Sprint naar content
Een leven lang bewegen

Lectoraat Move to Be

Het lectoraat Move to Be stimuleert, organiseert en coördineert onderzoek binnen Fontys Sport en Bewegen. Het richt zich op de professionalisering van studenten, docenten en professionals door praktijkgericht en relevant onderzoek.


Jarenlange impact op welzijn en samenleving

Het lectoraat Move to Be werkt samen met onderwijsinstellingen, organisaties en bedrijven aan slimme en duurzame oplossingen voor sport en bewegen. Het doel? Iedereen, in elke levensfase en context, laten sporten en bewegen op een manier die bij hen past. Want als je een lichaam hebt, kun je bewegen. Denk aan kinderen die met plezier gymmen of vrij spelen buiten. Volwassenen die beweging inpassen in hun drukke leven of ouderen die weer genieten van bewegen om mobiel en zelfstandig te blijven.

Move to Be staat voor
een leven lang bewegen en ontwikkelt op maat gemaakte oplossingen die aansluiten bij de doelgroep en hun omgeving. Sinds 2007 heeft het lectoraat aanzienlijike ervaring opgedaan in het samenwerken met uiteenblopende discip[lines en sectoren.
Sfeerafbeelding Fontys
Sfeerafbeelding Fontys


EXPIRIMENTEREN & ENTHOUSIASMEREN

2013 - 2017

Focus ligt op het verder verankeren van onderzoek in het opleidingsinsituut, het verkennen van de onderzoekslijnen en het versterken van de samenwerking met werkveldpartners en kennispartners.

Sfeerafbeelding Fontys


DAADKRACHT, STABILITEIT & BALANS

2017 - 2021

Kennisthema's worden ontwikkeld en verbonden aan een strategie waarin duidelijke vragen, stabiele financiering, samenwerking en een balans tussen daadkracht en onderzoekskwaliteit centraal staan.

Sfeerafbeelding Fontys


MAATSCHAPPELIJK IMPACT MAKEN

2021-2024

Van 2021-2024 lag de focus op de maatschappelijke impact van onderzoek, in lijn met de strategische doelen van Fontys for Society. Dit alls gebaseerd op het fundament van de voorgaande 8 jaar en met een groeiende landelijke rol.

Sfeerafbeelding Fontys

Het lectoraat Move to Be ontwikkelt op maat gemaakte oplossingen die aansluiten bij de doelgroep en hun omgeving

Dave Van Kann, Lector 'Leren Bewegen in en rondom School’

Kennisthema’s en ambities

In het eerste kwartaal van 2025 wordt de verlengingsaanvraag voor het lectoraat opgesteld. Na goedkeuring worden nieuwe ambities en doelen geformuleerd. De focus blijft op twee centrale kennisthema’s: Leren Bewegen en Actieve Leefstijl. Binnen deze thema’s werken studenten, docenten, onderzoekers en partners uit het werkveld samen aan innovatieve onderzoeksprojecten.
.

Het kennisthema 'Leren Bewegen' omvat twee onderzoekslijnen:

  • Lichamelijke opvoeding (LO), die leraren ondersteunt bij toetsing, motivatie en professionalisering
  • Bewegen in en rondom school, dat onderzoekt hoe de schoolomgeving jongeren kan stimuleren tot meer beweging

Daarnaast is er aandacht voor de Beweegvriendelijke omgeving, waarin de openbare ruimte zodanig wordt ingericht om bewegen te bevorderen. 

Verbinding in het onderwijs

Onderzoek en onderwijs zijn nauw met elkaar verbonden binnen het lectoraat. Onze onderzoekers spelen een actieve rol in de ontwikkeling van het curriculum en zijn als senior-docent of lead betrokken bij de associate degree-, bachelor- en masteropleidingen.

Dankzij deze aanpak worden onderzoeksresultaten direct toegepast in het onderwijs. Dit zorgt ervoor dat lesmateriaal altijd actueel is en stevig onderbouwd blijft. Binnen elk kennisthema werken studenten, docenten, onderzoekers en partners uit het werkveld samen aan praktijkdgerichte onderzoeksprojecten.

Partners

Sinds de oprichting werkt het lectoraat Move to Be samen met tientallen partners. Een belangrijk project waarin het lectoraat de leiding heeft, is Sprong-groep PASS. PASS staat voor 'Professionalisering om een sprong te maken van lokale Actie naar Systeemverandering voor Sport en bewegen'. In dit project werken acht hogescholen, die deeluitmaken van het lectorenplatform Sport en Bewegen, samen met 46 regionale en landelijke kennis- en werkveldpartners.

