Sprint naar content

Speak Your Mind - studenten onderzoeken

Vanuit Speak Your Mind doen vierdejaars Fontys studenten hun afstudeeronderzoek bij het lectoraat Leren Floreren. Ze willen hiermee de mentale gezondheid van studenten en jonge werkenden verbeteren. Bijvoorbeeld door het bespreekbaar maken van mentale gezondheid en het vergroten van veerkracht. Hieronder vertellen deze student collega's over hun onderzoeken.

Sfeerafbeelding Fontys
Fabiënne Willemse


Ik ben Fabiënne Willemse en ik doe onderzoek naar hoe de veerkracht van HBO studenten tussen 18-27 jaar vergroot kan worden, zodat ze
beter kunnen omgaan met uitdagingen in hun (studie)leven.
Al met al vinden studenten het erg lastig om in balans te blijven met alles wat het (studie)leven vraagt: combineren van werk, studie, hobby/sporten, sociale leven en alle uitdagingen die hierbij komen kijken. Daarom heb ik me ingezet om onderzoek te doen naar de mentale gezondheid van studenten, omdat ieder mens verdient te weten wat ze kunnen doen wanneer ze even uit balans zijn (wat heel menselijk is).

Studenten
Uit gesprekken met studenten komt naar voren dat ze vaak moeite hebben om te kunnen herkennen en erkennen als ze even niet zo lekker in hun vel zitten. Zo staan ze weinig stil bij zichzelf, weten vaak niet wat ze belangrijk vinden, zijn in hun hoofd veel bezig (hebben veel negatieve gedachtes) of proberen juist weg te blijven van moeilijke gevoelens/gedachtes of situaties door afleiding te zoeken.

Studenten denken vaak dat ze de enige zijn waarbij het minder goed gaat. Om studenten te versterken dient de veerkracht verbeterd te worden met betekenisvol bezig zijn, mindfulness, realistisch optimisme, coping, sociale verbinding te maken. En door erkenning te krijgen dat het menselijk is wanneer het even niet lekker gaat en genoeg mensen/instanties om hen heen staan die hen hierbij kunnen en willen helpen.

Interventie
Komende tijd ga ik aan de slag met het ontwikkelen van een interventie. Mocht je het leuk vinden om hierover mee te denken of samen met studenten iets willen uitproberen, laat het dan vooral weten! f.willemse@student.fontys.nl

Emma Leenders


Mijn naam is Emma Leenders. Er wordt nog steeds een taboe ervaren waardoor het voor jongeren soms lastig is om hun mentale gezondheid bespreekbaar te maken binnen het werk of privé. Binnen het lectoraat Leren Floreren doe ik onderzoek naar welke factoren bij werkende jongeren tussen de 18 en 27 jaar een rol spelen bij het bespreekbaar maken van mentale gezondheid.

Ervaringen
Uit een bijeenkomst met een focusgroep en verschillende interviews komt naar voren dat het ervaren van een veilige omgeving een belangrijke rol speelt bij het bespreekbaar maken van mentale gezondheid. Ook het ervaren van verbondenheid met familie, vrienden, collega’s of leidinggevende heeft positieve invloed op het bespreekbaar maken van mentale gezondheid. Als laatste geven jongeren aan dat het horen van ervaringen van andere jongeren, die het soms ook lastig vinden om hun mentale gezondheid bespreekbaar te maken en hoe ze dit dan hebben aangepakt, ook een gevoel van verbondenheid geeft wat voor jongeren als positief wordt ervaren.

Vervolg
De komende tijd ga ik mij bezighouden met de invulling van een podcast die voor jongeren kan bijdragen om hun mentale gezondheid bespreekbaar te maken. Hierin zijn ervaringsverhalen van andere jongeren te horen, worden er verschillende tips en tricks gedeeld en wordt aandacht besteed aan de al bestaande verschillende plekken in Eindhoven waar je terecht kunt om te praten over mentale gezondheid, zowel met jongeren als ervaringsdeskundige en professionals.

