Smartglasses in wijkverpleging en leerlingbegeleiding

Tijdens Corona, waarbij zorg aan huis gedeeltelijk werd afgeschaald, is gezocht naar duurzame oplossingen om zorgrelaties te kunnen onderhouden met minder fysieke contacten. Een van die oplossingen betreft Smartglasses waarbij één persoon op afstand meekijkt via deze ‘slimme bril’ en afstemt en/of begeleidt bij zorg aan huis. Archipel Thuis wil onderzoeken hoe smartglasses (structureel) ingezet kunnen worden in de wijkverpleging voor het ondersteunen van zorg- en leerrelaties op afstand. Dit in nauwe samenwerking met Fontys Hogescholen en het Summa College.

Doel

In dit project verkennen we welke mogelijkheden de digitale bril biedt voor ‘real-time ondersteuning op afstand’ van mantelzorgers, medewerkers en verpleegkundigen in opleiding in thuiszorgsituaties.

Focus ligt op:
1. meerwaarde van de Smartglasses bij het op afstand begeleiden, instrueren en coachen van medewerkers en studenten
2. wondadvies op afstand aan een wondverpleegkundige in opleiding en
3. ondersteuning bij verpleegtechnische handelingen en intercollegiaal toetsen voor eigen medewerkers binnen Archipel Thuis en studenten/leerlingen.

Het project levert als uitkomsten op:

• een beschrijving van concrete situaties voor toepassing van de Smartglasses
  • een evaluatie hiervan in de praktijk
  • een overzicht van verpleegtechnische handelingen waarbij het meekijken van een expert op afstand bijdraagt van de kwaliteit & efficiëntie van zorg
  • een overzicht van intercollegiale toetsen die op afstand worden afgenomen met de Smartglasses
  • een integratie van de Smartglasses in het werkproces van wondzorg

Aanpak

Gedurende één jaar onderzoeken zorgprofessionals uit de Archipel Thuis, samen met studenten en docenten van Fontys Hogeschool en Summa, hoe de Smartglasses ingezet kunnen worden binnen de extramurale setting van Archipel Thuis. In de eerste fase wordt geëxperimenteerd hoe de innovatie in de praktijk werkt en voor welke doelen deze ingezet kan worden. In de tweede fase wordt de innovatie geïmplementeerd in de praktijk.

Consortium

Dit project is gesubsidieerd uit SET middelen en Edtech en loopt vanaf oktober 2020 tot juni 2022. Het project wordt uitgevoerd door Archipel Thuis in werkgebied Nuenen in samenwerking met Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid, het Summa College en een aanbieder van Smartglasses (1Minuut).

Betrokken docenten en onderzoekers van FMG

Sabine van Veldhuijzen (projectleider, Archipel Thuis), Marc van Bakel, Joost Marx, Teatske van der Zijpp

M.J.H.M. (Marc) van Bakel

Docent-onderzoeker