Sprint naar content

VR-leercultuur in Veiligheid en Gezondheid

Sfeerafbeelding Fontys
Wat houdt het programma in?

Virtual Reality (VR) en 360 video’s maken trainingen meer levensecht. Door onderdompeling in een andere wereld die je door een bril ziet, vergeet je de 'echte' wereld (immersiveness), je wordt je bewust van je aanwezigheid in die omgeving (presence) en ervaart dit ook lichamelijk (embodied learning). Deze innovaties bieden kansen voor zowel cursisten als voor de facilitator van een leerproces. Hoe VR en 360 video’s leerrelaties duurzaam kunnen ondersteunen, vanuit een persoonsgerichte visie, is echter nog een onontgonnen terrein. Daarom hebben Saasen en B&V met Fontys Hogescholen de handen ineengeslagen om dit samen te verkennen.


Doel

Het versterken van een leercultuur waarbij 360 video’s en Virtual Reality worden verankerd in trainingen voor bedrijfshulpverlening bij Saasen en B&V.


Resultaten

Het project mondt uit in een reproduceerbare aanpak om een leercultuur te beïnvloeden. Daarnaast wordt een Centre of Expertise ingericht waar zowel de eigen medewerkers als andere BHV-trainingsbedrijven terecht kunnen voor kennisuitwisseling voor de nieuwe state of the art VR-en 360 producten en innovaties.


Aanpak

De trainers van beide bedrijven doorlopen een intensief programma, waarbij ze ondergedompeld worden in VR en 360 video’s. De drie partners ontwikkelen daarvoor speciale modules, afgestemd op de fase waarin een trainer zich bevindt. Fontys doet parallel onderzoek naar de opvattingen en ervaringen van de betrokken coaches en cursisten en geeft didactisch advies over de te ontwikkelen programmaonderdelen. Vanuit een persoonsgerichte visie op leren krijgt het aspect ‘wie heeft waarover regie’, specifieke aandacht.


Consortium

Dit project wordt gesubsidieerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (MKB!dee). Het project wordt uitgevoerd door twee bedrijven die trainingen in bedrijfshulpverlening aanbieden (Saasen in Mierlo en B&V in Zevenbergen) in samenwerking met Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid. 
De looptijd is van 1 maart 2021 tot 1 oktober 2022


Eindproduct


Betrokken onderzoekers

Teatske van der Zijpp (FHMG) en Hanneke van Velthooven (OU)

Foto van persoon

Dr. T.J. (Teatske) van der Zijpp

Lector Technologie in het lectoraat Persoonsgerichtheid in een ouder wordende samenleving