Lectoraat van Enabling technologies

Molecular Technologies for Improved Health

Het lectoraat Molecular Technologies for Improved Health houdt zich bezig met test development: opzetten van (targeted) moleculaire testen (DNA/RNA/eiwitten), waar mogelijk in een user friendly helpful device in samenwerking met andere lectoraten.

Lectoren

Dit lectoraat wordt aangestuurd door lectoren Anne Loonen en Joost Schoeber.

Lectoren Joost Schoeber en Anne Loonen

Sustainable Development Goals (SDG's)

Het onderzoeksteam richt zicht op de volgende Sustainable Development Goals (SDG's):

• 3:Good health and well-being
  • 4: Quality education
  • 14: Life below water
  • 17: Partnership for the goals

Overzicht SDG's

Onderzoeksgebieden

We voeren praktijkgericht onderzoek uit in de volgende onderzoeksgebieden:

HPV en Baarmoederhalskanker

Afvalwater screening voor pathogenen

Sfeerafbeelding Fontys

• POCT ontwikkeling voor infectieziekten (SOA's)

Onderwijs en apparatuur

Het onderwijs en onderzoek zijn nauw met elkaar verbonden. In onze laboratoria leren studenten werken met diverse soorten apparaten. Ook maken ze kennis met onderzoeksmethodes en zijn ze betrokken bij onderzoeksprojecten van het lectoraat. Een overzicht van onze laboratoria kun je hier vinden.

Externe labfaciliteiten

In het brainport biomolecular innovation center in Helmond werkt Fontys samen met TU/e, Summa College en bedrijven in de biotech voor onderzoek. Ook hebben studenten de kans om daar stage te lopen en betrokken te zijn bij onderzoeksprojecten. Lees hier meer over dit initiatief.

Rondleiding labs

Wil je weten over welke faciliteiten wij als lectoraat over beschikken? Bekijk dan onderstaande video en krijg een indruk van de moleculaire labs.

Voor studenten

De basis van onze werkwijze is altijd met studenten. Er zijn legio mogelijkheden. Daar zijn we blij mee en ook trots op. Hier een beknopt overzicht van je voorgangers.

Studentparticipatie
  • 2e jaars studenten bij ASIA, opdracht: bacteriostatische effect van honing, Gmel (3x)
  • 3e jaars studenten bij minor DAS, opdracht: nanopore next-gen sequencing (4x)
  • gastcollege's door lectoraatmedewerkers en stagiaires bij AS2 Medische Microbiologie: 5 studenten per periode en bio-informatica
  • Proof-of-concept HPV detectie dmv RPA
  • Optimalisatie voorbewerking urinesamples voor detectie van HPV
  • 120 cercvical uitstrijken metagenomisch sequencen

Afstudeerscriptie
  • Het ontwikkelen van een microfluidische ‘spinning disk’ voor bioluminescente DNA detectie
  • Panther en 16s Kit MinION
  • Illumina en adaptive sampling met MinION

Voor studenten

Studenten kunnen het hele jaar door contact leggen met bedrijven die actief zijn in de technieksector. Op het platform van Fontys Meet & Match staan meer dan 500 bedrijfsprofielen. Log in en kies met welke bedrijven je in contact wilt komen. Ook Fontys docenten en onderzoekers kunnen hier terecht om de juiste connectie te maken.

Heb je al een profiel?

Als je al een profiel hebt op dit platform, dan kun je via deze link jouw persoonlijke link opvragen.

Nog geen profiel, wel interesse?

Wil je wel gebruik maken van deze uitgebreide bedrijvendatabase en heb je nog geen profiel? Dan kun je als student via deze link een profiel aanmaken.

Fontysmedewerkers

Wil je als Fontysmedewerker een kijkje nemen in de database ga dan naar deze link.

Kennisdeling

Publicaties

Het onderzoeksteam levert regelmatig een bijdrage aan congressen en publicaties over de onderzoeksgebieden van het lectoraat. Klik hieronder voor het totale overzicht.

Overzicht publicaties

Partners

Met wie werk je samen? En is dat per project verschillend of zou je kunnen zeggen dat al het praktijkgericht onderzoek wel met dezelfde partners gebeurt? Wij denken aan de volgende partners die we hier kunnen vermelden: intern (met andere lectoraten, opleidingen, instituten, etc), extern met onderwijspartners, gesubsidieerde initiatieven, of met werkveldpartners.

Kennisteam en contact

Dr. A.J.M. (Anne) Loonen