Corona taskforce creatieve industrie
Binnen Fontys Academy for Creative Economy was er tussen april en juli 2020 een corona-taskforce opgezet omdat met name de studenten binnen de creatieve industrie een onzekere wereld tegemoet gaan. Er ontstonden drie werkgroepen van elk zes medewerkers (van secretaresses tot docenten) die elk een thema aanpakten dat leeft binnen het instituut. Dit project is inmiddels afgerond.
Onderdeel van:
Werkgroep ademruimte
De leden van de Werkgroep Ademruimte reageren op de mentale overgang van collega’s naar volledig online werken. Vastgesteld is dat docenten de connectie met Fontys hierdoor anders ervaren, zowel op basis van signalen van docenten als de persoonlijke ervaring van de werkgroep leden. Er kwam opvallend veel respons vanuit de docenten op de vraag of er ademruimte nodig was: alleen al het gebaar had hen veel gedaan. Docenten missen rituelen als een jaarafsluiting, de uitlaatklep bij het koffiezetapparaat en samen lunchen. Het doel is om docenten/medewerkers ademruimte te geven, elk op de manier die hij/zij nodig heeft. Dit om te stimuleren dat zij gemotiveerd blijven en gesteund voelen, zodat wij allen met een gevoel van connectie de zomervakantie in gaan.
Werkgroep Guerilla actie
De Werkgroep guerilla actie heeft gemotiveerde studenten betrokken om concrete actie te nemen tijdens de crisis. Door al doende te leren, kunnen we verkennen welke mogelijkheden er ondanks de huidige beperkingen nog wél zijn in de creatieve industrie. Er is een oproep gedaan aan studenten om hun ideeën te pitchen en een vakkundige jury heeft daar het volgende idee van #ClubACI uitgekozen, de studenten leggen uit: "onderling merken we dat studenten in deze tijd wat makkelijker hun motivatie kunnen verliezen of het doel waar ze naartoe werken uit het oog verliezen. Hierdoor zijn wij op het idee gekomen om een mobiele kermis naar de studenten te brengen. Dat doen we om zowel de kermis ondernemers en de studenten een hart onder de riem te steken. Met deze actie hopen we de studenten het gevoel te geven dat Fontys hen niet uit het oog verloren heeft.” Deze actie heeft plaatsgevonden op 18 juni en haalde regionale en landelijke pers. Hiernaast kun je de video's en artikelen vinden.
Werkgroep challenge-based worker
De Werkgroep Challenge-Based Worker richt zich op de vraag: wat is het profiel van de creatieve professional? In deze werkgroep wordt uitgedacht hoe de creatieve industrie eruit gaat zien na corona. Deze collega’s staan stil bij de uitleg hoe ACI studenten juist nu van waarde kunnen zijn. De werkgroepleden kwamen terecht in een bijzondere zoektocht, Saar van der Spek en Tessa Cramer deden daar verslag van in een visuele podcast en een artikel getiteld: ....
Publicaties
De resultaten van de taskforce werkgroep waarbij studenten elkaar een hart onder de riem steken:
AD Tilburg heeft een rondrijdende kermis in de stad.
BD Zwieren en zwaaien in tien minuten.
ED ACI-studenten organiseren zelf een Tilburgse kermis