Sprint naar content
Een leven lang bewegen

Lectoraat Move to Be

Move to Be: Onderzoek voor een leven lang bewegen

Het lectoraat Move to Be stimuleert, organiseert en coördineert onderzoek binnen Fontys Sport en Bewegen. Het richt zich op de professionalisering van studenten, docenten en professionals door praktijkgericht en relevant onderzoek.

Het lectoraat Move to Be werkt samen met onderwijsinstellingen, organisaties en bedrijven aan slimme en duurzame oplossingen voor sport en bewegen. Het doel? Iedereen, in elke levensfase en context, laten sporten en bewegen op een manier die bij hen past. Want als je een lichaam hebt, kun je bewegen. Denk aan kinderen die met plezier gymmen of vrij spelen buiten. Volwassenen die beweging inpassen in hun drukke leven of ouderen die weer genieten van bewegen om mobiel en zelfstandig te blijven.

Move to Be staat voor een leven lang bewegen en ontwikkelt op maat gemaakte oplossingen die aansluiten bij de doelgroep en hun omgeving.


Placeholder for Fontys video

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Lectoraat Move to be

Slimme oplossingen om verantwoord en duurzaam te sporten en bewegen

Kennisthema’s en ambities 

Het lectoraat Move to Be heeft ruime ervaring in samenwerking met verschillende disciplines en sectoren. De onderzoekers bouwen voort op eerder onderzoek, waarbij de thema’s al zijn geïntegreerd in de bachelor- en masteropleidingen van Fontys Sport en Bewegen (2013-2017). Ook zijn lopende projecten verder ontwikkeld en uitgebreid (2017-2021).

In de periode 2021-2024 lag de focus op het vergroten van de maatschappelijke impact van onderzoek, in lijn met de strategische doelen van Fontys: Fontys for Society.

2025 en verder 
InIn het eerste kwartaal van 2025 wordt de verlengingsaanvraag voor het lectoraat opgesteld. Na goedkeuring worden nieuwe ambities en doelen geformuleerd. De focus blijft op twee centrale kennisthema’s: Leren Bewegen en Actieve Leefstijl. Binnen deze thema’s werken studenten, docenten, onderzoekers en partners uit het werkveld samen aan innovatieve onderzoeksprojecten.

Leren Bewegen:
Dit thema richt zich op het stimuleren van beweging in en rondom scholen. Het omvat twee onderzoekslijnen:

  • Lichamelijke opvoeding (LO) – Ondersteunt leraren bij toetsing, motivatie en professionalisering.
  • Bewegen in en rondom school – Onderzoekt hoe de schoolomgeving jongeren stimuleert tot meer beweging.

Daarnaast wordt gewerkt aan een beweegvriendelijke omgeving, waarbij de openbare ruimte zo wordt ingericht dat bewegen wordt gestimuleerd.

Actieve leefstijl:
Het thema Actieve Leefstijl richt zich op het stimuleren van een gezonde levensstijl bij volwassenen en individuele sporters, met speciale aandacht voor technologie en maatwerk in coaching.

Verbinding met het onderwijs

Onderzoek en onderwijs zijn nauw met elkaar verbonden binnen het lectoraat. Onze onderzoekers spelen een actieve rol in de ontwikkeling van het curriculum en zijn als senior-docent of lead betrokken bij de associate degree-, bachelor- en masteropleidingen.

Dankzij deze aanpak worden onderzoeksresultaten direct toegepast in het onderwijs. Dit zorgt ervoor dat lesmateriaal altijd actueel is en stevig onderbouwd blijft. Binnen elk kennisthema werken studenten, docenten, onderzoekers en partners uit het werkveld samen aan praktijkgerichte onderzoeksprojecten.

