Lectoraat van Health / domein Mens en Maatschappij

Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving

Het lectoraat Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving heeft als doel om actuele en weerbarstige vraagstukken rondom persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving in gezamenlijkheid te onderzoeken om tot realistische praktijkgerichte oplossingen te komen.

Over het lectoraat

Leiderschap en technologie staan centraal in ons onderzoek om transities in zorg-, leer en werkrelaties duurzaam te ondersteunen en te realiseren. Kenmerkend voor onze aanpak is dat we hiervoor creatieve, historische en participatieve vormen in zetten. We hanteren een persoonsgericht perspectief waarbij relaties en meerstemmigheid centraal staan. “Leiderschap en technologie  gaan voor ons over relaties, dicht bij patiënten, cliënten en aanverwanten en het werk van studenten, (zorg) professionals, managers, beleidmakers, ontwikkelaars en bestuurders”. In al onze projecten is de eigen regie en waardigheid van alle betrokkenen stevig verankerd waarbij ieder verhaal telt.

“Leiderschap en technologie gaan over relaties, dicht bij patiënten, cliënten en aanverwanten en het werk van studenten, (zorg) professionals, managers, beleidmakers, ontwikkelaars en bestuurders”


Lectoren

Lector Leiderschap

Dr. P.C.B. (Pieterbas) Lalleman

Lector Leiderschap in het lectoraat Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving

Pieterbas Lalleman is lector Leiderschap bij het lectoraat Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving. Hij is verpleegkundige met een voorliefde voor het werk van professionals in zorg en in leiderschaps- en besturingsvraagstukken. Hij is verder als senior onderzoeker betrokken bij het landelijke RN2Blend onderzoeksprogramma naar gedifferentieerd werk van verpleegkundigen. Daarnaast werkt hij samen met verschillende promovendi aan studies op het gebied van verpleegkundig leiderschap. Ook is Lalleman visiting assistant professor bij de University of Alberta en werkt hij als wijkverpleegkundige bij Buurtzorg en als toezichthouder in de zorg. Tot slot is Pieterbas Lalleman voorzitter van het Historisch College FNI bij beroepsvereniging V&VN en als docent verbonden aan het onderwijs.


Lector Technologie

Dr. T.J. (Teatske) van der Zijpp

Lector Technologie in het lectoraat Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving

Teatske van der Zijpp is lector Technologie bij het lectoraat Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving waar zij actief verbinding zoekt tussen onderzoek, onderwijs, beroepspraktijk en bedrijfsleven om de digitale transitie van zorg te ondersteunen vanuit een persoonsgerichte visie. Van der Zijpp is betrokken bij diverse projecten waarin zij onderzoekt hoe innovaties kunnen bijdragen aan betere zorg- en leerrelaties waarbij álle betrokkenen tot hun recht komen. Voorbeelden zijn het project Langer Veilig Thuis en projecten naar innovaties in Leren met Virtual Reality of Smart Glasses. Teatske wil hierbij kennis ontwikkelen over zorgtechnologie in lokale zorgcontexten en dit regionaal delen met verschillende zorginstellingen met het oog op de transitie naar ánders werken in de zorg.
Haar nieuwsgierigheid hoe innovaties verschil kunnen maken in de praktijk, stamt al vanuit haar promotie in 1996. Als sociaal geograaf aan de Vrije Universiteit onderzocht zij de bijdrage van computer gestuurd onderwijs aan gepersonaliseerd leren in het onderwijs.

Kennisteam

Hugo Schalkwijk

Promovendus

Dr. Shaun Cardiff

Senior onderzoeker

Dr. Famke van Lieshout

Hogeschool hoofddocent

Marianne Nieboer

Docentonderzoeker

Pieter van Gorkom

Docentonderzoeker

dr. Christi Nierse

Docentonderzoeker

Hélène van den Nieuwenhoff

Docentonderzoeker

Eline de Kok

Buitenpromovendus

Arjan Verhoeven

Buitenpromovendus

Rens van der Vorst

Docentonderzoeker

Media

Van Kleef Podcast 'Ik zorg buiten de lijntjes'. Aflevering 1 Pieterbas Lalleman over rebels leiderschap en zorgen buiten de lijntjes. 11 januari 2022.

