Muziek en Identiteitsvorming
Dit project bestudeert de betekenis van muziekbeoefening voor de ontwikkeling van een veerkrachtige identiteit bij jongeren.
Onderdeel van:
In de eerste verkennende studie onderneemt onderzoeker Sylvia Wernaart met vijf bijzondere jongeren een muzikale zoektocht, om cruciale momenten in hun levens op het spoor te komen waarin muziek van grote betekenis was. Op basis van deze muzikale portretten heeft Sylvia de documentaire ‘Loop’ gemaakt. Hierin zien we wat muziek voor hen heeft betekend in hun zoektocht naar wie ze (willen) zijn, bij wie ze (willen) horen en wie en wat ze willen worden. In de documentaire houdt Sylvia haar bevindingen tegen het licht van bestaande kennis over talentgericht werken. Met deze documentaire neemt het lectoraat Opvoeden voor de Toekomst bestaande en nieuwe kennis over ‘talentologie’ onder de loep, met het doel om beter zicht te krijgen op de pedagogische waarde van muziek bij het alledaagse opvoeden.
Publicaties
Wernaart-Sanders, S. (2020). Fluitje van een cent. In: De Jong, W, Becker, J, De Deckere, H., Metselaar, J., Schonewille, I., & Van der Poel, L. (2020). Pedagoog, durf te spelen! Pp. 117-122. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
Wernaart-Sanders S (2019). Hoe muziek het verschil maakt. Pedagogiek in Praktijk Magazine, 111(10): 27.
Wernaart-Sanders, S. (2019). Hoe muziek het verschil maakt. Whitepaper. Groningen: Noordhoff.
Wernaart, S. (2019). LOOP, hoe muziek het verschil maakt. Documentaire. Tilburg: Fontys Hogeschool Pedagogiek | Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst. link