Leren en verbeteren in tijden van corona. Update project | februari 2021
In oktober 2019 hadden we een formele kick-off van ons project. Het was tevens het startschot voor het participatieve actieonderzoek binnen vier zorginnovatiecentra (ZIC). Nu meer dan de helft van de looptijd van het project er op zit, blikken we kort terug. En ook kijken we vooruit naar het laatste projectjaar.
Toenemend bewustzijn over hoe cliënten te ondersteunen in hun autonomie
Het eerste doel van de onderzoeksprojecten binnen de ZIC is het ondersteunen van cliënten in hun autonomie. Dit doen we met drie leermethodieken, te weten schaduwen, spiegelgesprekken en verhalen ophalen bij cliënten. Het tweede doel is het interprofessionele samenwerken en leren te stimuleren. Daarvoor ontwikkelden we een toolbox met praktische werkvormen voor evaluatie en reflectie.
We zijn tevreden over de resultaten tot dusver, al loopt het project soms anders dan gepland. De coronacrisis zorgt ervoor dat de situatie binnen een ZIC snel kan veranderen, waardoor geplande activiteiten geen of in aangepaste vorm doorgang kunnen vinden. We worden er creatief en flexibel van. En ook leren we vaak veel van onverwachte situaties.
Om de 6 à 9 maanden houden we groepsinterviews binnen de ZICs, waarin we nagaan wat we leren. Hieruit blijkt dat professionals (in opleiding) zich bewuster zijn van dat de ondersteuning van cliënten in hun autonomie vaak in kleine dingen zit, zoals de cliënt keuzes geven over alledaagse beslissingen als wat te eten of wanneer te douchen. Professionals (in opleiding) handelen hier steeds vaker naar. Ook zijn zij zich er bewust van dat interprofessioneel samenwerken en het echt leren kennen van de cliënt belangrijk zijn om cliënten te kunnen ondersteunen in de autonomie.
Wil je meer weten over onze aanpak en doelen? En ben je benieuwd naar andere resultaten die we bereikten? Bekijk onze flyer.
Netwerkbijeenkomst
Op dinsdag 2 februari 2021 hielden we een digitale netwerkbijeenkomst om onze inzichten en resultaten te delen. Vanuit de ZICs werden pitches gehouden over de voortgang van het project. Zo vertelde Kristel de Vries over ‘het pad’ dat ze bewandelen binnen Vitalis. Vanuit De Wever lieten Carli Borgmans (GRZ-verpleegkundige) en Gabriël Roes (geestelijk verzorger) met een sketch zien hoe een dag van een cliënt er op hun ZIC uit had kunnen zien, wanneer er geen aandacht voor de autonomie van cliënten was geweest. En Esther van Rooij (verpleegkundige) en Rida Al-Kassid (student) vertelden welke verbeteracties zij en hun collega’s binnen Thebe hebben ingezet. Drie mooie voorbeelden van de veranderingen die we realiseerden in de praktijk.
Na de pitches volgden deelnemers een workshop. In deze workshops werd dieper ingegaan op één van de volgende onderwerpen:
- interprofessioneel leren en samenwerken
- de rol van de verpleegkundige in het versterken van cliënten in hun autonomie
- de inzet van creatieve werkvormen voor het leren kennen van de cliënt
Tijdens de workshops zijn op actieve wijze ervaringen gedeeld met elkaar.
Deelnemers waren enthousiast over de middag. Nadien werd door meerdere deelnemers gevraagd om meer te vertellen over de ontwikkelde leermethodieken en verbeteracties, zoals de inzet van ‘praatkaarten’. Dit heeft inmiddels geleid tot enkele afspraken om onze kennis en ontwikkelde producten met hen te delen. We kijken dan ook terug op een succesvolle en inspirerende middag.
Voortgang
Voor de zomer willen we de actieonderzoeksprojecten op de ZICs afronden. We krijgen hierdoor ruimte om de ontwikkelde leermethodieken en toolbox uit te gaan proberen op reguliere verpleegafdelingen (niet zijnde ZICs). Althans, als het virus het toelaat.
Daarnaast werken we aan onze doelstellingen die we, mede door de coronacrisis, nog niet behaald hebben. Denk aan het duurzaam implementeren van het gebruik van leermethodieken en toolbox binnen de ZICs, andere afdelingen en het onderwijs. Ook het analyseren van verzamelde gegevens om erover te presenteren en publiceren zal aandacht krijgen. Tot slot gaan we nadenken over hoe we de ontwikkelde producten na afronding van het project beschikbaar kunnen stellen voor andere geïnteresseerden.