Daarnaast speelt het lectoraat een sleutelrol in het door ZonMw gesubsidieerde project Actief Fundament. Hierin wordt samengewerkt met vooraanstaande partners: de onderwijspartners, Hogeschool van Amsterdam en ZUYD Hogeschool; de kennispartners Mulierinstituut en Maastricht University; en de valorisatiepartners Kenniscentrum Sport en Bewegen en Alles in Beweging.
Klik hierboven op 'bekijk alle publicaties' om alle publicaties van 2024 in te zien

Internationale peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften

  • Adank, A. M., Van Kann, D. H. H., Borghouts, L. B., Kremers, S. P. J., & Vos, S. B. (2024). That's what I like! Fostering enjoyment in primary physical education. European Physical Education Review, 30(2), 283-301. Bekijk de publicatie
  • Bartelink, N., van Assema, P., Vennegoor, G., & Bessems, K. (2024). Implementation of the Health Promoting School Approach in Europe: A Cross-Sectional Study Among National Representatives. The Journal of school health, 94(10), 975–984. Bekijk de publicatie

Artikels in vakbladen

  • Bartelink, N., Walravens, R. & Van Kann, D. (2023). Succesvolle aanpak met Changing Views: Beweegstimulering en sociale cohesie. OnderWijsTijd, 3, 21-24.
  • Bartelink, N. & Van Kann, D. (2023). Rollen van beweegprofessionals in en rondom scholen. Lichamelijke Opvoeding, 3, 7-11.

Boeken & Rapporten

  • Bauman, F., Baars, L. Arts, D., & Vos, S. (2024). Zelf aan de slag met vitaliteit in je organisatie. Bekijk de publicatie
  • Crapa, A, Hermann, C et al. (2024) The QualiTePE instrument to evaluate Quality of Teaching in Physical Education: Documentation of Items and Scales in English, German, French, Italian, Spanish, Dutch, Swedish, Slovenian, Czech and Greek. Bekijk de publicatie

Hoofdstukken in boeken

  • Slingerland, M., & Borghouts, L. (2024). Assessment and Evaluation in Physical Education and Sports (V. Girginov, & R. Marttinen, Eds.). Routledge.

Klik hierboven op 'Bekijk alle publicaties' om alle publicaties van 2023 in te zien

Internationale peer-reviewed wetenschappelijke tijdschrijften:

  • Brombacher, H., Nikolov, V., Vos, S. B., & Houben, S. (2023). Scent as a Sensory Modality for Data Physicalisation for Office Well-being. In CHI 2023 - Extended Abstracts of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems Article 247. Bekijk publicatie
  • Guo, M., Kouwenberg, A., van Dijk, A., Horrevoets, N., Koonings, N., Hu, J., & Vos, S. B. (2023). HabitAR: Motivating Outdoor Walk with Animal-Watching Activities. In International Conference on Entertainment Computing: Entertainment Computing – ICEC 2023

Artikels in vakbladen:

  • Bartelink, N., Walravens, R. & Van Kann, D. (2023). Succesvolle aanpak met Changing Views: Beweegstimulering en sociale cohesie. OnderWijsTijd. 2023;3,21-24.
  • Bartelink, N. & Van Kann, D. (2023). Rollen van beweegprofessionals in en rondom scholen. Lichamelijke Opvoeding, 3, 7-11.

Boeken & rapporten:

  • Van Kann. D. (2023). Een leven lang bewegen. Complex in al zijn eenvoud. Lectorale rede, Fonys Hogeschool, Eindhoven.
  • Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Zondag, E., & De Kok, F. (2023). Game Insight: A Game-based approach with emphasis on acknowledging and addressing differences between players’ abilities. In (Eds) Pill, S., Gambles, E., Griffin, L. Teaching Games and Sport for Understanding. Routledge.

Hoofdstukken in boeken:

  • Krijgsman, C., Mainhard, T., Hornstra, L., Haerens, L., van Tartwijk, J. W. F., Borghouts, L. B., & Tóth-Király, I. (2023). Profielen van behoefte bevrediging en -frustratie: Temporele stabiliteit en associaties met motivatie. 320-323. Paper presented at Onderwijs Research Dagen 2023, Amsterdam, Netherlands.

Internationale peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften:

  • Weeldenburg, G., Borghouts, L. B., Slingerland, M., & Vos, S. (2021). Through Students’ Eyes: Preferred Instructional Strategies for a Motivating Learning Climate in Secondary School Physical Education. Curriculum Studies in Health and Physical Education.
  • Slingerland, M., Borghouts, L.B., Laurijssens, S., vanDijk-van Eijck, B., Remmers, T., Weeldenburg, G. (2021- forthcoming). Teachers’ Perceptions of a Lesson Study intervention as Professional Development in Physical Education. European Physical Education Review. Accepted for publication.
  • Kalinauskaite, I., Brankaert, R. G. A., Lu, Y., Bekker, M. M., Brombacher, A. C., & Vos, S. B. (2021). Facing Societal Challenges in Living Labs: Towards a Conceptual Framework to Facilitate Transdisciplinary Collaborations. Sustainability, 13(2), [614]. Bekijk publicatie
  • Blocken, B., van Druenen, T., Ricci, A., Kang, L., van Hooff, T., Qin, P., Xia, L., Alanis Ruiz, C., Arts, D., Diepens, J. F. L., Maas, G. A., Gillmeier, S. G., Vos, S. B., & Brombacher, A. C. (2021). Ventilation and air cleaning to limit aerosol particle concentrations in a gym during the COVID-19 pandemic. Building and Environment, 193, [107659]. Bekijk publicatie

