Virtual Reality voor belevingsgericht onderwijs
Studenten en beginnende professionals in de zorg kunnen in de praktijk beroepssituaties tegenkomen waarop ze in hun opleiding onvoldoende zijn voorbereid. Stressvolle situaties (bijvoorbeeld agressie, reanimatie in een drukke omgeving, een patiënt met een epileptische aanval) worden in zorgopleidingen soms onderwezen met videomateriaal en soms geoefend met acteurs, waarbij de echtheid van de situatie te wensen overlaat.
In dit project wordt lesmateriaal ontwikkeld waarin studenten door middel van virtual reality stressvolle situaties levensecht kunnen beleven en oefenen, om zo meer beslagen ten ijs te komen in echte beroepssituaties. Inmiddels zijn in samenwerking met studenten van Fontys ICT (minor Virtual Reality), HRMP, Mens & Gezondheid en Paramedisch VR simulaties ontwikkeld voor reanimatie en agressie. Door middel van onderzoek willen we onder anderen achterhalen of het aanbieden van VR lesmateriaal de self-efficacy (geloof in eigen kunnen) van de student verhoogt en hun stressniveau verlaagt.
2016 - ...
SURF Innovatie
SIA KIEM
Fontys TEC for Society
Betrokken docenten / onderzoekers
- Docentonderzoekers Toegepaste Psychologie (Janienke Sturm)
- Onderzoekers Fontys Mens en Gezondheid
- Afstudeerders Toegepaste Psychologie (Julia van Wijngaarden, Floor Verbakel)
- Afstudeerders Fontys Mens en Gezondheid
Projectresultaten
Publicaties
- Van der Zijpp, T., Sturm, J. & van Rooijen, S. (2018). Meer dan verbondenheid met thuis: De waarde van virtual reality in de zorg. TVZ, 128(2), 44-47. http://dx.doi.org/10.1007/s41184-018-0102-x
- Sturm, J. (2017) Virtual Reality for Experience-based Healthcare Education. In: van der Lugt, R. (2017). Work In Progress: Design & Research by Universities of Applied Sciences. Publication of the NADR network.
- Scripties
Tools
- Virtual Reality voor belevingsgericht onderwijs
- VR Experience