Sprint naar content
Project

Lerend en onderzoekend samenwerken in Zorg Innovatie Centra

In nauwe samenwerking tussen Fontys en Avans Hogeschool worden sinds 2014 studenten Verpleegkunde opgeleid binnen Zorg Innovatie Centra (ZICs) op zeven afdelingen in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis. In een ZIC werken praktijkopleiders, verpleegkundigen en lecturer practitioners met een grote groep studenten samen, waarbij men streeft naar een cultuur waarin leren, onderzoeken en innoveren in co-creatie centraal staan - met als primair doel het leveren van waardevolle en persoonsgerichte patiëntenzorg.

Doel

Het doel van dit project is om het lerend en onderzoekend samenwerken in ZICs inzichtelijk te maken en mogelijke verbeteracties op te stellen.

Aanpak

De dataverzameling wordt uitgevoerd op de afdeling cardiologie en geriatrie van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis met gebruikmaking van het Ontwikkelinstrument Lerend en Onderzoekend Samenwerken (O-LOS). Hierbij wordt in twee fases een vragenlijst uitgezet, een dialoog gevoerd en een ontwikkelplan opgesteld.

Fase 1: Voorbereidingsfase

De vragenlijst bestaat uit de 53 vragen, 6 thema’s en 17 dimensies. De thema’s zijn: 1) Lerend en onderzoekend samenwerken, 2) Grens overstijgende en ontwikkelingsgerichte cultuur, 3) Samen richten en (her)Inrichten, 4) Vrijmaken mensen en middelen, 5) Leiderschap en autonomie en 6) Vormgeven en onderhouden van relaties. Centraal staat het evalueren van de bestaande leercultuur.

Fase 2: Uitvoeringsfase

De focusgroep wordt ingezet om door middel van dialoog de resultaten van de vragenlijst te interpreteren en erop te reflecteren. Daarnaast worden gezamenlijke ontwikkelwensen besproken. Deelnemers aan de focusgroep zijn verpleegkundigen, studenten, lecturer practitioners en teamleidinggevenden.

Verwachte resultaten

Het project levert inzicht in het gezamenlijk leren, onderzoeken en innoveren in de ZICs. Daarnaast worden verbeteracties inzichtelijk gemaakt door middel van een ontwikkelplan.

Betrokken onderzoekers
Alexandra Minke en Guus Munten