Part

Partners

Sinds de oprichting werkt het lectoraat Move to Be samen met tientallen partners. Een belangrijk project waarin het lectoraat de leiding heeft, is Sprong-groep PASS. PASS staat voor ‘Professionalisering om een sprong te maken van lokale Actie naar Systeemverandering voor Sport en bewegen’. In dit project werken acht hogescholen, die deel uitmaken van het lectorenplatform Sport en Bewegen, samen met 46 regionale en landelijke kennis- en werkveldpartners.

Daarnaast speelt het lectoraat een sleutelrol in het door ZonMw gesubsidieerde project Actief Fundament. Hierin wordt samengewerkt met vooraanstaande partners: de onderwijspartners, Hogeschool van Amsterdam en ZUYD Hogeschool; de kennispartners Mulierinstituut en Maastricht University; en de valorisatiepartners Kenniscentrum Sport en Bewegen en Alles in Beweging.

Internationale peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften:

  • Adank, A. M., Van Kann, D. H. H., Borghouts, L. B., Kremers, S. P. J., & Vos, S. B. (2024). That's what I like! Fostering enjoyment in primary physical education. European Physical Education Review, 30(2), 283-301. Ga naar publicatie
  • Bartelink, N., van Assema, P., Vennegoor, G., & Bessems, K. (2024). Implementation of the Health Promoting School Approach in Europe: A Cross-Sectional Study Among National Representatives. The Journal of school health, 94(10), 975–984. Ga naar publicatie
  • Brombacher, H., Dritsa, D., Vos, S. B., & Houben, S. (2024). "To Click or not to Click": Back to Basic for Experience Sampling for Office Well-being in Shared Office Spaces. In CHI 2024 - Proceedings of the 2024 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems Article 821. Ga naar publicatie

Artikels in vakbladen

  • Borghouts, L. (2024). Wanneer ga jij een masteropleiding volgen? Lichamelijke Opvoeding Magazine 3, B52-B53.
  • Borghouts, L., Krijgsman, C., Weeldenburg, G., & Slingerland, M. (2024). Stoppen met beoordelen is geen oplossing. Lichamelijke opvoeding, 7, B54-B55.
  • Borghouts, L., Slingerland, M. Weeldenburg, & G. (2024). Formatief handelen: Ervaringen van leraren LO. Lichamelijke Opvoeding, 6, B58-B60.

Boeken & rapporten:

  • Bauman, F., Baars, L. Arts, D., & Vos, S. (2024). Zelf aan de slag met vitaliteit in je organisatie. Bekijk publicatie
  • Crapa, A, Hermann, C et al. (2024) The QualiTePE instrument to evaluate Quality of Teaching in Physical Education: Documentation of Items and Scales in English, German, French, Italian, Spanish, Dutch, Swedish, Slovenian, Czech and Greek. Bekijk publicatie
  • Crapa, A, Hermann, C et al. (2024) Technical manual and Information on the General Data Protection Regulation (GDPR) QualiTePE digital web-based evaluation tool, QualiTePE-Tool. Bekijk publicatie

Hoofdstukken in boeken:
Slingerland, M., & Borghouts, L. (2024). Assessment and Evaluation in Physical Education and Sports (V. Girginov, & R. Marttinen, Eds.). Routledge. Bekijk publicatie.

Internationale peer-reviewed wetenschappelijke tijdschrijften:

Brombacher, H., Nikolov, V., Vos, S. B., & Houben, S. (2023). Scent as a Sensory Modality for Data Physicalisation for Office Well-being. In CHI 2023 - Extended Abstracts of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems Article 247. Bekijk publicatie.

Guo, M., Kouwenberg, A., van Dijk, A., Horrevoets, N., Koonings, N., Hu, J., & Vos, S. B. (2023). HabitAR: Motivating Outdoor Walk with Animal-Watching Activities. In International Conference on Entertainment Computing: Entertainment Computing – ICEC 2023

Pan, S., Ren, X., Vos, S. B., & Brombacher, A. C. (2023). NutriColoring: designing a doodling toolkit to support daily self-reported dietary assessment among office workers. Frontiers in Psychology, 14, Article 1265218. Bekijk publicatie.

