Zeitgeist Tools
In dit project worden ‘Zeitgeist tools’ ontwikkeld om zowel als onafhankelijk onderzoeker als in teams op verschillende niveaus grip te krijgen op de huidige tijdsgeest.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Dit project heet Zeitgeist tools en is geïnitieerd en wordt ontwikkeld door Bas van Raay, Lecturer Trend&Futures research bij Fontys TCL (ACE).
Vanuit zijn achtergrond in Filosofie heeft Bas van Raay een voorliefde ontwikkelt om de tijdgeest te onderzoeken en toepasbaar te maken voor zijn studenten. In dit project worden ‘Zeitgeist tools’ ontwikkelt om zowel als onafhankelijk onderzoeker als in teams op verschillende niveaus grip te krijgen op de huidige tijdsgeest.
Er is nog weinig tot geen onderzoeksmethodiek te vinden om de tijdgeest te onderzoeken en dit project is een kans om te kijken of er verschillende invalshoeken zijn om de tijdgeest beter in beeld te krijgen.
De tijdgeest zelf is ongrijpbaar, per cultuur verschillend en altijd in beweging, en toch is het uiterst waardevol om haar te duiden ook in relatie tot trend en toekomstonderzoek. In tijdgeestonderzoek onderzoeken we het huidige denken en handelen van het merendeel van een samenleving. En dat denken en handelen komt voort uit onderliggende waarden die we op dat moment nastreven. De onderliggende waarden en hoe die door de tijd heen zijn verschoven zijn de link met trend en toekomstonderzoek.
De ontwikkelde Zeitgeist tools zijn methoden om de tijdgeest te beschrijven, om opkomende en verdwijnende taboes te onderzoeken in een cultuur, om opkomende en verdwijnende taal te onderzoeken en om de kunstsector te decoderen en te begrijpen wat zij al probeert te vertellen over de tijd waarin we leven. Verder kunnen de resultaten uit deze analyses opgesteld worden in een ‘tijdgeest opstelling’ en kunnen we onderzoeken welke systemische oerkrachten hier een rol spelen.
Dit allemaal om een gedegen inzicht te krijgen in de tijdgeest en om haar bijvoorbeeld als basis te gebruiken voor strategisch toekomst advies, scenarioplanning, speculatief design. Daarnaast kan tijdgeest onderzoek heel goed gebruikt worden voor conceptontwikkeling waarbij we ontwikkelde concepten kunnen toetsen aan de tijd.
Partners
Nog niet van toepassing.