STARR: Regie bij conflicten

Vertrouwen en eigenaarschap: regie bij leerlingen bij een conflict.

Kern:

Een leerling geeft aan dat er een conflict plaatsvond op het schoolplein, dat ze graag wil bespreken. De juf organiseert een gesprek en laat leerlingen zelf het probleem analyseren en een oplossing aandragen.

Situatie

Na de pauze komt een van de leerlingen (A) naar mij toe en geeft aan dat het in de pauze niet goed ging: twee andere leerlingen uit haar vriendengroepje hebben weer ruzie over het spel. Nadat ze heeft uitgelegd wat er precies is gebeurd, heb ik gevraagd wat zij denkt dat goed is: de kinderen het nu meteen laten uitpraten of het nu even laten en later bespreken? A wil graag meteen een gesprek.

Taak

Ik vind het mijn taak om de kinderen te leren hoe ze zelf conflicten op een goede manier kunnen oplossen. Ik doe dit door de regie zoveel mogelijk bij hen te laten, maar hen wel te ondersteunen als het nodig is. Ik vind het belangrijk dat leerlingen weten dat als ze er zelf niet uitkomen, dat ze dan mijn hulp kunnen inroepen. Ik probeer hen daarna zoveel mogelijk zelf inzicht te geven in de situatie en hen een oplossing te laten bedenken. In dit geval kwamen de leerlingen er zelf niet uit en kwam één van de leerlingen naar me toe voordat het escaleerde.

Actie

Ik heb A en de drie andere kinderen die het betrof aan mijn tafel uitgenodigd om de pauze-activiteit te bespreken. Ik laat dan elk kind kort vertellen wat er is gebeurd, zonder dat een ander mag inbreken. Daarna vraag ik aan alle kinderen of het klopt of dat ze nog wat willen aanvullen. In dit geval bleek dat de regels van het voetbal niet duidelijk waren. Ze kwamen er zelf achter dat het vaker voorkomt dat regels niet zo duidelijk zijn. Nadat we samen deze conclusie hebben getrokken, vraag ik hoe de leerlingen dit willen oplossen. Ik vraag ze of ze zelf de regels kunnen verduidelijken of dat ze willen dat ik dat doe. A geeft dat ze dat zelf wel kunnen. We spreken af dat zij daarover nadenkt en met een nieuw voorstel komt voor verduidelijking van de regels.

Resultaat

A heeft een voorstel gedaan voor vernieuwde regels en die hebben we met de betrokken leerlingen besproken. Hierop zijn nog een paar aanpassingen gedaan door andere kinderen en uiteindelijk heeft de groep aangegeven dat de nieuwe regels beter zijn. Dit groepje vrienden kan weer leuk buiten spelen en hebben vertrouwen gekregen dat zij kleine conflicten zelf kunnen oplossen. Eén van de jongens die moeite heeft met communiceren en samen spelen komt nog wel regelmatig naar me toe. Dan bespreken we wat er is gebeurd en hoe hij zou kunnen reageren.

Reflectie

Ik heb geleerd dat ik niet te snel moet ingrijpen als er een conflict dreigt, zodat leerlingen kunnen leren om dit zelf op te lossen. Door erop te vertrouwen dat leerlingen dit zelf kunnen of anders mijn hulp kunnen inroepen, voelen ze zich meer verantwoordelijk. In dit geval hoefde ik alleen het gesprek te leiden. A kwam op tijd naar me toe voordat het uit de hand was gelopen en kwam zelf met de oplossing. Ik heb structuur aangebracht in het gesprek en steeds herhaald en samengevat. Ik ben trots op A dat zij zelf het initiatief heeft genomen en nieuwe regels heeft opgesteld en zij is daar zelf ook trots op.