Studenten en professionals over ZIC en ZIN

Binnen een Zorginnovatiecentrum (ZIC) en Zorginnovatienetwerk (ZIN) werken veel mensen aan één gezamenlijk doel: de kwaliteit van de zorg verbeteren. Hoe gaat dat eraan toe? En hoe voelt het om te leren, onderzoeken en innoveren in een omgeving waarin iedereen met elkaar samenwerkt? Zorgprofessionals, studenten, Lecturer Practitioners en docenten delen hun ervaringen.

Nicole Frankowski, student Verpleegkunde, stage bij Vitalis Engelsbergen

“Ik voel me er erg prettig bij dat ik niet de enige student ben. Dit is fijn, want dan kan je overleggen met medestudenten en veel dingen samen doen. Verder heb ik ook nog nooit eerder zo'n goede begeleiding gehad. Elke dag dat je stage loopt staat echt in het teken van stage lopen.”

Cis Lijten, Lecturer Practitioner, ZIC Blixembosch

“Voor mij betekent een ZIC vooral het samenbrengen van kennis en ervaring van medewerkers en studenten. Samen leren en vanuit gezamenlijke betrokkenheid de praktijk verder ontwikkelen. De dynamiek die het concept teweegbrengt in de teams, jaagt deze ontwikkeling aan. Als medewerker moet je jezelf verantwoorden voor je handelen, dicht bij de cliënt en de student wordt ondergedompeld in de praktijk als (tijdelijk) lid van het team. Er valt nog veel winst te boeken in de zorg, zeker als we het nog breder gaan benaderen zoals samenwerken met ICT, logistiek of bedrijfseconomie."

Margo Nieuweboer, student Verpleegkunde, stage bij Vitalis Engelsbergen

“Op het ZIC werd ik met open armen verwelkomd. Niet alleen in het begin, maar de hele stage. Er wordt naar gestreefd om jezelf te ontwikkelen als persoon en als verpleegkundige. Iedereen is een persoon met eigen kwaliteiten. Werknemers die werken op een ZIC zijn daar komen werken, omdat ze studenten willen begeleiden. Niet omdat het moet.”

Meer weten?

Op de informatiepagina over ZIC en ZIN is nog veel meer te vinden over deze professionele werkplaatsen.