Sprint naar content
Project

Onzekere Zaken

Het project Onzekere Zaken brengt een fundamenteel nieuwe manier van denken over onzekerheid binnen op plekken waar dat niet vanzelfsprekend is. We vertellen je niet wat de toekomst brengen gaat, dat is onmogelijk. We bieden wel inspiratie en doen onderzoek naar handvatten om jou te helpen navigeren door het onbekende.   

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

In samenwerking met de Merlijn Twaalfhoven (De Turnclub), het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en BrabantKennis initieerde het lectoraat Designing the Future in 2020 het project Onzekere Zaken. In publiceerden we 2022 na uitvoerig onderzoek een gids, een podcast en organiseerden het drukbezochte Onzekere Zaken festival in Poppodium 013 in Tilburg.  

De Doolhofmethode (voor onderwijsprofessionals) 

In het vervolg van dit project in 2023 onderzochten we samen met lector Jacco van Uden en kunstenaar Marjolijn Zwakman van de Haagse Hogeschool manieren waarop vernieuwers in onderwijs kunnen leren werken met onzekerheid. We besloten samen wat meer af te dalen in de krochten van onzekerheid en een brug te slaan tussen de kunsten en de dagelijkse praktijk van het onderwijs. Daaruit ontstond de Doolhofmethode, een set ervaringsgerichte oefeningen waarin het handelen met en in onzekerheid centraal staat. De Doolhofmethode is er voor onderwijsvernieuwers die willen reflecteren op het effect van de manier waarop ze reageren en anticiperen op onzekerheid. Voor professionals die vanuit een open en onderzoekende houding hun onzekerheidshandelingsrepertoire willen vergroten.  

In januari 2024 is op basis van ons onderzoek de Doolhofmethode gepresenteerd. Er zijn drie manieren om met de Doolhofmethode aan de slag te gaan. We hebben twee werkboeken beschikbaar gesteld om op de website te downloaden, daarnaast is het mogelijk om een trainer inhuren voor het faciliteren van workshops. In de loop van 2024 starten we met een leerexpeditie waarin we de voorlopers leren werken met onzekerheid. 

Who's got my back?

Afgelopen jaren vormde Fontys ACE het laboratorium voor het werken met en aan onzekerheid. Het doel is dat onzekerheidsvaardigheden een plek krijgen binnen het onderwijs en organisatie en dat studenten van ACE leren werken met het onbekende. We onderzoeken dit vanuit verschillende perspectieven. We kijken bijvoorbeeld naar onderwijsinnovatie projecten zoals de Crossover Labs. Hoe geef je hierin ruimte aan de onzekerheid die ontstaat en hoe blijf je in gesprek met elkaar op een constructieve manier zonder terug te vallen op quick fixes? 

Studenten van Fontys ACE leveren zelf ook een bijdrage aan deze onderzoekslijn. Alumni Iris Tolkamp studeerde bijvoorbeeld cum laude af met haar scriptie ‘who’s got my back’ en droeg met haar project bij aan de film ‘Mag ik jou iets vragen’. Het fragment van Fontys is te zien via https://www.youtube.com/watch?v=4IRk7AsNsfQ


Partners

    • Brabant Kennis
      Ministerie van Binnenlandse Zaken
      De Turnclub
      Heelal BV
      Lectoraat Change Management, Haagse Hogeschool
      Fontys Academy for the Creative Economy


Meer achtergrondinformatie en producten op www.onzekerezaken.nl    

Fontys ACE werkte i.s.m. 13 andere hogescholen mee aan de film ‘Mag ik jou iets vragen’. De gehele film is te zien via https://www.youtube.com/watch?v=TFOmJSNKjiM. De bijdrage van Fontys ‘Who has my back’ is te zien via https://www.youtube.com/watch?v=4IRk7AsNsfQ