Stappers, N.E.H., Bekker, M.P.M., Jansen, M.W.J., Kremers, S.P.J., de Vries, N.K., Schipperijn, J., & Van Kann, D.H.H. (2023). Effects on major urban redesign on sedentary behavior, physical activity, active transport, and health-related quality of life. BMC Public Health, 23:1157.

van Renswouw, L., Lallemand, C., van Wesemael, P. J. V., & Vos, S. B. (2023). Creating active urban environments: insights from expert interviews. Cities & Health, 7(3), 463-479. Bekijk publicatie.

Weeldenburg, G., Kromkamp, L., Borghouts, L., Verburg, P., Hansen, N. B., & Vos, S. (2023). TARGET-Tool: Participatory Design of an Interactive Professional Development Tool for Secondary School Physical Education Teachers. Proceedings of the 2023 9th International Conference on Frontiers of Educational Technologies, 40–51. Bekijk publicatie.

Yu, X., Li, J., Brombacher, A., & Vos, S. (2023). Serious Game for Wellness: A Gamified Toolkit for Enhancing Physical Activity and Well-Being in Workplace. In Proceedings of the 11th International Symposium of Chinese CHI: Generative, Reflective, Envisioning, Chinese CHI 2023 (pp. 549-555). Association for Computing Machinery, Inc. Bekijk publicatie.

Artikels in vakbladen:

Bartelink, N., Walravens, R. & Van Kann, D. (2023). Succesvolle aanpak met Changing Views: Beweegstimulering en sociale cohesie. OnderWijsTijd. 2023;3,21-24.

Bartelink, N. & Van Kann, D. (2023). Rollen van beweegprofessionals in en rondom scholen. Lichamelijke Opvoeding, 3, 7-11.

Borghouts, L. B., Krijgsman, C., Weeldenburg, G., & Slingerland, M. (2023). Stoppen met beoordelen is geen oplossing. Lichamelijke Opvoeding magazine, 7(111), B54-B55.

Damen, I. (2023, November 23). Effectiviteit van verschillende ‘Nudge’-interventies bij het verminderen van zitgedrag op de werkplek. Presented at the Dag van het Sportonderzoek 2023.

Fassaert, I., Remmers, T., & Van Kann, D. (2023). Motorische vaardigheid en fysieke activiteit van kleuters. De invloed van tijdsperiodes en intensiteit van bewegen. Lichamelijke Opvoeding, 1, B52-55.

Krijgsman, C., Borghouts, L. B., Mainhard, M. T., van Tartwijk, J. W. F., & Haerens, L. (2023). Beoordelen en motivatie van leerlingen in de gymles. Examens : Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 2023(1), 19-26.

Krijgsman, C., Borghouts, L. B., Mainhard, T., van Tartwijk, J. W. F., & Haerens, L. (2023). Toetsing en motivatie. Synergie en balans in formatief handelen en summatief toetsen beïnvloeden vanuit een systemisch perspectief. Pedagogische Studiën, 100(3), 345-358. Bekijk publicatie.

Boeken & rapporten:

Van Kann. D. (2023). Een leven lang bewegen. Complex in al zijn eenvoud. Lectorale rede, Fonys Hogeschool, Eindhoven.

Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Zondag, E., & De Kok, F. (2023). Game Insight: A Game-based approach with emphasis on acknowledging and addressing differences between players’ abilities. In (Eds) Pill, S., Gambles, E., Griffin, L. Teaching Games and Sport for Understanding. Routledge.

Weeldenburg, G. (2023). TARGETing Students’ Motivation Within Secondary School Physical Education Through Design. [Dissertatie 1 (Onderzoek TU/e / Promotie TU/e), Industrial Design. Eindhoven University of Technology.