Spraakmakers, radio 1. Pieterbas Lalleman over het ontbreken van aandacht voor verpleegkundigen in het coalitieakkoord. 14 december 2021

Nursing. Verpleegkundigen over regeerakkoord: 'Eén grote teleurstelling'. 16 december 2021.

Spraakmakers, Radio 1. Pieterbas Lalleman over de staking van medewerkers in academische ziekenhuizen. 26 oktober 2021.

Nieuwsuur, NOS. Coronacrisis geeft emancipatie verpleegkundigen een flinke impuls. 12 mei 2021.


Jouw Geschiedenis, Onze Zorg | Afl. 2 De verpleegkunde als vrouwenberoep? 30 juli 2021

Podcastserie rijnstate: nursing spodcast! RN2Blend. Oktober 2021
De verpleegkundige van Morgen. Een leergeschiedenis over verpleegkundig werk en de gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen in Rijnstate

Podcastserie Isala: Uniform en Onderzoek. RN2Blend. Mei 2021

Onderzoek: meer autonomie verpleegkundigen verbetert zorg, Zorgvisie 17 februari 2021

Interview reeks door Hugo Schalkwijk. Influencers van toen en nu - Zainab Osman. Dag van de Verpleging V&VN 2021

Interview reeks door Hugo Schalkwijk. Influencers van toen en nu - Jos van Zaanen. Dag van de Verpleging V&VN 2021

Interview reeks door Hugo Schalkwijk. Influencers van toen en nu - Marieke Wouters-Vugts. Dag van de Verpleging V&VN 2021

Innovatie in de Zorg. Podcast met Eline de Kok over Rebels Verpleegkundig Leiderschap. 20 mei 2021.

EenVandaag, Radio 1. Interview over invloed van VAR tijdens COVID-19 crisis. Zorgmedewerkers willen meer inspraak en betere arbeidsvoorwaarden. 12 mei 2020.

Een coronafonds voor onze ‘coronawerkers’ heeft prioriteit, Volkskrant 20 maart 2020

Impressie digitale werkplaats zorgtechnologie, juli 2020

Podcast: Oude verhalen, nieuwe verbanden. Intorductie van het Historisch College door Pieterbas Lalleman en Hugo Schalkwijk. Oktober 2020

Hugo Schalkwijk verkozen tot jonge historicus van het jaar 2020. Oktober 2020.

Radio Steunkous, Verpleegkundig Leiderschap, Januari 2020, Amsterdam.

Zij-instromers in de zorg zijn nodig en kunnen het vak naar een hoger plan tillen. Interview Volkskrant, June 2018.

Van den Berg, F. VR helpt studenten bij voorbereiding op stressvolle beroepssituatie, ontmoeting met Pieter van Gorkom en Teatske van der Zijpp. Onderwijs en Gezondheidszorg, oktober 2018.

Publicaties

van Wijk M, Lalleman PCB, Cummings GG, Engel J. Public Opinion Leadership in Nursing Practice: A Rogerian Concept Analysis.Policy, Politics, & Nursing Practice. January 2022. doi:10.1177/15271544211071099

Van der Zijpp, T. (2021). VR helpt zorgmedewerkers in kritieke situaties. ICT&health , no. 1

Wolbers, I., Lalleman, P. C. B., Schoonhoven, L., & Bleijenberg, N. (2021). The Ambassador Project: Evaluating a Five-Year Nationwide Leadership Program to Bridge the gap Between Policy and District Nursing Practice.Policy, Politics, & Nursing Practice, https://doi.org/10.1177/15271544211050917

