Tamacoachee
Het doel van dit project is onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een digitale coachee specifiek voor het trainen van coachingsvaardigheden, zoals bijvoorbeeld de mate van empathie, autoriteit, focus op doelen tijdens gesprek, gebruik van concrete gesprekstechnieken, enz.
Doel van het project
Door kennis op het gebied van psychologie, ICT en (game)design samen te voegen, wordt het mogelijk om een ‘digitaal persoon’ via je smartphone altijd bij je te dragen. Dit biedt veelbelovende mogelijkheden voor het trainen van intermenselijke vaardigheden. De TamaCoachee is in dit geval een virtuele agent, die met jou in de vorm van een rollenspel oefent. Jij in de rol van coach en de TamaCoachee in de rol van coachee. Door de interactie met deze digitale coachee inzichtelijk te maken voor de eindgebruiker krijgt hij een beeld van zijn eigen vaardigheden en ontwikkeling. De TamaCoachee is een digitale avatar, die je bij je draagt zoals de Tamagotchi van de jaren ’90. Het onderzoek ‘Echte gevoelens voor virtuele mensen’ richt zich op het gevoel van verbondenheid dat gebruikers voelen richting de TamaCoachee. De verwachting is dat, door het gevoel van verbondenheid te optimaliseren, de leerervaring rijker wordt en de interactie leidt tot betere resultaten bij het ontwikkelen van coachvaardigheden.
Looptijd
2019 - heden
Projectresultaten
Het ontwerpen en ontwikkelen van de tama-coachee is een groot project; een intelligent virtueel persoon biedt oneindig veel mogelijkheden. Binnen deze aanvraag zal als eerste start het volgende gerealiseerd worden: een verkennende literatuurstudie en desk research naar het kwantificeren van coachingsvaardigheden, het ontwikkelen van een demo die het concept tama-coachee voor iedereen duidelijk kan maken, veldonderzoek bij potentiele gebruikers en het voorbereiden van subsidieaanvragen voor vervolgonderzoek.
Op dit moment is het onderzoeksproject een onderdeel van het promotieonderzoek van Sebas Nouwen.