Sprint naar content
Project

DEMAND: een toolkit voor datagericht digitaliseren in de beroepspraktijk

Digitalisering is een proces wat nog steeds in volle gang is. Datagedreven werken is de norm, en de inzet van artificial intelligence is met de komst van generatieve AI een hot topic. Toch is er nog een kloof tussen tech-giganten en start-ups en de beroepspraktijk van het MKB. Er is veel data, maar hoe gaan we daar doelgericht, duurzaam en veilig mee digitaliseren? Het SPRONG-project DEMAND wil daar antwoord op geven.

Onderdeel van:

Data-engineering en -management in dataketens (DEMAND)

DEMAND is een SPRONG-project. Dat betekent dat het project ondersteund wordt door het regieorgaan SIA als een samenwerking tussen diverse instituten, lectoraten en bedrijfspartners. Het project maakt het mogelijk om zo kennis en kunde te bundelen om een toolbox te ontwikkelen met nieuwe toepasbare digitale technologieen en methodologieen die bijdragen aan optimalisatie van dataketens in private en publieke organisaties.Hiertoe worden ook drie Learning Communities (LC’s) opgezet, één per thema (Smart Products, Smart Services, Smart Networks).

Dataketens vormen tenslotte de basis van een gedegen datagedreven organisatie, maar hoe organisaties hier ook de vruchten van plukken is een uitdaging. DEMAND wil de beroepspraktijk daarom de middelen aanreiken om datagericht te digitaliseren, met een focus op data-acquisitie en -opslag, -(pre)processing, -exploratie, -modeling en -benutting. Het datafundement op orde hebben is cruciaal voor elke vorm van verdere toepassing van digitale innovaties. De focus van Fontys ICT zal binnen het project liggen op AI-engineering, wat naast data-engineering en data-governance de peilers van het project zijn. Binnen het project wordt ook samengewerkt met een partnerconsortium.

Onderzoeksperiode:

2023 - 2027

Partners

• Fontys ICT
  • Saxion Hogeschool
  • HAN University of Applied Sciences
  • Thales Nederland BV
  • Vereniging Nederlandse Gemeenten
  • Pure Energie Group BV
  • Gemeente Enschede
  • Gemeente Eindhoven
  • Gemeente Deventer