Zorginnovatiecentra en Zorginnovatienetwerken

Zorginnovatiecentra (ZIC) en Zorginnovatienetwerken (ZIN) van Fontys Mens en Gezondheid (FMG) zijn professionele werkplaatsen, die gevestigd zijn in de beroepspraktijk. Hier werken zorgprofessionals, studenten en docenten aan uitdagende vraagstukken, direct uit het veld. Door samen te leren, onderzoeken en innoveren, verbeteren zij de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening.

ZIC en ZIN gaan over de traditionele grenzen van onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk heen. Dat is nodig, want de huidige maatschappelijke ontwikkelingen vragen om innovatieve oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als vergrijzing of de toegang tot betaalbare zorg. Door zorgprofessionals, studenten, docenten en zorgvragers samen te laten werken, slaan ZIC en ZIN een brug tussen theorie en praktijk. Het zijn professionele werkplaatsen met een persoonsgerichte en innovatieve leer- en werkcultuur.

Sfeerafbeelding Fontys

Wat is het verschil tussen een ZIC en een ZIN?

Verschil tussen een ZIC en ZIN ZIC en ZIN zijn anders georganiseerd, maar streven naar hetzelfde. Een ZIC is gevestigd binnen één zorgafdeling, waarbij samen werken en leren een continu proces is. ZIC bevinden zich in onder andere in verpleeghuizen of ziekenhuizen. Bij een ZIN werken betrokkenen vanuit verschillende teams of werkplekken, bijvoorbeeld in de thuiszorg of gehandicaptenzorg. Ze ontmoeten elkaar wekelijks op één locatie.

Wie zijn erbij betrokken?

ZIC en ZIN zijn ontstaan vanuit een intensieve samenwerking tussen Fontys Mens en Gezondheid (FMG), zorgorganisaties en andere stakeholders vanuit onderwijs en zorg. Binnen ZIC en ZIN zijn studenten, (zorg)professionals, docenten en zorgvragers betrokken.


Placeholder for Fontys video
Ik werd met open armen verwelkomd. Collega's die op een ZIC werken, begeleiden omdat ze het willen. Niet omdat het moet.”
Alumnus Verpleegkunde Margo
Lees hier meer ervaringen

Wat kan ik hiermee?

Wil je de zorg binnen jouw organisatie optimaliseren? Of innovatie een impuls geven? Met een ZIC of ZIN creëer je een krachtige leeromgeving voor zorgprofessionals. Samen met studenten en docenten werk je aan actuele vraagstukken uit de praktijk om zo elkaar, de zorg én de organisatie te verbeteren.

Volg je de opleiding Verpleegkunde bij Fontys? En wil je met jouw kennis bijdragen aan de zorg van morgen? Fontys Mens en Gezondheid heeft een groot aanbod van stages bij een ZIC of ZIN. Hier komen theorie en praktijk nóg dichter bij elkaar. Je doet samen met andere studenten, docenten en zorgprofessionals onderzoek naar vragen uit het werkveld. Tegelijkertijd pas je het geleerde meteen toe. Samenwerken en kennis uitwisselen staan binnen je stage centraal.

Ben je docent bij Fontys of een andere onderwijsinstelling? En wil je jouw studenten goed voorlichten over een stage binnen een ZIC of ZIN?

Benieuwd naar de programmadoelen?


Bekijk hier het PROGRAMMA ZIC/ZIN 2023-2025

Video's

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Nieuws

Publicaties

Van den Langenberg, N., & Cardiff, S. (2021). Schaduwen van een zorgvrager als leermethode in de gehandicaptenzorg: het narratief van een student bachelor verpleegkunde. Verpleegkunde, 36(4), 7-14.

Van den Langenberg, N., (2021) Schaduwen van een zorgvrager als leermethode. Onderwijs en Gezondheidszorg, 45(7), 16-19.

Moresi, S., Duinkerke, M., Swennenhuis, P., & Snoeren, M. (2019). Professionele werkplaatsen: lerend en onderzoekend samenwerken. OnderwijsInnovatie, 21(4).

Harder C., van Loon J. en Snoeren M. (2019). Praktijkleren in een ZIC/ZIN. Onderwijs & Gezondheidszorg. (43)2, 26-29. Wolters I. (2019). Anticiperen door de inzet van toekomstscenario’s. Onderwijs & Gezondheidszorg. (43)2, 22-25.
Snoeren, M., Volbeda, P., Niessen, T. J. H., & Abma, T. A. (2016). Dutch care innovation units in elderly care: A qualitative study into students' perspectives and workplace conditions for learning. Nurse Education in Practice, 17, 174-181. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2015.11.005

Niessen, T., Legius, M., Munten, G., & Snoeren, M. W. C. (2013). Veranderingen in zorg en onderwijs gaan gelijk op met veranderingen in mensen. Onderwijs en Gezondheidszorg, Vakblad voor opleiders in het gezondheidszorgonderwijs, 37(3), 3-6.

Niessen, T., & Cox, K. (Eds.). (2011). Innoverend leren in het zorginnovatiecentrum. Het creëren van ruimte voor vernieuwing. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.

Frost, D., & Snoeren, M. W. C. (2010). Het ontwikkelen en integreren van diverse vormen van kennis: de rol van de lecturer practitioner. Onderwijs & Gezondheidszorg, Vakblad voor opleiders in het gezondheidszorgonderwijs, 34(4), 6-10. doi:10.1007/BF03090005

Cardiff, S., & Lieshout van, F. (2006). Lecturer Practitioner: Overbrugger van de theorie - praktijk kloof? Tijdschrift voor verpleegkundigen (4), 12-19.


Partners

Onderwijsinstellingen



Sfeerafbeelding Fontys

Zorginstellingen


Sfeerafbeelding Fontys

Contact

Bij vragen, neem contact op met één van de programmamanagers.

Foto van persoon

N.L.P. (Nard) van den Langenberg

Programmamanager ZIC/ZIN en docent-onderzoeker

Foto van persoon

Lieke van Boxtel

Programmamanager ZIC/ZIN en opleidingsmanager Fontys Mens en Gezondheid