Online Journalism & Moral Design
In dit KIEM onderzoek verkennen we in hoeverre de native tekst die op social media wordt ingeladen bij een journalistiek artikel van invloed is op de waarden en betekenissen die door de journalist en het publiek aan het nieuwsverhaal worden toegekend.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Projectdoelstelling
Nieuwsredacties maken gebruik van sociale media platformen zoals Facebook en Twitter om meer publiek te bereiken. Deze sociale media platformen gebruiken een complex netwerk van algoritmes, real time data feeds en historische data om, onder andere, te bepalen welke posts door welke gebruikers worden gezien. Veel journalistieke redacties proberen te anticiperen op die mechanismen door bij het plaatsen van hun geschreven content op sociale media teksten’ met veelgebruikte zoektermen te gebruiken, evenals emojis. Hoe beïnvloedt dit de journalistiek?
Periode
Dit onderzoeksproject is in januari 2022 gestart en zal een half jaar duren.
Partners
Er wordt gewerkt vanuit twee lectoraten: het (penvoerend) lectoraat Moral Design Strategy en het lectoraat Journalistiek en Innovatie. Verder is contentmarketing-en PR bureau SIPR aangehaakt. Dit bureau zet in op data-analyses en voortdurende monitoring om content beter te vertalen naar diverse doelgroepen en markten. SIPR werkt veel voor publieke en private instellingen, waaronder voor journalistieke organisaties. Daarnaast is startup TAU Omega betrokken. Vanuit een passie voor wiskunde, data en algoritmes richt dit bedrijf zich op sociaal maatschappelijke innovatie door middel van data. Het bedrijf werkt met name met opdrachtgevers uit de publieke sector.
Daarnaast zijn ook de partners van het lectoraat Journalistiek en Innovatie, de DPG-partners Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad en BN De Stem, als vaste gesprekspartners bij dit project betrokken.