Mocht je op een manier willen bijdragen aan het onderzoek zoals het testen van prototypes die zullen worden gemaakt van de podcast of jezelf geroepen voelen om je eigen ervaringsverhaal te delen en anderen hiermee te kunnen helpen, neem dan vooral contact met me op via E.leenders@student.fontys.nl

Nynke den Biggelaar


Mijn naam is Nynke den Biggelaar en ik ben studente aan de Master Healthy Ageing Professional aan de Fontys Hogeschool. Voor mijn eindonderzoek heb ik onderzocht op welke manier het vragen van steun bij mentale klachten bij studenten tussen de 18 en 27 jaar binnen de gemeente Eindhoven positief beïnvloed kan worden. Daarnaast heb ik de studenten gevraagd hoe een veilige en vertrouwde omgeving er voor hen uitziet.

Methode
Middels semigestructureerde interviews (N=10) heb ik studenten tussen de 18 en 27 jaar uit de gemeente Eindhoven bevraagd. Deze data is daarna vergeleken met een online survey (N=12), literatuur, organisatiedata en geanalyseerd aan de hand van een gedragsveranderingsmodel (het COM-B model). Vervolgens is er een focusgroep (N=5) gehouden om de geanalyseerde data te vertalen naar een oplossing.

Resultaten
Er zijn verschillende belemmerende en bevorderende factoren ten opzichte van het vragen van steun bij studenten tussen de 18 en 27 jaar binnen gemeente Eindhoven. De belangrijkste belemmerende factoren zijn de sociale omgeving (het missen van voorbeelden, de sfeer gemoedelijk willen houden en/of rekening willen houden met de ander of de omgeving waarin je je begeeft), mentale obstakels (het oordeel van jezelf of de ander) en het geloof in de eigen capaciteiten (het gevoel dat je het zelf moet of wil doen, het vragen van hulp is moeilijk).

"In mijn omgeving hoor en zie je vaak succesverhalen. Dus dat maakt het wel lastig om over je minder successen vertellen." – student

Daarnaast is ook een aantal bevorderende factoren die juist het vragen van steun positief kunnen beïnvloeden, namelijk: prikkels uit de omgeving, bekrachtiging en de sociale omgeving (mensen om me heen die het doen, sociale steun en een veilige omgeving).

Volgens de studenten spreek je van een veilige en vertrouwde omgeving wanneer er vertrouwen, ruimte en aandacht is. Een omgeving die aanmoedigt om je gedachten op tafel te leggen en niet oordeelt. Vaak is dit één op één of in een groep van drie personen.

Innovatie
Als oplossing lijkt een online mentale gezondheidscampagne het best passend. Hoe dit er dan uit ziet? Volgens de studenten is het belangrijk dat het gewenste gedrag getoond wordt door een geloofwaardige bron. Zo werd gesteld dat voorbeelden uit de eigen omgeving (demonstratie van gedrag) belangrijk zijn: “Ik voel me vaak heel erg alleen met mijn problemen, dan helpt het heel erg om van anderen mensen te horen dat zij zich ook kut voelen. Het is fijn om te zien dat het bestaat en het er mag zijn” – student.

Dit voorbeeld van het gewenste gedrag zorgt voor verbondenheid doordat studenten zien dat zij niet de enige zijn die met (mentale) problemen kampen. Tevens is het een manier om sociale steun op te roepen/ervaren, geldt het als rolmodel en als een prompt/cue doordat je herinnerd wordt aan het gewenste gedrag. Tot slot is het belangrijk dat de mentale obstakels, die vooral bestaan uit (zelf)stigma worden aangepakt. De campagne dient als 'conversation starter' en beoogt er voor te zorgen dat het praten over mentale klachten en steun zoeken makkelijker en 'normaler' wordt.

Eindnoot
Praten over je problemen is belangrijk! Klein of groot, het mag er gewoon zijn. Samen kunnen we er voor zorgen dat steun vragen makkelijker wordt en praten over je problemen normaliseren. Hoe? Door zelf het goede voorbeeld te geven!❤️ Ik help mee, jij ook? Liefs, Nynke