Sprint naar content

Publicaties

Publicaties en media


Thought leadership is trending. Juist nu in deze wereld vol verandering en onzekerheid is een goede strategische koers essentieel. Hieronder vind je publicaties vanuit het lectoraat, zoals boeken, artikelen en podcasts, maar ook berichten uit de media over het lectoraat Thought leadership.

Wetenschappelijk artikelen

Van Halderen, Thought Leadership (2016), Sage Encyclopedia of Corporate Reputation, edited by Craig Carrol

Van Halderen, M.D. Berend G.A.J.M. Brown T.J. van Riel C.B.M. (2016) Managing Impressions in the Face of Rising Stakeholder Pressures: Examining Oil Companies’ Shifting Stances in the Climate Change Debate, Article, Journal of Business Ethics volume 133, p. 567–582

Van Halderen (2014), How oil companies shift their stance in the climate change debateJournal of Business Ethics

Hunter, Wassenhove, Besiou and Van Halderen (2013), The agenda-setting power of stakeholder media, California Management Review, vol . 56: 1 (24 – 49).

Van Rekom, Berens and Van Halderen (2013), Corporate social responsibility: playing to win, or playing not to lose? Doing good by increasing the social benefits of a company’s core activities, Journal of Brand Management, vol. 20: 9 (800 – 814).

Van Halderen, Van Riel and Brown (2011), Balancing between legitimacy and distinctiveness in corporate messaging: a case study in the oil industry, Corporate Reputation Review, vol. 14: 4 (273 – 299).

Van Halderen, M.D. (2013) Thought leadership - Vernieuwende inzichten en waardecreatie op het snijvlak van markt en maatschappij, Paperback, BUA

Praktijkgerichte onderzoeksartikelen

Opinie artikelen

Thought leadership - Vernieuwende inzichten en waardecreatie op het snijvlak van markt en maatschappij.

Bestel online

Sfeerafbeelding Fontys

Shifting Paradigms - Lectorale rede Mignon van Halderen

Download hier (PDF)

Sfeerafbeelding Fontys

E-book Thought Leadership - Het Thought Leadership boek van Mignon van Halderen in het Engels, gratis te downloaden als E-book!

Download hier (PDF)

Sfeerafbeelding Fontys

Mensen maken de shift - wat kunnen vernieuwers leren van de transformaties van Woensel West en Strijp-S?
Dr. Marieke Wenneker

Download hier (PDF)

Sfeerafbeelding Fontys

Case study Bergeijk

Onze studie naar de transitie in de zorg bij de gemeente Bergeijk is in de vorm van een teaching case opgenomen in een databank met teaching cases van het London Case Centre. Dat betekent dat iedereen ter wereld de case via het case centre op kan vragen en gebruiken voor lessen.

Het doel van onze case studie is om studenten te laten exploreren hoe change agents transformatieve veranderingen in gang proberen te zetten in een complexe context, in deze specifieke situatie een transitie in de gezondheidszorg. Ook kan de case gebruikt worden meer zicht te krijgen op leadership en stakeholdermanagement.

Case study

Teaching note

“Euros, tabellen, cijfers, financiële resultaten. Mooi. Daar zijn we heel blij mee. Maar het enige wat telt – over pakweg 20 jaar – is wat wij (als theater) hebben doorgegeven aan onze buren, kinderen, gasten, artiesten, partners, bedrijven, boeren, buitenstaanders. De mensen uit Eindhoven en omstreken.” Een quote die Parktheater Eindhoven intern gebruikt om aan te geven dat ze méér zijn dan alleen een aanbieder van voorstellingen en meer dan een gebouw in de stad Eindhoven. Het Parktheater wil een leidende rol vervullen in de ‘raakbare samenleving’: een inspirerende, inclusieve, delende en helende samenleving. Een bijzonder gesprek met directeur Giel Pastoor over hun unieke denkwijzen en de manier waarlangs ze hun visie realiseren.