Kok, E., Lalleman, P.C.B., Weggelaar-Jansen, A., & Schoonhoven, L. (2021). Rebels leiderschap: een meerjarig onderzoek naar verpleegkundig leiderschap onder de radar. Verpleegkunde, 36(3) 9-11. https://doi.org/10.24078/vpg.2021.9.127837

Van Kraaij, J., Lalleman, P., Walravens, A., Van Oostveen, C., RN2Blend consortium, Vermeulen, H., ... & Miedema, N. (2021). Differentiated nursing practice as a catalyst for transformations in nursing: a multiphase qualitative interview study.Journal of Advanced Nursing. https://doi.org/10.1111/jan.15001

Stalpers, D., Veenstra, M., Lalleman, P., Martini, D., & Schoonhoven, L. (2021). Maken vele handen licht werk? Geleerde lessen uit de eerste COVID-19-golf over verpleegkundige teamsamenstellingen op de Intensive Care.Gedrag & Organisatie,34(3). https://doi.org/10.5117/GO2021.3.004.STAL

de Kok, E., Weggelaar‐Jansen, A. M., Schoonhoven, L., & Lalleman, P. (2021). A scoping review of rebel nurse leadership: Descriptions, competences and stimulating/hindering factors.Journal of Clinical Nursing. 30 (17-18). P. 2563-2583. https://doi.org/10.1111/jocn.15765

Schalkwijk, H., Hoffmann, M., Parry, M. S., Roodbol, P., Pennock, H., Grob, B., & Lalleman, P. Verpleegkundige interventies in een tastbaar verleden. Verpleegkundge, 36(1), 7-9. https://doi.org/10.24078/vpg.2021.3.126589

Schalkwijk, H., & Lalleman, P. (2021) Van Krim tot Corona: verpleegkundige behandeling van besmettelijke ziekten in historisch perspectief. Impact Magazine, (1), 34-37.

Martini, K.D., Schalkwijk, H., Smid, G.A.C., Lalleman, P.C.B. (2021). De Verpleegkundige van Morgen; Een leergeschiedenis over verpleegkundig werk en de gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen in Rijnstate. RN2Blend, Utrecht

Martini, K.D., Schalkwijk, H., Smid, G.A.C., Schoonhoven, L., Lalleman, P.C.B. (2021). Uniform en Onderzoek: Een leergeschiedenis over de gecombineerde functie van de verpleegkundig onderzoeker in Isala RN2Blend, Utrecht

Schalkwijk, H., Smid, G., Martini, D., & Lalleman, P.C.B. (2021). Learning histories. In Eskens, A & Oostveen C. (Red.), Onderzoek langs de meetlat: onderzoekdesigns voor verpleegkundigen. BSL, Houten

Lalleman, P.C.B., Wolbers I., & Engel, J., (2021) Realist Evaluation. In Eskens, A. & Oostveen C. (Red.), Onderzoek langs de meetlat: onderzoekdesigns voor verpleegkundigen. BSL, Houten

Schalkwijk, H. (2021). Wettelijke erkenning? Werkelijke erkenning! TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 131(2), 35–35. https://doi.org/10.1007/s41184-021-0934-7

Wilson, V., Dewing, J., Cardiff, S., Mekki, T. E., Øye, C., & McCance, T. (2020). A person-centred observational tool: Devising the Workplace Culture Critical Analysis Tool®.International Practice Development Journal,10(1)[3].

Cardiff, S., Sanders, K., Webster, J., & Manley, K. (2020). Guiding lights for effective workplace cultures that are also good places to work.International Practice Development Journal, 10(2)[2].

