Erasmus+ PC HC curriculum

Een persoonsgericht curriculum raamwerk

Persoonsgerichtheid is een begrip dat in toenemende mate gebruikt en gehoord wordt in de gezondheidszorg. Het veelvuldig gebruik en hoe het gebruikt wordt, doet soms ook vragen oproepen over wat auteurs hiermee precies bedoelen en waarop hun invulling van het begrip is gebaseerd.

Het lectoraat van FHMG hanteert de volgende definitie van persoonsgerichte praktijkvoering: het voortdurend samen vormgeven van relaties en structuren binnen zorg- leer- en werkomgevingen zodanig dat eigen regie en waardigheid van alle betrokkenen worden gerealiseerd.” In deze definitie is wordt meteen duidelijk dat het concept ‘persoonsgerichtheid’ niet beperkt is tot zorgrelaties of het werk van een zorgprofessional. Daarop voortbouwend kan men zich de vraag stellen: “Hoe leid je een persoonsgerichte professional op? Moet de onderwijsomgeving dan ook niet ‘persoonsgericht’ zijn? Het antwoord hierop is ‘ja’, alleen bestaat er momenteel geen raamwerk om een curriculum te ontwerpen zodat dit het label/ bijvoeglijke naamwoord ‘persoonsgericht(heid)’ zou mogen dragen. Een Europees consortium van universiteiten met ervaring in en met een gedeelde visie op persoonsgerichte praktijkvoering, is met dit vraagstuk aan de slag gegaan.

Doel

Het project wil een Europees persoonsgerichte curriculum raamwerk ontwikkelen voor het opleiden van persoonsgerichte gezondheidszorg professionals. Het raamwerk kan gebruikt worden naast of in combinatie met bestaande opleiding specifieke profielen. Zodoende leidt een opleiding niet alleen op tot een bepaalde beroepsbeoefenaar, maar tot een persoonsgerichte beroepsbeoefenaar die zijn of haar handelen op persoonsgerichte wijze vorm kan geven. Dat weer bijdraagt aan het creëren van een ‘gezonde’ (leer-werk-zorg) cultuur.

Opbrengst

Wat het project gaat opleveren:

1.een raamwerk van standaarden voor het ontwikkelen/ beoordelen van (bachelor, master, doctorale) curricula die persoonsgerichte professionals willen opleiden. Het raamwerk is gebaseerd op filosofische, methodologische en pedagogische principes en sluit aan bij behoeften en verwachtingen van stakeholders.

2. een scholing en set tools/ instrumenten voor het ontwikkelen en beoordelen van persoonsgerichte professionals,

3. een (internationale) gemeenschap van ‘opleiders’ (docenten, lecturer practitioners, praktijkopleiders, werkbegeleiders enz.) en ‘ambassadeurs’ die het raamwerk en set van tools/instrumenten gaan toepassen in de eigen lokale context, deze verder aanscherpt en aanvult.

Aanpak

Middels literatuurstudie en consultaties met stakeholders in verschillende landen, evenals het bestuderen van bestaande curricula, is een set standaarden ontwikkelt en gestructureerd volgens het 7S model. Momenteel wordt een set tools en instrumenten samengesteld op basis van bestaand materiaal bij de partners en het International Community of Practice for Person-Centred Practice. Een 5 daagse scholing wordt ontwikkeld en gepilot voor ‘opleiders’ evenals een ‘advanced’ 7 daagse school voor ‘ambassadeurs’.

Consortium

Dit project is gesubsidieerd door Erasmus+ in een consortium van Queen Margaret University (Scotland), University Maribor (Slovenië), Trinity College Dublin (Ireland), Ulster University (N. Ireland), University of South-Eastern Norway (Norwegen) en Fontys Hogescholen (Nederland).
De looptijd is van 1 sept 2019 tot 31 augustus 2022

Foto van persoon