Carbon Footprinting Port of Venlo
Het project van de Gemeente Venlo brengt de uitstoot van bedrijfsactiviteiten binnen de binnenhaven in kaart, cruciaal voor gerichte duurzaamheidsmaatregelen.
Lopend
Wil jij de gehele keten onder controle hebben, van korrel tot borrel? Informatie-, geld- en goederenstromen perfect op orde hebben? De kunst beheersen om het product of dienst op een zo'n effectieve wijze, meestal vanuit het oogpunt van de consument bezien, naar de klant te brengen en ook de retourstromen goed te managen? Wil jij als student, docent, onderzoeker of als organisatie kennis opdoen over Supply Chain Innovation, dan ben je bij het Lectoraat Supply Chain Innovation (SCI) aan het juiste adres. Het lectoraat SCI doet praktijkgericht onderzoek, bundelt kennis en ervaring over het inrichten, beheersen en innoveren van de gehele supply chain (logistieke ketens).
Het lectoraat voert onderzoeksprojecten uit samen met studenten, docenten, onderzoekers en bedrijven. Het lectoraat is volledig geïntegreerd met het Center of Expertise (CoE) Supply Chains For Society. CoE Supply Chains For Society koppelt het lectoraat SCI aan lectoraten en opleidingen van Fontys.
Tevens werkt het Lectoraat mauw samen met het bedrijfsleven, onder andere via de belangenvereniging European Logistics Centre (ELC) Limburg. Sinds 2021 is het Lectoraat SCI onderdeel van het Brighlands Institute for Supply Chain Innovation (BISCI), waarin naast Fontys ook de Universiteit Maastricht en TNO participeren.
Het Lectoraat SCI focust op drie inhoudelijke onderzoeks- en maatschappelijke thema’s namelijk energietransitie, circulariteit en digitalisering. Deze thema’s sluiten nauw aan bij de regionale, nationale en internationale missies op het gebied van mobiliteit.
Ketens dragen voor een belangrijk deel bij aan CO2 uitstoot. Onderzoekers van het lectoraat helpen bedrijven, samen met studenten, om de CO2 uitstoot van bedrijfsactiviteiten inzichtelijk te maken. Daarna worden interventies gedefinieerd en wordt de effectiviteit van de maatregelen gemonitord. Zo leren onze onderzoekers, samen met bedrijven en studenten wat wél en wat niet werkt.
De energietransitie binnen logistieke ketens is cruciaal vanwege de noodzaak om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Door over te stappen op duurzamere energiebronnen en efficiënter energiegebruik kunnen logistieke activiteiten bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering, het behoud van natuurlijke hulpbronnen en kostenbesparingen op lange termijn, mits er nauwe samenwerking is tussen belanghebbenden en innovatieve oplossingen worden toegepast.
Het belang van circulaire ketens binnen onderzoek is vanwege hun potentieel om de huidige lineaire economie te transformeren naar een duurzamer en veerkrachtiger model. Circulaire ketens streven naar het minimaliseren van afval door producten en materialen zo lang mogelijk in de economie te houden, waarbij hergebruik, reparatie, recycling en her-fabricage centraal staan. Onderzoek op dit gebied richt zich op het ontwikkelen van innovatieve methoden en technologieën om de circulaire economie te bevorderen, zoals het ontwerpen van producten voor demontage en hergebruik, het identificeren van nieuwe businessmodellen en het optimaliseren van logistieke processen voor het retourneren en recyclen van materialen. Door te investeren in onderzoek naar circulaire ketens kunnen we niet alleen de negatieve milieu-impact van lineaire consumptie verminderen, maar ook nieuwe economische kansen creëren en de veerkracht van supply chains versterken.
Het belang van digitalisering voor het ontwikkelen van duurzamere ketens is significant vanwege de mogelijkheid om processen te optimaliseren, efficiëntie te verhogen en realtime inzicht te bieden in de supply chain zoals het digitale productpaspoort, waardoor bij disassemblage effectiever en efficienter materialen teruggewonnen kunnen worden. Digitale technologieën zoals Internet of Things (IoT), big data-analyse, kunstmatige intelligentie (AI) en blockchain kunnen worden ingezet om de traceerbaarheid van producten te verbeteren, verspilling te verminderen, energieverbruik te optimaliseren en de CO2-uitstoot te verminderen. Door middel van geavanceerde sensoren en datagestuurde analyses kunnen bedrijven inzicht krijgen in hun resourcegebruik en emissies, waardoor ze gerichte maatregelen kunnen nemen om duurzamere praktijken te implementeren. Bovendien maakt digitalisering het mogelijk om supply chains flexibeler te maken, waardoor ze beter bestand zijn tegen verstoringen zoals natuurrampen of logistieke problemen. Door te investeren in digitale innovatie kunnen organisaties niet alleen hun ecologische voetafdruk verkleinen, maar ook hun operationele prestaties verbeteren en zich positioneren als leiders in duurzaamheid.