Phelan, A., McCormack, B., Dewing, J., Brown, D., Cardiff, S., Cook, N., Dickson, C., Kmetec, S., Lorber, M., Magowan, R., McCance, T., Skovdahl, K., Štiglic, G., van Lieshout, F. (2020). Review of developments in person-centred healthcare.International Practice Development Journal,10(Special Issue) [3]

Dickson, C., van Lieshout, F., Kmetec, S., McCormack, B., Skovdahl, K., Phelan, A., Cook, N., Cardiff, S., Brown, D., Lorber, M., Magowan, R., McCance, T., Dewing, J., Štiglic, G., (2020). Developing philosophical and pedagogical principles for a pan-European person-centred curriculum framework.International Practice Development Journal,10(Special Issue) [4].

Van Lieshout, F., Jacobs, G., Cardiff, S. (2020) Actieonderzoek in leefstijlonderzoek is geen sinecure. Repliek op Kromme et al.: ‘Samen veranderen is samen leren’, een participatief actieonderzoek.KWALON, 25(3): 29-33.

Eldh, A.C, Rycroft-Malone, J., Van der Zijpp, T., McMullan, C., Hawkes, C. (2020). Using Nonparticipant Observation as a Method to Understand Implementation. Context in Evidence-Based Practice.Worldviews on Evidence-Based Nursing, 17:3, 185–192.

Wouters, E., & Van der Zijpp T. (2020). Virtual Reality als ondersteunende technologie voor mensen met dementie. In: Nieuwe Technologieën in het sociaal domein, zorg en welzijn. Sociaal Web. http://magazines.sociaalweb.nl/nieuwe-technologieen-in-het-sociaal-domein-zorg-en-welzijn.

Lalleman, P., Yocarini, X., Boers, M., & Verhoeven, A. (2020). Invloed VAR op zorgbeleid.TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,130(1), 30-33. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0253-4

Schalkwijk, H., Smid, G., Martini, D., & Lalleman, P. (2020). Learning histories.TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,130(4), 56-57. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0826-2

Martini, D., Schoonhoven, L. & Lalleman, P. (2020). Shaduwen. TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(4), 56-57. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0874-7

Schalkwijk, H. & Lalleman P.C.B. Van Krim tot Corona: verpleegkundige behandeling van besmettelijke ziekten in historisch perspectief. In Scholten, A., & van Gulik, T. (Eds.). (2020).Besmet!: Angst voor de onzichtbare vijand. Amsterdam University Press.

Lalleman P.C.B. Van Krim tot corona: verpleegkundig leiderschap in tijden van crisis. Nederlands Vlaams Wetenschappelijke Tijdschrift Verpleegkunde, 35 nr. 2, pp 4-7 2020

Lalleman, P.C.B. (2020). Zorgverleners hebben recht op een Coronafonds. Nursing (gastblog)

Lalleman, P.C.B. (2020). Baas in eigen baan. Nursing (gastblog)

Lalleman P.C.B., Stalpers D, Goossens L, Oostveen C, Bal R, Vermeulen H, Schoonhoven L, Wallenbrug I. (2020) RN2Blend: meerjarig onderzoek naar gedifferentieerde inzet van verpleegkundigen. Nederlands Vlaams Wetenschappelijke Tijdschrift Verpleegkunde, 35 nr. 1, pp 4-6

Parry, M. S., & Schalkwijk, H. (2020). Lost Objects and Missing Histories. In J. G. Adair & A. K. Levin (Red.), Museums, Sexuality, and Gender Activism (1ste dr., pp. 113–125). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429202889-10

Schalkwijk, H. (2020a). Pionier statistiek. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(2), 16–17. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0279-7

Schalkwijk, H. (2020b). Terugblik aidstijdperk 1981-1996. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(2), 18–20. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0281-0

Schalkwijk, H. (2020c). Vervang zeeheld door zorgheld. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(4), 29–29. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0838-y

Schalkwijk, H. (2020d). Leren van het verleden. TVZ - Verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 130(6), 35–35. https://doi.org/10.1007/s41184-020-0890-7

Amanda Phelan, Brendan McCormack, Jan Dewing, Donna Brown, Shaun Cardiff (et al). Review of developments in person-centred healthcare 10 (Suppl) [3]. Review of developments in person-centred healthcare (fons.org)

