Veelgestelde vragen over collegegeld en incasso

Hieronder vind je de veelgestelde vragen en antwoorden over incasso van het collegegeld. Mocht jouw vraag hier niet tussen staan, neem dan contact op met ons klantcontactcentrum. Wij zijn telefonisch bereikbaar via 08850 80000 (bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 - 17:00 uur) of stel je vraag via onderstaand contactformulier.

Veelgestelde vragen en antwoorden

Je kunt het collegegeld in een keer voldoen of in 10 gelijke termijnen. Als je op 1 september met je studie start, vindt de incasso van je collegegeld plaats op of rond 25 september. Start je na 1 september, dan vindt de incasso plaats op 25 september of de 25ste van de volgende maand. Dit is afhankelijk van de verwerkingstijd na jouw inschrijving. Bij termijn betaling, als je op 1 september met je studie start: er wordt geïnd in maximaal 10 gelijke termijnen op of rond de 25ste van de maand. Het nog te betalen bedrag wordt daarna verdeeld over de resterende termijnen. Dit duurt tot en met juni.

Je betaalt altijd achteraf; dus eind september betaal je voor september zelf, eind oktober voor oktober etc.
Zie ook: fontys.nl/collegegeld

Voor betaling in termijnen wordt € 24 administratiekosten per studiejaar berekend. Deze kosten worden gelijktijdig met de eerste termijn afgeschreven. Zie ook: fontys.nl/collegegeld
Dat kan door te kiezen voor de optie ‘iemand anders betaalt’. In Studielink geef je dat als volgt aan: “Wie betaalt het collegegeld = Iemand anders betaalt”. De betalende partij ontvangt per e-mail een link waarmee de betaalgegevens kunnen worden ingevoerd. Het collegegeld wordt dan via zijn of haar rekening geïncasseerd. Lukt dit jou niet? Dan heb je nog de volgende opties.
We hebben een pagina met veel informatie over het collegegeld. Daarnaast ontvangen ingeschreven studenten vlak voor de afschrijving van het collegegeld een aankondiging via de mail (Tip: check ook je spambox). Daarin staat ook een link naar deze pagina: fontys.nl/collegegeld

Meer informatie over de restitutie van het wettelijke collegegeld kun je vinden op deze pagina. Heb je na de storneringstermijn​ (56 dagen na de laatste incasso) nog niets terug ontvangen? Neem dan contact op met de administratie van jouw opleiding.
Let wel, wanneer voor jouw studie instellingscollegegeld geldt, dan ben je dit voor het hele studiejaar verschuldigd. Er vindt dus geen reductie plaats over de maanden dat je niet staat ingeschreven, tenzij sprake is van afstuderen, overlijden, of de directeur van de opleiding toestemming verleent voor reductie.

​​​*​Reductie houdt in het reduceren/verminderen van ​het verschuldigde bedrag.

In het hoger onderwijs betaal je elk jaar collegegeld. Collegegeldtarieven kunnen variëren. Dit is afhankelijk van factoren als nationaliteit, een eventueel eerder behaalde graad en de opleiding die je wilt gaan volgen of al volgt. Voor studiejaar 2021-2022 kun je vanuit het Nationaal Programma Onderwijs rekenen op een eenmalige korting op het collegegeld. Wil je weten wat dit voor jou persoonlijk betekent? Check de collegegeldmeter en bekijk hoe hoog jouw collegegeld voor studiejaar 2022-2023 is.
Studenten die in september een uitschrijfverzoek doen, worden per 1-10-2022 uitgeschreven en moeten nog wel collegegeld voor de maand september betalen.
Is de incasso van je collegegeld niet gelukt? Dan kan het zijn dat je van Fontys een Tikkie ontvangt. Via de betaallink kun je snel en eenvoudig alsnog je betaling regelen, zonder dat je in de formele procedure terechtkomt. Betaal je de Tikkie niet? Dan ontvang je gewoon een herinnering.
Meer informatie en hoe het Fontys Tikkie eruit ziet kun je vinden op de site over het collegegeld.

Informatie over (het inlossen van) een betalingsachterstand kun je hier vinden.

Tot het moment waarop je de machtiging bevestigt, kun je je betaalgegevens wijzigen. Ga in Studielink naar:

  • 'Mijn opleidingen', klik de betreffende opleiding aan, dan,
  • 'Betaalgegevens', en dan,
  • 'Wijzig betaalgegevens'.

      Mocht het nodig zijn achteraf wijzigingen aan te brengen, dan kun je contact opnemen met je opleiding.

      Als je werkgever jouw collegegeld betaalt, bevestig je zelf, met je eigen bankrekeningnummer, de digitale machtiging in Studielink. Om de kosten te kunnen declareren, kun je bij je opleiding om een betaalbewijs vragen. Fontys verstrekt geen facturen aan werkgevers. Mocht dit voor je werkgever niet voldoende zijn, neem dan contact op met je opleiding.

      Contactformulier

      Heb je een vraag?

      Dan kun je terecht bij het Klantcontactcentrum van Fontys. Dit kan telefonisch via 08850 80000 of via onderstaand formulier.

      Het Klantcontactcentrum is op werkdagen bereikbaar van 08.30 t/m 17.00 uur.

      Dit formulier is ingevuld door: