
Shark Tank Media Fest
Het eerste journalistieke Shark Tank Media Fest heeft plaats op donderdag 3 oktober in Tilburg. Tijdens dit evenement werken ruim 50 studenten een dag lang aan innovatieve concepten rondom mentale gezondheid, die aan het einde van de dag worden beoordeeld door innovatieve juryleden (de sharks). Deze dag is een samenwerking met KRO-NCRV, die in hun journalistieke dossier 'Druk!' het mentale welzijn onder jongeren op de voet volgt. Daarnaast verzorgt programmamaker Tim Hofman een keynote over zijn nieuwe boek Goede Moed en geeft lector Danielle Arets de lezing 'Goede Zin'. De presentatie deze dag is in handen van KRO- NCRV presentatrice Sosha Duysker.
Waarom mijden jongeren het nieuws? Hoe bedenk je een concept om beter om te gaan met socialmediaverslaving? En hoe maak je aantrekkelijke content die over ‘zwaardere’ onderwerpen als depressie en prestatiedruk gaat? Studenten van Fontys Journalistiek, Fontys ICT en ROC Tilburg werken op 3 oktober een dag lang aan nieuwe mediaconcepten ter bevordering van de mentale gezondheid. Ze worden daarin begeleid door innovatiefacilitators, ervaringsdeskundigen en coaches van NPO Innovatie, KRO-NCRV en Fontys Journalistiek.
Geïnspireerd op het populaire tv-programma Shark Tank, presenteren de groepen aan het einde van de dag hun idee voor potentiële investeerders (de sharks), waaronder Karlijn Goossen (genre coördinator journalistiek bij NPO), Alain Dujardin (creatief directeur Greenberry), Egon Verharen (manager innovatie NPO), René Sommer (hoofdredacteur KRO-NCRV), Julia Veldman (eindredacteur VPRO Tegenlicht) en Sandra Hilster (mediadirecteur KRO-NCRV). Ze selecteren drie ideeën die verder uitgewerkt worden.
Het publiek is vanaf 14.00 uur welkom voor de keynote van Tim Hofman, gevolgd door een keur aan werksessies georganiseerd door het Lectoraat Ontwerpen aan de Journalistiek. Maak kennis met het Journalistiek Dilemmaspel, test beeldmetaforen en foto’s in het klimaatlab waarin onderzoekers effectieve klimaatjournalistiek ontwikkelen, leer hoe je AI kunt inzetten voor onderzoeksjournalistieke producties of bezoek de expositie waarin het lectoraat al het onderzoek fysiek heeft uitgewerkt.
We eindigen de dag met de lectorale rede van Danielle Arets en het lectoraatsteam. Uiteraard sluiten we af met een borrel.
Aanmelden voor zowel de Shark Tank als de workshops/lectorale rede is vereist.
Wees er snel bij, want vol is vol. Aanmelden kan tot donderdag 26 september.
Aanmelden studenten voor Shark Tank Aanmelden bezoekers voor workshops en/of lectorale rede
Programma
Alle studenten gaan samen met de omroepen aan de slag. Ze ontwikkelen in kleine multidisciplinaire teams, begeleid door coaches van KRO-NCRV Druk en Fontys Journalistiek innovatieve concepten rondom het thema mentale gezondheid. Met welke innovatieve ideeën vanuit de jongeren zelf kunnen we op een positieve manier gezamenlijk met de omroepen deze druk voorkomen? Gen Z aan zet over het verbeteren van hun mentale welzijn.
Het programma bestaat uit twee sessies, waarbij er ruimte is voor studenten om het vraaggesprek met Tim Hofman bij te wonen.
Maak kennis met de onderzoeksprojecten van het Lectoraat Ontwerpen aan de Journalistiek en werkveldpartners. Docent-onderzoekers en studenten betrokken bij het lectoraat gaan met het publiek in gesprek over lopende onderzoeksprojecten. Wat vinden jongeren van klimaatjournalistiek? Hoe denken ze over inclusie? Is er potentie voor avatars in de journalistiek? En hoe maak je de fysieke nieuwsruimte aantrekkelijk voor Gen Z?
Informatie en aanmelden workshopsStudenten pitchen innovatieve concepten die beoordeeld worden door 6 journalistieke sharks. Welke projecten gaan straks gerealiseerd worden door de NPO?
- Karlijn Goossen, de kersverse Genrecoördinator Journalistiek bij de NPO. Ze gaat zich inzetten om de nieuwsconsument actief bij het proces te betrekken en uiteraard zal daarin ook veel aandacht uitgaan naar jongeren.
- Alain Dujardin, creatief directeur Greenberry. Digitaal designbureau Greenberry wil de wereld een beetje beter maken en ontwikkelde voor jongeren o.a. een succesvolle app om hun mentale gezondheid te monitoren. Het digitaal dagboek dat slimme verbanden legt.
- Egon Verharen, manager Innovatie NPO. Egon Verharen beheert de innovatieagenda en stimuleert en faciliteert innovatie bij de Nederlandse landelijke publieke omroep. Voordat hij bij NPO ging werken, was hij innovatie manager bij SURFnet, het Nederlandse netwerk voor hoger onderwijs en onderzoek, en was hij universitair docent bij de universiteit van Tilburg. Hij heeft een master in computer science (Universiteit Twente) en is gepromoveerd in intelligent agents (Tilburg University)
- Julia Veldman, eindredacteur van VPRO Tegenlicht. Veldman die tevens, animatie regisseur, animator en illustrator is, richtte ooit een boyband op in de hoop de Brexit te voorkomen, the Breunion Boys.
- René Sommer, hoofdredacteur KRO-NCRV. Sommer werkt sinds 2009 als eindredacteur bij KRO-NCRV. Dat deed hij onder andere bij de journalistieke programma’s Rondom 10, De Monitor en Pointer.
- Sandra Hilster, mediadirecteur KRO-NCRV. Hilster (1971) is sinds 1 oktober 2021 mediadirecteur bij KRO-NCRV. Ze begon haar loopbaan bij RTL Nederland en werkte vervolgens ad interim bij diverse tv-producenten zoals Blue Circle, EndemolShine, Vorst Media en Concept Street.