According to Edelman global Trust study, trust in institutions and leaders is at an all-time low. In conversation with Arent Jan Hesselink, COO for the EMEA region of the global communications firm Edelman, and Ange Dunselman-Kunzmann, head of the Communications Center of Excellence at Philips, we discuss the growing expectancy from society on CEOs, to speak up on societal issues, and to lead change, and its implications for the changing role of communication professionals. We also talk about the growing relevance of strong thought leadership programmes in this era of mistrust, and the paradox of being mistrusted on the one hand, and expected to lead change, on the other. A food-for-thought conversation for business leaders and communication professionals faced with the above-described challenges.

Aan de keukentafel met innovatie- en creativiteitsonderzoeker Annemarie Sweep en Professor Robotica Maarten Steinbuch. In gesprek over de fascinerende gelijkenissen tussen anno nu en de verlichtingstijd. Over het voeden van collectieve creativiteit, de noodzaak voor een ´sociaal contract´ voor innovatie, de Divine Right of Kings (of nee, shareholders), de rol van ‘shapeshifters’, anarchistich broederschap, kwetsbaarheid en aapjes op de klif…

Aan haar keukentafel spreekt lector Mignon van Halderen, samen met onderzoeker Brandon Martens, dit keer met trend researcher Cecile Cremer. In deze podcast gaat het over de relevantie van trend research in onze huidige veranderende - transformatieve - maatschappij. Over hoe Cecile organisaties ondersteunt in hun 'future thinking'. Maar de podcast gaat ook over de persoonlijke reis die Cecile zelf heeft gemaakt om een onafhankelijke trend researcher te worden en de struggles die ze onderweg heeft ervaren.

Aan de keukentafel met George Polychronopoulos, CEO van het Griekse familiebedrijf Polypan. Polypan transformeerde van een b-t-b handelsbedrijf naar een bedrijf dat duurzame en innovatieve voedingsingrediënten voor de voedingsindustrie produceert. Over de rol van thought leadership bij het maken van deze verschuiving. Over 'gerecyclede ideeën' als een bron voor hun Novel Point of View en over hoe hun thought leadership strategie het vertrouwen en de loyaliteit bij klanten vergrootte, wat zich vertaalde in een groei in omzet. Intern verhoogde hun thought leadership programma zowel de trots van medewerkers en gaf het medewerkers een mogelijkheid hun eigen persoonlijke business profile te verscherpen.

Aan de keukentafel met Yvonne Nielen, concept marketeer bij het waste-to-product bedrijf Renewi. Over Renewi’s bijzondere zienswijze ‘Afval Bestaat Niet’ en hoe de organisatie vanuit die zienswijze een transformatie heeft doorgemaakt van conventionele afvalverwerker naar een toonaangevend ‘waste-to-product’ bedrijf.

Aan de keukentafel met Ange Dunselman-Kunzmann, hoofd van het Global Communications Center of Excellence bij het gezondheidstechnologie bedrijf Philips. Over het zorgvuldig kiezen van je thought leadership-thema's, het opstellen van een activeringsplan, het diepgaand begrijpen van je doelgroepen, je leidinggevenden een “voice” voor je organisatie geven, kwaliteit boven kwantiteit en last but not least: het meten van de resultaten van je thought leadership.

In gesprek met Thom Aussems, oud-directeur van woningcorporatie Sint Trudo in Eindhoven en drijvende kracht achter de transformatie van het oude Philips terrein, Strijp-S.

Aan de keukentafel met Stella van Emmerik, Manager Communicatie en Relaties bij Ziekenhuis Bernhoven. Met haar collega’s gaf ze tussen 2014 en 2020 handen en voeten aan de zorgtransformatie in Ziekenhuis Bernhoven.

In deze tijd zijn sterk gepositioneerde organisaties niet alleen klinkklaar over hun `why’ maar ook over hun kijk op relevante thema´s in onze economie en samenleving. Ze dragen vernieuwende zienswijzen uit. We noemen dit Thought Leadership.

Webcast serie Thought Leadership

In 2020 heeft Mignon van Halderen een serie opgenomen over Thought Leadership. In verschillende afleveringen worden de verschillende onderdelen van Thought leadership toegelicht, zoals wat is een novel point of view.

Episode 1

Thought Leadership is not something that you claim but have to earn

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Episode 2

Thought Leadership involves more than just being a knowledgeable expert

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Episode 3

What is a novel point of view and what are examples?

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.