STARR: Begeleiden leerproces met humor

Begeleiden van het leerproces met gebruik van humor.

Kern

De juf houdt met een gek stemmetje een zogenaamd gesprek met de leerling, waarin hij belooft nooit meer door de klas te roepen. De leerling lacht, de rest van de klas en de juf ook. Hierdoor wordt een lastige situatie op een luchtige manier voorkomen.

Situatie

Dit schooljaar zit in mijn klas een jongen met ADHD: M. M is enthousiast en betrokken, maar is ook sterk geneigd om elke impuls die hij heeft te volgen. Hij roept dus zeer regelmatig door de klas. Dit kan storend zijn voor klasgenoten en voor mij, omdat hij hiermee de les onderbreekt en de aandacht naar zich toetrekt. Tijdens een rekenles deed M dit weer.

Taak

Mijn taak als groepsleerkracht is les te geven op een zodanige manier dat alle kinderen open staan om de lesstof te ontvangen en een zo’n groot mogelijke betrokkenheid hebben om de leerstof goed op te kunnen nemen. Storend gedrag moet ik meteen aanpakken, omdat het anders van kwaad naar erger gaat. Bovendien kunnen andere kinderen gaan denken dat roepen door de klas mag. Het is echter ook mijn taak om ervoor te zorgen dat de sfeer in de klas goed blijft. Elke keer corrigerend reageren op roepen door de klas is storend voor de les, doet afbreuk aan de sfeer en aan de relatie met M, vooral omdat ik weet dat hij roept vanuit betrokkenheid.

Actie

Tijdens de rekenles riep deze jongen weer door de klas. Met een hoog, raar stemmetje hield ik een monoloog: ;’Ruben?’ (fictieve naam) Ja juf?’ ’Wil je alsjeblieft je vinger opsteken als je iets wilt zeggen, want op deze manier verstoor je de les.’ ‘Ja juf. Sorry juf, ik zal het nóóit meer doen.’ ‘Ah dank je wel Ruben dat vind ik erg fijn.’

Resultaat

M lacht om wat ik zeg en haalt zijn schouders op en knikt om te laten zien dat hij de boodschap heeft begrepen. De rest van de klas ziet dat M lacht en lachen ook even. Ik lach ook, geef hem een knipoog en ga weer door met mijn les.

Doordat ik humor gebruik, blijft onze relatie goed. M is gecorrigeerd en verbetert zijn gedrag. We lachen even met zijn allen en kunnen daarna weer door in een goede sfeer. Door de juiste toon te treffen voelt hij zich niet aangevallen of voor schut gezet en denkt hij met me mee.

Reflectie

Ik zou dit niet bij elke leerling doen. In deze klas merk ik dat de aanpak goed werkt. M waardeert het enorm dat hij gecorrigeerd wordt zonder dat ik op hem mopper. De klas waardeert dat ik zijn gedrag corrigeer, want ze vinden het ook niet prettig als iemand telkens door de klas roept.

Deze aanpak werkt niet met elke leerling. Je moet er zeker van zijn dat je al een bepaalde basisrelatie hebt opgebouwd met de leerling om zo te kunnen praten. Dit kan echt alleen zonder dat je een kind voor joker zet, want dat is funest. Kun je echter met humor een situatie aanpakken, dan zou ik daar altijd voor kiezen.