STARR: Zorgzaamheid gevoelige leerling

Zorgzaamheid voor een gevoelige leerling.

Kern:

Een leerling met ASS is erg overstuur omdat een medeleerling hem heeft geslagen. Die leerling dacht ten onrechte dat de andere leerling hem eerst had geslagen. De juf spreekt hen eerst apart, waarbij de medeleerling inziet dat hij ten onrechte sloeg. Daarna spreekt ze hen samen, waarbij de medeleerling zijn excuses aanbiedt.

Situatie

Vlak na het buitenspelen komt leerling B, een leerling met een  Autisme Spectrum Stoornis, huilend de klas in. Ik vraag hem wat er aan de hand is. Hij vertelt dat leerling C hem heeft geslagen op zijn rug. Dat verbaast mij, want C doet dat soort dingen eigenlijk nooit. Omdat T nog in tranen is en niet echt kan vertellen, zeg ik hem op zijn plekje te gaan zitten en even rustig te worden, zodat we er over kunnen praten. Ik beloof hem dat ik zo naar hem toe kom.

Taak

Het is mijn taak om deze aanvaring zo op te lossen dat beide leerlingen weer goed door één deur kunnen met elkaar en dat hun vertrouwen niet wordt geschaad. Vooral B is erg gevoelig. Daarom vind ik het belangrijk dat hij zijn vertrouwen in zijn medeleerling weer terug krijgt en zich veilig voelt in de klas. Ook is het mijn taak om inzicht te krijgen in de beweegredenen van C en hem inzicht te geven in zijn gedrag.

Actie

Ik kies ervoor om eerst met beide jongens apart te spreken, zodat ze allebei eerst rustig hun verhaal kunnen vertellen. Dit is voor B fijner, omdat hij dit soort gesprekken er lastig vindt. Ik vraag C bij me te gaan zitten. Hij vertelt heel rustig dat hij werd geslagen in zijn rug en dat toen hij achterom keek, B achter hem liep. Hij sloeg daarom ‘terug’. Ik zeg tegen C dat ik begrijp dat dat zijn reactie was, maar dat het misschien toch geen goede reactie is. Ik vraag hem of B hem eerder heeft geslagen of iets dergelijks heeft gedaan. C antwoordt dat dit niet zo was. Daarna vraag ik hem ik hem of hij B. ooit eerder heeft zien slaan. Na enig nadenken antwoordt hij dat dit niet zo was. Daarna geeft C aan: misschien was het B wel niet. We bespreken dat het vaak niet handig is om zo impulsief te reageren. We spreken af om dit ook met B te bespreken. In de volgende werktijd ga ik met beide jongens apart zitten. C legt uit waarom hij B had geslagen en biedt uit zichzelf zijn excuses aan. Ik leg het nog wat meer uit voor B en geef nog een concreet voorbeeld van zo’n vergissing. B geeft aan dat hij het begrijpt en dat hij niet meer verdrietig is.

Resultaat

Door eerst met C apart te zitten en hem zelf de situatie te laten analyseren heeft hij inzicht gekregen in zijn gedrag en de consequenties daarvan. Voor hem was er aanvankelijk geen probleem: als iemand iets bij hem doet, dan doet hij dat terug. Nu zag hij in dat hij iemand onterecht had geslagen en dat dit vooral bij gevoelige leerlingen veel gevolgen kan hebben. Voor B was het erg belangrijk om te horen dat C zich ‘vergist’ had en dat het niet persoonlijk was bedoeld.

Reflectie

Ik ben blij dat de relatie tussen B en C weer goed is en ze beiden meer inzicht hebben gekregen in het gedrag van C. Het was goed om niet direct de leerlingen bij elkaar te laten komen. Zo kon B eerst wat bedaren en C kwam erachter dat hij een fout had gemaakt. Hierdoor kon het gesprek rustig gevoerd worden. Dat C direct zijn excuses aangaf, maakte het gesprek voor B veel minder beladen. Voor mij is het belangrijk dat ik B een beetje in de gaten houd. Hij begrijpt niet alle sociale situaties en ik wil graag dat hij zich veilig en prettig voelt. Andere kinderen stappen vaak wat sneller over zo’n situatie heen, terwijl B er boos en verdrietig van wordt, omdat hij het niet begrijpt.