Sprint naar content
Project

Toekomst leerlijn Master Strategische Communicatie

In de purpose economy moeten communicatiestrategen in staat zijn om zelfs de belangen van stakeholders te vertegenwoordigen die zelf geen stem hebben of nog niet geboren zijn. Toekomstgeletterdheid geeft communicatie professionals woorden en technieken om toekomsten vanuit verschillende perspectieven te kunnen interpreteren en dit te gebruiken in de communicatiepraktijk. 

Onderdeel van:

Wat houdt het project in?

In het inhoudsgebied toekomst krijgt de student inzicht in toekomstonderzoek in relatie tot strategische communicatie. Bij het bestuderen van de toekomst wordt vooral informatie gebruikt die al bekend is, met data uit het verleden en wereldbeelden die normaal gevonden worden. Met andere woorden, het verleden wordt naar de toekomst vertaald. Hierbij wordt van innovatie gesproken, maar vaak is het meer van hetzelfde. Zonder onderzoek naar de anticipatorische assumpties en de daarachter liggende (on)bewuste waarden, wordt vooral vanuit een kokervisie naar de toekomst gekeken. 

 

Vooruit kijken en navigeren 

Bij de Master Strategische communicatie leren studenten vooruit te kijken en te navigeren met toekomsten vanuit kernwaarden. Hierdoor kunnen ze organisatie helpen op de lange termijn waardevol te blijven voor de maatschappij, bij te dragen aan de purpose economie en een duurzame leefbare samenleving. Studenten leren breder te kijken dan alleen te exploreren vanuit het verleden en verder te kijken dan ‘opgelegde’ waarschijnlijke toekomsten. Ze verbreden hun visie in gezamenlijkheid met alle stakeholders vanuit een organisatie.  

 

Omgaan met onzekerheid, dekoloniseren en democratiseren 

Navigeren vanuit de kern gaat om inzicht krijgen in de kern van de organisatie, de diepe betekenis van het bedrijf binnen de samenleving en daar visie op ontwikkelen. Als bij het ontwikkelen van de visie stakeholders worden buitengesloten, zoals vrouwen, andere culturen, mensen met een handicap, kinderen, toekomstige generaties en/of de natuur dan worden beelden gecreëerd waar deze stakeholders geen inspraak in of invloed op hebben en die misschien niet eens zijn meegenomen in de aannames en de beelden over de toekomst. Bij het ‘democratiseren’ van de toekomst is de toekomst van iedereen en betrek je alle mogelijk stakeholders bij het ontwikkelen van een visie en missie. Bij het ‘dekoloniseren’ van de toekomst, wordt naar de toekomst gekeken ook vanuit het perspectief van mensen die in die toekomst leven.   


Publicaties

  1. Toekomst leerlijn, opleidingsdocument Master Strategische Communicatie 

  2. Abstract: In the Purpose Economy strategic communication professionals need futures research – WFSF XXV World Conference (wfsf2023paris.org) 

  3. 25th of October 2024, Presentation WFSF XXV World Conference: (PDF) In the Purpose Economy strategic communication needs futures research (researchgate.net) 

  4. Online conferentie Possibility Studies 16th of January - PSN Online 2024 — Possibility Studies Network 


Contact