Zorginnovatiecentra (ZIC) en Zorginnovatienetwerken (ZIN) van Fontys Mens en Gezondheid (FMG) zijn professionele werkplaatsen, die gevestigd zijn in de beroepspraktijk. Hier werken zorgprofessionals, studenten en docenten aan uitdagende vraagstukken, direct uit het veld. Door samen te leren, onderzoeken en innoveren, verbeteren zij de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening.
ZIC en ZIN gaan over de traditionele grenzen van onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk heen. Dat is nodig, want de huidige maatschappelijke ontwikkelingen vragen om innovatieve oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als vergrijzing of de toegang tot betaalbare zorg. Door zorgprofessionals, studenten, docenten en zorgvragers samen te laten werken, slaan ZIC en ZIN een brug tussen theorie en praktijk. Het zijn professionele werkplaatsen met een persoonsgerichte en innovatieve leer- en werkcultuur.
Wat is het verschil tussen een ZIC en een ZIN?
Verschil tussen een ZIC en ZIN ZIC en ZIN zijn anders georganiseerd, maar streven naar hetzelfde. Een ZIC is gevestigd binnen één zorgafdeling, waarbij samen werken en leren een continu proces is. ZIC bevinden zich in onder andere in verpleeghuizen of ziekenhuizen. Bij een ZIN werken betrokkenen vanuit verschillende teams of werkplekken, bijvoorbeeld in de thuiszorg of gehandicaptenzorg. Ze ontmoeten elkaar wekelijks op één locatie.
Wie zijn erbij betrokken?
ZIC en ZIN zijn ontstaan vanuit een intensieve samenwerking tussen Fontys Mens en Gezondheid (FMG), zorgorganisaties en andere stakeholders vanuit onderwijs en zorg. Binnen ZIC en ZIN zijn studenten, (zorg)professionals, docenten en zorgvragers betrokken.
Wat kan ik hiermee?
Wil je de zorg binnen jouw organisatie optimaliseren? Of innovatie een impuls geven? Met een ZIC of ZIN creëer je een krachtige leeromgeving voor zorgprofessionals. Samen met studenten en docenten werk je aan actuele vraagstukken uit de praktijk om zo elkaar, de zorg én de organisatie te verbeteren.
Meer weten over een ZIC of ZIN binnen jouw organisatie? Neem contact op.Volg je de opleiding Verpleegkunde bij Fontys? En wil je met jouw kennis bijdragen aan de zorg van morgen? Fontys Mens en Gezondheid heeft een groot aanbod van stages bij een ZIC of ZIN. Hier komen theorie en praktijk nóg dichter bij elkaar. Je doet samen met andere studenten, docenten en zorgprofessionals onderzoek naar vragen uit het werkveld. Tegelijkertijd pas je het geleerde meteen toe. Samenwerken en kennis uitwisselen staan binnen je stage centraal.
Lees hier de ervaringen van andere studenten.Ben je docent bij Fontys of een andere onderwijsinstelling? En wil je jouw studenten goed voorlichten over een stage binnen een ZIC of ZIN?
Neem contact op.Video's
Nieuws
Publicaties
Van den Langenberg, N., & Cardiff, S. (2021). Schaduwen van een zorgvrager als leermethode in de gehandicaptenzorg: het narratief van een student bachelor verpleegkunde. Verpleegkunde, 36(4), 7-14.
Van den Langenberg, N., (2021) Schaduwen van een zorgvrager als leermethode. Onderwijs en Gezondheidszorg, 45(7), 16-19.
Harder C., van Loon J. en Snoeren M. (2019). Praktijkleren in een ZIC/ZIN. Onderwijs & Gezondheidszorg. (43)2, 26-29. Wolters I. (2019). Anticiperen door de inzet van toekomstscenario’s. Onderwijs & Gezondheidszorg. (43)2, 22-25.
Niessen, T., Legius, M., Munten, G., & Snoeren, M. W. C. (2013). Veranderingen in zorg en onderwijs gaan gelijk op met veranderingen in mensen. Onderwijs en Gezondheidszorg, Vakblad voor opleiders in het gezondheidszorgonderwijs, 37(3), 3-6.
Niessen, T., & Cox, K. (Eds.). (2011). Innoverend leren in het zorginnovatiecentrum. Het creëren van ruimte voor vernieuwing. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
Frost, D., & Snoeren, M. W. C. (2010). Het ontwikkelen en integreren van diverse vormen van kennis: de rol van de lecturer practitioner. Onderwijs & Gezondheidszorg, Vakblad voor opleiders in het gezondheidszorgonderwijs, 34(4), 6-10. doi:10.1007/BF03090005
Cardiff, S., & Lieshout van, F. (2006). Lecturer Practitioner: Overbrugger van de theorie - praktijk kloof? Tijdschrift voor verpleegkundigen (4), 12-19.
Partners
Onderwijsinstellingen
Zorginstellingen
Contact
Bij vragen, neem contact op met één van de programmamanagers.