Caroline A.W. Dickson*, Famke van Lieshout, Sergej Kmetec, Brendan McCormack, Kirsti Skovdahl (et al). (2020). Developing philosophical and pedagogical principles for a pan-European person-centred curriculum framework. (Suppl) [4]. IPDJ10(suppl)_4.pdf (fons.org)

Lieshout, F. van, Peelo-Kilroe, L. (2020). Methodologies for Person-centred Nursing Research. Chapter 6 in Person-centred Nursing Research: Methodology, Methods and Outcomes (eds. Dewing, J., McCormack, B., McCance, T.). pp 71-82. Springer.

Brand, S., Van der Zijpp, T., Leijtens, J., Schuurmans, S., Chakrouni, J. & Van der Sanden, N.(2019). Onderwijs in morele sensitiviteit bij technologie in zorg.Tijdschrift voor gezondheidszorg en ethiek.

Van der Zijpp, T., Hamers-Janssen, M., Kisjes, H., Leijtens, J., Van Ham, M. & Sponselee, A-M.(2019). Veranderende zorgrelaties bij het gebruik van beeldschermzorg: kennissynthese.Verpleegkunde, 1, 6-13.

Lalleman, P., Engel, J., & Wolbers, I. (2019). Realist Evaluation.TVZ-Verpleegkunde in praktijk en wetenschap,129(3), 56-57. https://doi.org/10.1007/s41184-019-0055-8

Cardiff, S., McCormack, B. & McCance, T. (2018). Person-centred leadership: A relational approach to leadership derived through action research.Journal of Clinical Nursing.

Cardiff, S., Mulder, S., Poldervaart, M., Betrams-van Lieshout, M.& Van Vliet, C.(2018). Gedeelde besluitvorming in de dagelijkse zorg.Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (6), 40-43.

Jacobs, G., Cardiff, C.& Van Lieshout, F.(2018). Actieonderzoek: de praktijk centraal!TVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (4), 56-7.

Jacobs, G.& Janssen, B. (2018). Eigen regie en waardigheid in de zorg: een kwestie van persoonsgerichte praktijkvoering.Journal of Social Intervention: Theory and Practice.

Rycroft-Malone, J., Seers, K., Eldh, A., Cox, K., Crichton, N., Harvey, G., ..., Van der Zijpp. T. & Wallin, W.A. (2018). Realist process evaluation within the Facilitating Implementation of Research Evidence (FIRE) cluster randomised controlled international trial: an exemplar.Implementation Science, 13, 138.

Seers, K., Rycroft-Malone, A., Cox, K., Crichton, N.,Tudor Edwards. R., Eldh, ... Van der Zijpp. T. & Wallin, W.(2018). Facilitating Implementation of Research Evidence (FIRE): an international cluster randomised controlled trial to evaluate two models of facilitation informed by the Promoting Action onImplementation Science, 13, 137.

Theologidis, C., Van der Zijpp, T., Siebers, Y.& Oud J.(2018). Wondzorg op afstand ‘Op afstand wat kan, dichtbij wat moet.’WCS Nieuws, jaargang 34, nummer 4.

Van den Berg, F. (2018). VR helpt studenten bij voorbereiding op stressvolle beroepssituatie, ontmoeting met Pieter van Gorkom en Teatske van der Zijpp. Onderwijs en Gezondheidszorg.

Van der Zijpp, T., Sturm, J., Jacobs, G. & Wouters, E.(2018). Virtual Reality als leermiddel bij stresssituaties in de zorg.OnderwijsInnovatie. http://open-universiteit.instantmagazine.com/onderwijs-innovatie/oi-oktober-18/virtual-reality-als-leermiddel.

Van der Zijpp, T., Sturm, J.& Van Rooijen, S. (2018). Meer dan verbondenheid met thuis: De waarde van virtual reality in de zorgTVZ Verpleegkunde in Praktijk en Wetenschap, 128 (2), 44-47.

