleiding gegeven door de werkplaats met aandacht voor verschillende aspecten van veiligheid. Er zijn korte workshops over technisch tekenen en 3Dprinten gevolgd door werkcolleges en zelfwerkzaamheid. Een groot deel van de op het instituut beschikbare tijd werkt de student aan een set van drie ontwerp- /maakopdrachten. Er zullen voor deze module twee dagdelen per week ingeroosterd worden.

Sfeerafbeelding Fontys

Docenten

Maurice Smeets
Dave van Breukelen

Toetsing

De module wordt afgesloten op basis van de onderstaande onderdelen, waarbij ieder onderdeel minimaal voldoende moet worden afgesloten.

1. Een meerkeuzetoets over het bestudeerde studiemateriaal “gereedschappen en bewerkingstechnieken” (weging: 30%)

2. Een beoordeling van de opdrachten technisch tekenen (weging 20%)

3. Een beoordeling van de werkplaatsopdrachten, waarbij ook het 3Dontworpen en -geprinte object wordt meegenomen (weging 50%)