Sprint naar content
Project

De Rozentuin

Binnen de Rozentuin wordt er geëxperimenteerd met diverse vormen van dialoog. Het is een gezamenlijk onderzoek waarin we dialoog gebruiken om vanuit vertraging een nieuwe beweging te creëren op fluistertoon. 

Onderdeel van:

How to do nothing?

De Rozentuin is een plek voor open dialoog waarin er ruimte gemaakt wordt voor dat wat er op dat moment toe doet. Vanaf september 2020 werden er wekelijkse Rozentuin bijeenkomsten georganiseerd op een centrale plaats binnen Fontys ACE waarbij studenten en personeel aan konden sluiten. Er ontstond een terugkerend ritueel wat houvast gaf in onzekere tijden. De dialogen openden deuren, brachten inspiratie of nieuwe ideeën, legden vooronderstellingen bloot en gaven vooral ruimte voor vertraging en reflectie. De ontmoetingen bleken ‘deeply personal and highly systemic’ en brachten de onderstroom tussen deze mensen naar de oppervlakte. 

Fundamenten ontwaren

Gaandeweg werd duidelijk wat er nodig was om deze veilige ruimte te waarborgen. Elke dialoog openen we zorgvuldig met een warm welkom en een aantal ‘huisregels’:  

1. Er is geen agenda;

2. We geven elkaar geen adviezen;

3. We onderbreken elkaar niet;

4. Je spreekt vanuit wat je nu ervaart en voelt.

              We sluiten af met een aandachtige samenvatting waarbij we stilstaan en laten bezinken wat er is gezegd. 

              We ontdekten drie fundamenten voor verandering, die uit de onderstroom ontsprongen:  

              1. Ruime scheppen voor betekenisvolle ontmoetingen;

              2. Leren omgaan met het onbekende;

              3. Durven kiezen voor wat ertoe doet.

                  Deze fundamenten geven richting aan het onderzoek. Aan de hand van diverse methodieken als Causal Layer Analysis wordt deze richting verder uitgediept. Daarnaast werken we ook in de praktijk om deze grondbeginselen te testen en verder aan te scherpen.  

                  Kraamkamer

                  De Rozentuin werd een kraamkamer voor nieuwe projecten en initiatieven die het gedachtengoed van de Rozentuin verder verspreiden. 

                  • Een onderzoek naar Niets doen (Eva Schmetz, 2021)
                  • De Masterclass Being Leadership voor Fontys ACE studenten (Dolf Nijsen, 2021)
                  • Het Zwevend Festival waarin 10 weken lang elke dag 1 uur ‘Niets’ centraal stond (Monique van Hest, 2021)
                  • De onderwijsmodule Press & Play om studenten Communicatie ruimte te beiden voor inspiratie en incubatie (Monique van Hest, 2022)
                  • Fundamentals voor Verandering training i.s.m. Ruimtehouders en het Kenniscentrum Creative Economy (Tessa Cramer, Eva Schmetz, Dolf Nijsen, 2023)
                  • Het Rozentuin Veranderlab i.s.m. MIT in Boston waarin vernieuwers van binnen een buiten Fontys met dialoog en Theory U houvast vonden in verandering (Dolf Nijsen, 2023)
                  • De Rozentuin bijeenkomsten bij ICT in Eindhoven (Mark van Grootel, 2023)
                  • Stand op Fontys Congres ‘Versterk de Student’ (Michelle de Bruijn, 2023)
                  • Sessie WFSW Conferentie ‘Liminal space (Press & Play) in the curriculum leads to more meaningful creative concepts’ (Monique van Hest, 2023)
                  • Facilitering van dialogen t.b.v. intervisie bij TEO (Michelle de Bruijn en Dolf Nijsen, 2023/2024)
                  • Diverse dialogen met studenten (Crossover Labs, opleiding Creative Concepts voor Communicatie) (Michelle de Bruijn, 2023/2024)
                  • De podcast ‘Een zee van tijd’ (Rachel de Wit, 2024)
                  • Dialoog over onzekerheid tijdens alumni dag (Michelle de Bruijn, Dolf Nijsen, 2024)
                  • Begeleiding dialogen t.b.v. teamontwikkeling TCL (Michelle de Bruijn, 2024)
                  • Bijdrage Sense of Belonging project Fontys ACE (Michelle de Bruijn, 2024)
                  • Facilitering van twee gesprekken op voeten voor de Master Leren & Innoveren tijdens Teacher Leader bijeenkomsten (Michelle de Bruijn, Dolf Nijsen, Monica Veeger, Stephanie Renders, Monique van Hest, 2024)
                  • Diverse studentenprojecten en onderzoeken
                  • Sense of Belonging project binnen cross-over labs (Dolf Nijsen, Michelle de Bruijn, 2023)
                  • Sense of Belonging onderzoek Engelstalige Bachelor Trendresearch & Concept Creation (TCL) door eerstejaars studenten TCL (Michelle de Bruijn, 2023)
                  • Onderzoeksproject afstudeerstudente Melanie Viktorinova TCL (Michelle de Bruijn, 2024)
                  • Derdejaars project Juliana Christo TCL Dialoog & Polarisatie (Michelle de Bruijn, 2024)
                  • Symposium Possibility Network conferentie op Cambridge University (Monique van Hest, Dolf Nijsen, Michelle de Bruijn, 2024)
                  • Ontwikkeling en begeleiding van de training ‘Over dialoog: ruimte houden voor een creatieve en inclusieve leeromgeving’ (Dolf Nijsen, Michelle de Bruijn, 2024)

                                                          Partners

                                                          Fontys Academy for the Creative Economy 


                                                          Rozentuin manual

                                                          Samenvatting alumni dag (over onzekerheid – link naar onzekere zaken)