Wolbers, I., Lalleman, P., Bleijenberg, N.,. (2018). Nieuwe Leiders in de wijk.Utrecht: Hogeschool Utrecht, Lectoraat Chronisch Zieken.

Lalleman, P. (2018). Leiderschap opnieuw ontdekt: Verpleegkundig managers in het ziekenhuis.TVZ,128(1), 51-53. https://doi.org/10.1007/s41184-018-0020-y

Grossmann, F., Barandun Schäfer, U., Lieshout van, F., Frei, I. (2018). Personenzentriert pflegen am Universitätsspital Basel – Eine Annäherung an das Person-Centred Practice Modell. 13 (1), 7–12 PADUA

Van Lieshout, F. (2018). Een praxiologische benadering binnen participatief actieonderzoek: heel gewoon of toch niet?!KWALON 67 (23) 1, 32- 41.

Van Lieshout, F. (2018). Interviewen: niet de techniek, maar de relatie centraal!KWALON 67 (23) 1, 59 -62.

De Pijper, R. & Cardiff, S. (2017). Verdraaid goed leren: Van onderwijzen naar persoonsgericht faciliteren van leren.Onderwijs en Gezondheidszorg, 41(1), 25-28.

Eide, T. & Cardiff, S. (2017). Leadership Research – A Person-Centred Agenda. In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Jacobs, G., Van der Zijpp, T., Van Lieshout, F. & Van Dulmen, S. (2017). Research into person-centred healthcare technology: a plea for considering humanization dimensions. In: McCormack et al., S. Person-Centred Healthcare Research. Oxford: Wiley-Blackwell.

Titchen, A., Cardiff, S. & Biong, S. (2017). The knowing and being of person-centred research practice across worldviews: An epistemological and ontological framework.In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Van Lieshout, F., Jacobs, G.& Cardiff, S. (2017). Actieonderzoek: Principes voor verandering in zorg en welzijn.Assen: Koninklijke van Gorcum

Wouters, E., Van der Zijpp, T. & Nieboer, M. (2017). (B)eHealth, Technologie voor een gezonde toekomst.Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Lalleman P.C.B., Smid GAC, Dikken J, Lagerwey MD, Schuurmans MJ. (2017) Nurse Middle Managers contributions to patient-centred care: A ‘Managerial Work’ Analysis. Nursing inquiry. 24(4), e12193. https://doi.org/10.1111/nin.12193

Lalleman P.C.B., Smid GAC, Bouma J, Rasiah J, Schuurmans MJ. (2017). Peer-to-peer shadowing as a technique for the development of nurse middle management clinical leadership,. Leadership in Health Services. 30 (4), pp. 475-490. https://doi.org/10.1108/LHS-12-2016-0065

Vermeulen, H.., Hollema, G, Huis A, Ista E. Lalleman P.C.B. Verpleegkundig Leiderschap. BSL. Houten.

Lalleman, P. C. B. (2017).Leadership as blended care: on daily work and habitus of nurse middle managers in hospitals. Utrecht University.

van Beers, A., Neely, D., Lalleman, P., & van Enk, R. (2017). " Een ziekenhuis kan toch niet zonder verpleegkundig directeur?": het Amerikaanse voorbeeld Bronson Methodist Hospital, Kalamazoo.V&VN magazine,12(1), 8-8.

Jacobs, G., Zijpp, van der, T., Lieshout van, F., Dulmen, S. (2017). Chapter 6: Research into person-centred healthcare technology: a plea for considering humanization dimensions. PERSON-CENTRED HEALTHCARE RESEARCH – ‘THE PERSON IN QUESTION’ . The Person-centred Research Handbook. Edited by: Brendan McCormack, Tom Eide, Kirsti Skovdal, Hilde Eide, Heidi Kapstad and Sandra van Dulmen. Wiley Blackwell.