Hoofdstukken in boeken

  • Vos, S., Van Tuyckom, C. (2021-in press) Physical Education Teacher Education in the Netherlands. In (Eds.) Petry, K., de Jong, J. Education in Sport and Physical Activity: Future Directions and Global Perspectives. Taylor & Francis.
Klik hierboven op 'bekijk alle publicaties' om alle publicaties van 2021 in te zien

Internationale peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften:

  • Krijgsman, C., Mainhard, T., Borghouts, L., van Tartwijk, J., & Haerens, L. (2020). Do goal clarification and process feedback positively affect students’ need-based experiences? A quasi-experimental study grounded in Self- Determination Theory. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-21.
  • Remmers, T., Van Kann, D., Kremers, S., Ettema, D., de Vries, S. I., Vos, S., & Thijs, C. (2020). Investigating longitudinal context-specific physical activity patterns in transition from primary to secondary school using accelerometers, GPS, and GIS. The international journal of behavioral nutrition and physical activity, 17(1), 66. Bekijk de publicatie

Artikels in vakbladen

  • Kunen, M., Von Heijden-Brinkman, A.., Vos, S., Welten, J. & Wijntjens, I. (2020). Intersectoraal samenwerken met de buurtsportcoach aan een beweegvriendelijke omgeving. Sport & Gemeenten, 4, 21-23.
  • Slingerland, M., Weeldenburg, G., & Borghouts, L. (2020). Leren beoordelen binnen de opleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding. VELON, 41(4), 223-230.

Boeken & rapporten

  • Borghouts, L. Slingerland, M. Weeldenburg, G., MacPhail, A., Van der Mars, H., Penney, D. Van Hilvoorde, I., Iserbyt, P., López-Pastor, V., Lund, J. (2019). AIESEP Position Statement on Physical Education Assessment. Bekijk publicatie
  • Weeldenburg, G., Zondag, E., & De Kok, F. (2020). Spelinzicht: Een speler- en spelgecentreerde didactiek van spelsporten (3e herziene druk). Nieuwegein, Nederland: Jan Luiting Fonds.

Internationale peer-reviewed wetenschappelijke tijdschriften

  • Arts, D., Kromkamp, L., & Vos, S. (2019). COMMONS: a board game for enhancing interdisciplinary collaboration when developing health and activity-related wearable devices. In Human-Computer Interaction – INTERACT 2019.Bekijk publicatie
  • Van Kann, D.H.; Adank, A.M.; van Dijk, M.L.; Remmers, T.; Vos, S.B. (2019). Disentangling Physical Activity and Sedentary Behavior Patterns in Children with Low Motor Competence. Int. J. Environ. Res. Public Health, 16, 3804.

Artikels in vakbladen

  • Van Kann, D., Adank, A., de Kok, T., Vrieswijk, S. & Vos, S. (2019). Waarde vakdocent LO op basisschool! SALTO- studie geeft inzicht. Lichamelijke Opvoeding, 9, 40-43.
  • Vrieswijk, S., Van Kann, D., Adank, A. & Vos, S. (2019). De invloed van de vakdocent bewegingsonderwijs op het beweegplezier en beweegintensiteit van basisschoolleerlingen tijdens en na schooltijd. Lichamelijke Opvoeding, online publicatie, 1-4. Bekijk publicatie

Boeken & rapporten

  • Scheerder J., Thibaut E., Vos S. (2019). Vlaamse Sportparticipatie Index (VSI) Berekening en toepassing op de Vlaamse bevolking en specifieke doelgroepen. (BMS, 48). Leuven: KU Leuven. ISBN: 9-789492-134486.

Hoofdstukken in boeken

  • Slingerland, M., Weeldenburg, G., Borghouts, L.B. (2019) Physical Education Teacher Education in the Netherlands. In (Eds.) Macphail, A., Tannehill, D., Avsar, Z. European Physical Education Teacher Education Practices: Initial, Induction, and Professional Development. Meyer & Meyer Sport (UK)
Klik hierboven op 'bekijk alle publicaties' om alle publicaties van 2019 in te zien

Nieuws

Het meest actuele nieuws van lectoraat Move to Be vind je via eenlevenlangbewegen.com

Contact

Foto van lector Steven Vos

Prof. dr. S. (Steven) Vos

Lector
Foto van persoon

MSc. J. (Jeroen) Bovens

Onderzoeksmanager
Foto van persoon

Dr. D. (Dave) Van Kann

Lector