Sprint naar content
Project

Speelruimte Press & Play

Tijdens Speelruimte Press & Play onderzoeken we wat er gebeurt als studenten uit de modus stappen van resultaatgericht werken, en de ruimte en tijd nemen voor inspiratie, incubatie en creatie. 

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

Wereldwijd ontstaat steeds meer de roep een nieuwe benadering van de economie, eentje waarin creativiteit centraal staat. Fontys Academy for the Creative Economy leidt studenten op tot creatieve reflectieve professional: communicatieprofessionals die creativiteit kan stimuleren, organiseren en sturen. Onze studenten moeten - naast het opdoen van bestaande kennis en expertises - hun creativiteit en verbeeldingskracht leren inzetten om verandering aan te jagen. Het is dus belangrijk om die creativiteit te stimuleren.  

Onderzoek toont aan dat zeer creatieve personen zich onderscheiden doordat het vermogen hebben om ideeën te genereren en open staan om die ideeën verder te onderzoeken en naar hun innerlijke stem (intuïtie) te luisteren. Maar ook flexibiliteit en originaliteit vallen onder deze zogenoemde ‘habits of mind’. (Craft, 2007).  

Om deze creativiteit bij onze studenten te laten floreren gaan we binnen ons onderwijs uit van het 4P-framework van Rhodes (1961) die onderstaande factoren identificeert als basis voor het ontwikkelen van creativiteit:  

Met speelruimte Press en play richten we ons op de ontwikkeling tot een creatieve professional (persoon) door de context te manipuleren. We bieden onze studenten daarvoor, naast het meer op leeruitkomsten gerichte deel van het curriculum, speelruimte in de vorm van inspiratie, incubatie en creatie. 

Vormen

Incubatie: Alles wat voor vertraging en stilstaan staat.  

Inspiratie:, (gast)lezingen, voorstellingen, excursies, workshops over zaken die buiten het directe domein van de communicatieprofessional vallen   

Creatie: leren kijken, spelen met geluid, film, foto’s, tekst, tekenen, korte creatieve oefeningen.  

Studenten reflecteren op hun ontwikkeling middels het 5 Disposition Model dat Bill Lucas (2016) ontwikkelde voor het Centre for Real-World Learning.  Dit model gaat uit van 5 elementen van creativiteit (inquisitive, imaginative, persistent, collaborative en discipline) die ook de inspiratiebron vormen voor het aanbod binnen Press & Play. 


Partners

Nog niet van toepassing.


Nog niet van toepassing.


Contact