Jacobs, G., Van Lieshout, F., Borg, M. & Ness, O. (2017). Chapter 5: Being a person-centred researcher: principles and methods for doing research in a person-centred way. PERSON-CENTRED HEALTHCARE RESEARCH – ‘THE PERSON IN QUESTION’.In B. McCormack, T. Eide, K. Skovdahl, H. Eide, H. Kapstad, S. van Dulmen. Person-Centred Healthcare Research.

Cardiff, S. (2016). Person-centred nursing leadership.B. McCormack, T. McCance, Person-Centred Practice in Nursing and Healthcare: Theory and Practice (2nd Edition).

Eld, A.C., Van der Zijpp, T.J., McMullan, C., McCormack, B., Seers, K. & Rycroft, J. (2016). ‘I have the world’s best job’- staff experience of the advantages of caring for older people.Scandinavion Journal of Caring Sciences, 30, 365-373.

Lalleman, P. & Cardiff, S. (2016). Veel animo voor een landelijke minor Verpleegkundig Leiderschap. Verpleegkunde, 31(2), 4-6.

McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G., Titchen, A., ..., Wilson, V. (2016). A Kaleidoscope of Hope. Exploring Experiences of Hope Among Service Users and Informal Carers in Health Care Contexts.Journal of Holistic Nursing. 35(3): 247–258

Van der Zijpp, T., Niessen, T., Catrine Eldh, A., Hawkes, C., McMullan, C., Mockford, C., ..., Seers, K.A. (2016). A bridge over turbulent waters: illustrating the interaction between managerial leaders and facilitators when implementing evidence. Worldviews on EvidenceBased Nursing, 13 (10), 25-31.

Lalleman P.C.B., Smid GAC, Lagerwey MD, Shortridge-Baggett LM, Schuurmans MJ. (2016). Curbing the urge to care: A Bourdieusian analysis of the effect of the caring disposition on nurse middle managers’ clinical leadership in patient safety practices. International Journal Nursing Studies. 63. 179-188. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2016.09.006

Smid, G, Lalleman, P.C.B. Leiderschap: emergent en ingebed, toelichting bij Larsson en Lundholm, March 2016, Mangement & Organization [Leadership, emergent and embedded: an introduction to Larsson and Lundholm]

Van Lieshout, F. (2016). Chapter 12: Navigating organisational change: being a person-centred facilitator. A compass model for navigating organisational change as a person-centred facilitator.In B. McCormack, T. McCance, Person-Centred Practice in Nursing and Healthcare: Theory and Practice (2nd Edition).

Jacobs, G. (2015).Ont-wikkelen van verbindingen. Persoonsgerichtheid in zorg- en welzijnspraktijken.Waardenwerk, 62/63, pp.172-183.

McCormack, B., Borg, M., Cardiff, S., Dewing, J., Jacobs, G. & N. Janes (2015).Person-centredness – The ‘State’ of the Art.International Practice Development Journal, 5, Special Issue on Person-centredness, Article.

Van Lieshout, F. & Cardiff, S.(2015). Reflections on being and becoming a person-centred facilitator.International Practice Development Journal 5 (Suppl) [4].

Lalleman, P. C. B., Smid, G. A. C., Lagerwey, M. D., Oldenhof, L., & Schuurmans, M. J. (2015). Nurse Middle Managers' Dispositions of Habitus.Advances in Nursing Science,38(3), E1-E16. https://doi.org/10.1097/ANS.0000000000000083

Lalleman, P.C.B. & Dikken, J., (2015), Invloed van VAR op zorgbeleid, TvZ, (2), 44.