Hoofdstukken in boeken:

Krijgsman, C., Mainhard, T., Hornstra, L., Haerens, L., van Tartwijk, J. W. F., Borghouts, L. B., & Tóth-Király, I. (2023). Profielen van behoefte bevrediging en -frustratie: Temporele stabiliteit en associaties met motivatie. 320-323. Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2023, Amsterdam, Netherlands.

peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriftenWeeldenburg, G., Borghouts, L. B., Slingerland, M., & Vos, S. (2021). Through Students’ Eyes: Preferred Instructional Strategies for a Motivating Learning Climate in Secondary School Physical Education. Curriculum Studies in Health and Physical Education.

Slingerland, M., Borghouts, L.B., Laurijssens, S., vanDijk-van Eijck, B., Remmers, T., Weeldenburg, G. (2021-forthcoming). Teachers’ Perceptions of a Lesson Study intervention as Professional Development in Physical Education. European Physical Education Review. Accepted for publication.

Kalinauskaite, I., Brankaert, R. G. A., Lu, Y., Bekker, M. M., Brombacher, A. C., & Vos, S. B. (2021). Facing Societal Challenges in Living Labs: Towards a Conceptual Framework to Facilitate Transdisciplinary Collaborations. Sustainability, 13(2), [614]. https://doi.org/10.3390/su13020614

Blocken, B., van Druenen, T., Ricci, A., Kang, L., van Hooff, T., Qin, P., Xia, L., Alanis Ruiz, C., Arts, D., Diepens, J. F. L., Maas, G. A., Gillmeier, S. G., Vos, S. B., & Brombacher, A. C. (2021). Ventilation and air cleaning to limit aerosol particle concentrations in a gym during the COVID-19 pandemic. Building and Environment, 193, [107659]. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2021.107659

Krijgsman, C., Mainhard, T., Borghouts, L., van Tartwijk, J., & Haerens, L. (2020). Do goal clarification and process feedback positively affect students’ need-based experiences? A quasi-experimental study grounded in Self-Determination Theory. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-21.

Remmers, T., Van Kann, D., Kremers, S., Ettema, D., de Vries, S. I., Vos, S., & Thijs, C. (2020). Investigating longitudinal context-specific physical activity patterns in transition from primary to secondary school using accelerometers, GPS, and GIS. The international journal of behavioral nutrition and physical activity, 17(1), 66.

Prevo, L., Jansen, M., Van Kann, D., & Kremers, S. As steady as a rock! Gaining insight in recruitment and retention among primary school children with behavioral problems in Sports Mix Club. Accepted for publication in Frontiers in Public Health.

Weeldenburg, G., Borghouts, L., Slingerland, M., & Vos, S. B. (2020). Similar but different: profiling secondary school students based on their perceived motivational climate and psychological need: based experiences in physical education. PLoS ONE, 15(2), [e0228859].

Arts, D., Kromkamp, L., & Vos, S. (2019). COMMONS: a board game for enhancing interdisciplinary collaboration when developing health and activity-related wearable devices. In Human-Computer Interaction – INTERACT 2019, https://www.springerprofessional.de/en/commons-a-board-game-for-enhancing-interdisciplinary-collaborati/17112732

Van Kann, D.H.; Adank, A.M.; van Dijk, M.L.; Remmers, T.; Vos, S.B. (2019). Disentangling Physical Activity and Sedentary Behavior Patterns in Children with Low Motor Competence. Int. J. Environ. Res. Public Health, 16, 3804.

Thibaut, E., Vos, S. B., & Scheerder, J. (2019). Running apparel consumption explained: a diary approach. Journal of Global Sport Management. DOI: 10.1080/24704067.2019.1639064

Thibaut, E., Vos, S.B., & Scheerder, J. (2019). The Purchase Price of Runners’ Sports Apparel: Combining Observational and Survey Data at Running Events. International Journal of Sport Finance, 14(3).

Ga

Nieuws

Het meest actuele nieuws van lectoraat Move to Be vind je via eenlevenlangbewegen.com

Contact

Foto van persoon

J. (Jeroen) Bovens

Onderzoeksmanager