Didactische doorontwikkeling video-based SCT voor klinisch redeneren

In dit project wordt innovatief leermateriaal ontwikkeld en gevalideerd voor het klinisch redeneren in een acute, complexe situatie. Het gaat hierbij om de combinatie van signaleren, prioriteren, de juiste interventies kiezen en de regie nemen binnen een stressvolle situatie. In deze situaties zijn er veel klinische onzekerheden. Het realistisch leren in een veilige situatie waarbij studenten kunnen leren van fouten zonder nadelige gevolgen voor de patiënt is hierbij essentieel en uitdagend. De scriptconcordancetest (SCT) is een bestaande effectieve manier om klinisch redeneren op toepassingsniveau te oefenen en te toetsen. In dit project wordt de expertise van Hogeschool Utrecht en Fontys Hogeschool gebundeld waarin bestaande SCT vragensets worden gecombineerd met 2D en 3D videomateriaal.

Doel

Het doel is het verbeteren van klinisch redeneren van aankomende hbo-verpleegkundigen in acute situaties door middel van een divers aanbod van open digitaal toegankelijke video-based SCT.

Resultaten

Aan het einde van de looptijd zijn er 40 SCT-vragensets met bijpassende video’s beschikbaar die open toegankelijk zijn via een website. Daarnaast wordt het materiaal toegevoegd aan de collectie leermaterialen van de vakcommunity verpleegkunde (hbo Verpleegkunde (wikiwijs.nl)

Aanpak

Didactisch beschikbare content (bronmateriaal, scenario’s,toetsvragen,videoclips) wordt verzameld, doorontwikkeld en gevalideerd.Daarnaast wordt een systeem ingericht voor ontsluiting van de video-based SCT-vragensets.Tenslotte wordt het nieuwe leermateriaal geïntegreerd in profileringsonderwijs van de beide hogescholen en geëvalueerd met studentenen docenten.

Consortium

Dit project loopt tussen september 2020 en december 2022 met subsidie van het Ministerie van OCW in het kader van de Regeling open en online hoger onderwijs 2018-2022, pijler Open leermateriaal. Het project wordt uitgevoerd door Hogeschool Utrecht (penvoeder) in samenwerking met Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid.

Betrokken docenten en onderzoekers van FHMG

Aline Bouwes, projectleider (Instituut Verpleegkundige Studies, Hogeschool Utrecht)
Vera Habes (Instituut Verpleegkundige Studies, Hogeschool Utrecht)
Erik van Roon