McCormack, B., Marit Borg, Shaun Cardiff, Jan Dewing, Gaby Jacobs, Nadine Janes, Bengt Karlsson, Tanya McCance, Tone Elin Mekki, Davina Porock, Famke van Lieshout and Val Wilson (2015). Person-centredness the ‘state’ of the art. International Practice Development Journal (IPDJ), 5 (Suppl) [1]

Van Lieshout, F. & Snoeren, M. (2015). Recensie: Een flexibele benadering van actieonderzoek om te voldoen aan de ‘real needs’ van de actieonderzoeker; biedt dit boek uitkomst of toch niet?KWALON, 3, 60.

Van Lieshout, F.,
Titchen, A., McCormack, B., McCance, T. & Cox, K.Compassion in facilitating the development of a person-centred health care practice.Journal of Compassionate Healthcare. 2:5.

Van der Zijpp, T., Lieshout, F., Frost, D. (2011). Challenging and Supporting Advanced Practice Nurse students in the Netherlands to use active, creative and participative methods in their facilitation of learning. International Practice Development Journal, 1.

Van der Zijpp, T., e.a. (2009). MANP Fontys/Avans: Excelleren is te leren!Nederlands Tijdschrift voor Nurse Practitioners.

Van der Zijpp, T., & Dewing, J. (2009). A case study of learning to become a PD facilitator: "Climbing the tree ". Practice Development in Health Care.

Van der Zijpp, T. (1996). Het trainen van kaartvaardigheden. De effecten van inhoudelijke differentiatie en strategische hulp op het verwerven van kaartvaardigheden door leerlingen in het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs. (PhD). Centrum voor Educatieve Geografie, Vrije Universiteit Amsterdam

Lieshout van, F. (2013). Taking Action for Action. A study of the interplay between contextual and facilitator characteristics in developing an effective workplace culture in a Dutch hospital setting, through action research. (PhD), University of Ulster, Belfast, UK. Proefschrift zoeken | Proefschriften Verpleegkunde

Presentaties

Van der Zijpp, T. Moderator online event Zorgconnect Noord- en Midden-Limburg, ‘Samen richting geven aan innovatie', Validering resultaten van interviews met cliënten, mantelzorgers en professionals. 8 november.

Van der Zijpp, T. & Van Gorkom, P. Virtual Reality in het zorgonderwijs, Online Event door Virtual Reality Learning Lab, 24 maart 2021.

Van der Zijpp, T. Panellid in event regionale werkplaats zorgtechnologie Brabant, ‘Samen doen, leren en ervaren!’, Effenaar, Eindhoven, 4 februari.

Rohaan, E. & Van der Zijpp, T. Presentatie en Workshop, ‘De toepassing van Virtual Reality bij het oefenen van vaardigheden in complexe sociale situaties’. Onderwijs Research dagen, 8 juli.

Van der Zijpp, T. Van Gorkom, P & Egberts, S. Presentatie en Workshop, ‘Innovaciones para cerrar la brecha entre la teoría y la práctica’, ‘Innovaties als brug tussen theorie en praktijk’, Digital Study Visit Colombia on Nursing in the Netherlands. 23-25 Juni.

Lalleman, P. Lezing Verpleegkundig Leiderschap in de Langdurige Zorg, Zorg in Oktober, 8 november, Hapert.

Lalleman, P. Lezing Nieuw Verpleegkundig Leiderschap, Erasmus Centrum voor Zorgbestuur, 15 oktober, Driebergen.

Lalleman, P. Lezing, Strategie en Leiderschap – Florence Nightingale Programma. Diak. Hotel Mitland, 7 September, Utrecht.

Lalleman, P. Lezing, Verpleegkundig Leiderschap, het Echte Werk. Congres Werken in de Zorg van De Rotterdamse Zorg, 16 september, Rotterdam

Lalleman, P. Lezing, Verpleegkundig Leiderschap voor Verspleegkundig Specialisten, Leergang Strategie voor Verpleegkundig Specialisten, V&VN, 30 september, Utrecht.

Lalleman, P. Lezing, Verpleegkundig Leiderschap en Trost in de langdurige zorg. Van Kleef Instituut, 30 september, Rotterdam.