Lector dr. Victor Verboeket (Heerlen, 1968) heeft jarenlange ervaring in het bedrijfsleven, het hbo-onderwijs en met praktijkgericht onderzoek.
Victor studeerde Werktuigbouwkunde (Zuyd Hogeschool en Hogeschool Zeeland) en Bedrijfskunde (University of Lincoln en Webster University) en promoveerde in 2020 in Supply Chain Innovation aan de Open Universiteit Nederland.
Projecten: CARBON-les, Carbon Footprinting Port of Venlo
Projecten: BioBased Circular, Design for Circular Supply Chains
Projecten: FMAA's - It's a cargo match, Automatic Cleaning Robots (ACR), ART-IE
Het Lectoraat Supply Chain Innovation is ook de plaats waar promovendi actief bezig zijn om kennis te verzamelen en zich te professionaliseren. PhD studies voeren bijvoorbeeld systematische literatuurstudie, case studies en simulaties uit naar de effectiviteit van supply chain CO2e-reductiemaatregelen. Hierbij worden mogelijkheden onderzocht hoe logistiek dienstverleners, in samenwerking met ketenpartners, de CO2e-uitstoot, binnen zowel de huidige dienstverlening als nieuwe dienstverlening, op keten niveau kunnen reduceren.
(Docent0Onderzoeker en promovendi Lonneke Vocks onderzoekt momenteel groene inkoopstrategieën in een B2B relatie. Wereldwijd implementeren overheden wetgeving om broeikasgasuitstoot en klimaatverandering tegen te gaan. Middels systematische literatuurstudie, case studies en survey wordt onderzocht hoe bedrijven invulling geven aan hun Business-to-Business inkoopbeleid, gedreven door deze decarbonisatiewetten. Het onderzoek draagt bij aan de maatschappelijke transitie naar een duurzamere samenleving en past binnen Fontys for Society.
Het project van de Gemeente Venlo brengt de uitstoot van bedrijfsactiviteiten binnen de binnenhaven in kaart, cruciaal voor gerichte duurzaamheidsmaatregelen.
Lopend
Het DATASET project helpt MKB's hun digitale voetafdruk te verkleinen en draagt bij aan Europa's groene en digitale transitie.
Lopend
Ondersteun MKB-logistiek met CARBON-les: leer efficiënt CO2e-emissies rapporteren en voldoen aan de CSRD-rapportageplicht vanaf 2024.
Lopend
Additive Manufacturing for Localized Medical Parts Production: A Case Study (2021)
Auteurs: Victor Verboeket, Siavash Khajavi, Harold Krikke, Mika Salmi, Jan Holmström – IEEE Access
Bekijk publicatieAssessing industrial barriers of additively manufactured digital spare parts implementation: a cross-organizational focus group study (2021)
Auteurs: Sergei Chekurov, Mika Salmi, Victor Verboeket, Tuomas Puttonen, Tuomas Riipinen, Annti Vaajoki – Journal of Manufacturing Technology Management
Bekijk publicatieProefschrift (2020)
Bekijk publicatieThe Disruptive Impact of Additive Manufacturing on Supply Chains: a Literature Study, Conceptual Framework and Research Agenda (2019)
Auteurs: Victor Verboeket, Harold Krikke – Computers in Industry
Bekijk publicatieAdditive Manufacturing: A Game Changer in Supply Chain Design (2019)
Auteurs: Victor Verboeket, Harold Krikke – Logistics
Bekijk publicatieImplementing Additive Manufacturing in Orthopedic Shoe Supply Chains—Cost and Lead Time Comparison
Auteurs: Victor Verboeket, Harold Krikke, Mika Salmi
Bekijk publicatieVoor meer informatie over de activiteiten van het lectoraat SCI kan contact opgenomen worden met de lector Victor Verboeket.